Hej
Har et kælderrum, som ved enkelte lejligheder får fugtgennemslag på den ene væg. Det bliver vådt fra væggen og ned på gulvet.
Alle andre vægge er drænerede og isolerede udefra, men da garagen er bygget mod denne kortside, var det ikke muligt at grave ny dræning der fuldt ud. Alt indvendigt er i dag kun muret, ingen vægbeklædning eller puds. Det er kun opbevaringsplads i dag med 2 tiluftsventiler i hver sin væg.

For at kunne udnytte dette lidt mere er der en tanke om at lægge platon på gulvet og op mod væggen for derefter at bygge videre. Kan man stille bundskinnen til stålsamlinger PÅ platon og bygge som denne skitse? Man skruer den jo gennem platon ned i pladen.
 
  • Byggetegning viser lagdeling: ydervæg, platon, stålregel og gipsvæg med laminatgulv, trinlydsdæmpning og platon over betonplade.
Nej, så deformerer du platonmattan.
 
Hvorfor bygge en væg inden for ydervæggen? Lad den begintliga væg være overflade og mal med noget, der lader fugt passere igennem. Platon kan du have under laminatgulvet med ventilerede gulvsokler, men hvis du har plads, ville jeg sætte et granabgulv i stedet, som gør, at gulvet bliver varmere.
 
Ja et alternativ er jo at pudse væggen. Er bare "sjusket" muret hulsten i dag.
 
Men så på et billede i platons anvisninger, hvor den lå under væg?
 
Er det så fugtigt, at væggen bliver våd, er det ikke en god idé. Gipspladen vil mugne i rummet bagved. Kan det ikke løses med dræning, så må man bare acceptere situationen og gøre det bedste ud af det. Dvs. ikke bygge væggen ind, men lade den være eksponeret, så fugten kan ventileres væk. Og satse på god ventilation.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.