Vi skal bygge en lille stenkiste til en bro, som oftest står på land men ved højvande en gang om måneden vil den blive delvist vanddrænket. Stenkisten bygges langs østkysten nord for Gävle. Vi tænker os at bruge friske fyrrestammer til stenkisten. Naturligvis vil den krympe noget med tiden - men vil det blive problematisk? Omkring broen bygger vi en skørt mod isen af imprægneret træ. Skal vi dyvle eller fastgøre med jern og skruer? Kom med gode råd!
Backa1973 sagde:
Vi ska bygga en liten stenkista till en brygga som oftast står på land men vid högvatten nån gång i månaden kommer den bli delvis vattendränkt. Stenkistan byggs längs med ostkusten norr om Gävle. Vi tänker oss använda färska furustockar till stenkistan. Givetvis kommer den krympa något med tiden - men kommer det bli problematiskt? Kring bryggan bygger vi en kjol mot isen av impregnerat virke. Ska vi dymla eller fästa med järn och skruvar? Kom med goda råd!
Synd att du inte fått några svar. Jag är i lite samma läge. Har du byggt någon stenkista och hur hanterade den isen?Backa1973 sagde:
Vi ska bygga en liten stenkista till en brygga som oftast står på land men vid högvatten nån gång i månaden kommer den bli delvis vattendränkt. Stenkistan byggs längs med ostkusten norr om Gävle. Vi tänker oss använda färska furustockar till stenkistan. Givetvis kommer den krympa något med tiden - men kommer det bli problematiskt? Kring bryggan bygger vi en kjol mot isen av impregnerat virke. Ska vi dymla eller fästa med järn och skruvar? Kom med goda råd!
Hej,
I går bestilte jeg en gravemaskinefører til at komme her og lægge sten til en slags stenmole. Altså ingen stenbund. Jeg vil lægge en nu ubrugelig landgang ovenpå, men tage den væk til vinteren. Molen vil stikke ca. 2,5 m ud fra strandlinjen i bugten, ca. 1 m bred. Der vil være en lille indbugtning inden for molen, hvor båden vil ligge ret usynligt for tyve. Hvis du giver lyd, kan jeg sende et foto, når det er klart.
Min løsning koster ca. 20 000 kr. En stenbund ville have kostet mindst det dobbelte. Jeg ville absolut ikke have kunnet lave en stenbund selv.
I går bestilte jeg en gravemaskinefører til at komme her og lægge sten til en slags stenmole. Altså ingen stenbund. Jeg vil lægge en nu ubrugelig landgang ovenpå, men tage den væk til vinteren. Molen vil stikke ca. 2,5 m ud fra strandlinjen i bugten, ca. 1 m bred. Der vil være en lille indbugtning inden for molen, hvor båden vil ligge ret usynligt for tyve. Hvis du giver lyd, kan jeg sende et foto, når det er klart.
Min løsning koster ca. 20 000 kr. En stenbund ville have kostet mindst det dobbelte. Jeg ville absolut ikke have kunnet lave en stenbund selv.
Der vil ligge solide stenblokke i bunden, derefter tilstrækkeligt store sten som isen ikke kan påvirke.
N NilsAgaton sagde:Hej,
I går bestilte jeg, at en gravemaskinefører kommer her og lægger sten til en slags stenbrygge. Ingen stenkrukke altså. Jeg vil lægge en nu ubrugt landgang ovenpå, men fjerne den om vinteren. Bryggen vil strække sig ca. 2,5 m fra strandlinjen i bugten, ca. 1 m bred. Det vil blive en lille indhak inden for bryggen, hvor båden vil ligge ret usynligt for tyve. Hvis du kontakter mig, kan jeg sende et foto, når det er færdigt.
Min løsning vil koste ca. 20.000 kr. En stenkrukke ville have kostet mindst det dobbelte. Jeg kunne absolut ikke lave en stenkrukke selv.
Lyder godt! Vi har lagt en gangbro, og længst ude har vi placeret en betonbrønd, ca. 160x40 cm, som fundament. Denne har vi fået ned i bunden ca. 10 cm og derefter fyldt med sten og lagt gangbroen på. Bliver interessant at se, om isen formår at flytte den. Jeg overvejer at fylde op med enklere stenkister i tilslutning til pælene, som ligger inden for brønden, men alligevel ret udsat for is. Det er i min verden lidt uklart, hvor store stenkister skal være for at isen ikke skal få fat i dem. Men det afhænger jo naturligvis af, hvor streng vinteren er. Det bliver interessant at se, om gangbroen står i 2-3 måneder eller 20-30 år. Det føles som om, det bliver det ene eller det andet.
Klik her for at svare