årets store projekt herhjemme kommer være loftet. Det er indrettet engang i 70'erne og skal laves helt om. Lige nu ligger der 22 spontgulv, som svajer en del. Er gulvspånplade mere stiv, eller kan jeg forvente samme svaj, hvis jeg udskifter det? Jeg er nødt til at rive det ud under alle omstændigheder for at trække el og skifte isolering.

En loft med ældre trægulv fra 70'erne, værktøj spredt rundt og savsmuld, som indikerer et igangværende renoveringsprojekt.

Her skal en trappe komme op...
Loftsrum under renovering med savsmuld på gulvet og plastposer, eksponeret isolering ses mellem væggene.

Spånplade har kun ca. 25 % af den stivhed, som træ har (et gennemsnit), så ved samme tykkelse er spånplade betydeligt ringere. At dine 22 mm fer & not gulvbrædder heller ikke er gode, skyldes at afstanden mellem gulvbjælkerne på loftet er for stor til den tykkelse. Det bedste er at bruge tykkere brædder, gerne 32-36 mm. Du kan også kombinere et plademateriale og tyndere gulvbrædder. Krydsfiner er i den henseende meget stivere end spånplade, omtrent som træ.

• Synes
Björn Melander
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.