15,935 læst ·
46 svar
16k læst
46 svar
Sten vs træ
Hej,
serveren bag lovskog.com har stået mig bi mange år, men har givet op. Uheldigvis har jeg naturligvis ingen backups, men jeg arbejder på sagen og vil snart have det hele ordnet.
Kan dog meddele, at jeg er lidt skeptisk overfor opgaven ovenfor, at 3 uerfarne kan bygge et hus på 14 dage, som desuden var i 2 etager. I hvert fald ikke 3 uerfarne som mig.
Desuden var andre involverede skeptiske til det hele i begyndelsen, indtil jeg kunne vise, at den anden, der skulle mure, faktisk havde gjort det i 40 år.
Det er ikke svært, men der er meget praktisk håndelag og erfaring, der kræves for at man får vinkler og vægge lige og rette. En hel del fabrikslavet, som skal passe bagefter.
Huset blev bygget i letbeton, leveret af Yxhult. Huset er enplans i T-vinkel og det tog som sagt 9 dage fra solopgang til solnedgang i April 2000.
Det største problem var at leje kranbiler og andre større maskiner for at løfte nogle større bjælker på plads. Meget få, der var interesserede i at leje deres kundskaber og maskiner til så små opgaver.
serveren bag lovskog.com har stået mig bi mange år, men har givet op. Uheldigvis har jeg naturligvis ingen backups, men jeg arbejder på sagen og vil snart have det hele ordnet.
Kan dog meddele, at jeg er lidt skeptisk overfor opgaven ovenfor, at 3 uerfarne kan bygge et hus på 14 dage, som desuden var i 2 etager. I hvert fald ikke 3 uerfarne som mig.
Desuden var andre involverede skeptiske til det hele i begyndelsen, indtil jeg kunne vise, at den anden, der skulle mure, faktisk havde gjort det i 40 år.
Det er ikke svært, men der er meget praktisk håndelag og erfaring, der kræves for at man får vinkler og vægge lige og rette. En hel del fabrikslavet, som skal passe bagefter.
Huset blev bygget i letbeton, leveret af Yxhult. Huset er enplans i T-vinkel og det tog som sagt 9 dage fra solopgang til solnedgang i April 2000.
Det største problem var at leje kranbiler og andre større maskiner for at løfte nogle større bjælker på plads. Meget få, der var interesserede i at leje deres kundskaber og maskiner til så små opgaver.
klippet og klistret lidt:
SPØRGSMÅL & SVAR
BYGNINGSMATERIALER
SPØRGSMÅL:
Jeg har fået tilbudt en kommunal grund og skal bygge et etplanshus. Et af spørgsmålene er, om vi skal bygge i Ytong eller træ. Hvad er de 5-10 vigtigste fordele og ulemper ved hvert materiale?
SVAR:
Ydervæggeskonstruktioner sammen med tagkonstruktion af træ, præfabrikeret på fabrik, monteres ofte på to dage. I disse elementer er vinduer og døre med glas monteret. Man får dermed hurtigt en fugttæt bygning, hvilket er meget væsentligt, da det gælder om at forhindre opståen af skimmel og råd. Ydervæggeskonstruktioner af træ kan beklædes med træpanel, som overfladebehandles hvert 5-6 år. Alternativt kan de beklædes med celleplastisolering, som forsynes med armeret farvet tyndpuds af en eller anden slags. Denne sidstnævnte isoleringspudstype er følsom over for slag og stød og er svær at reparere. Trækonstruktionen har ret dårlig varmekapacitet, det vil sige, den kan ikke lagre varme. Dette kan betyde, at man får høj indetemperatur i en længere varmeperiode om sommeren. Træalternativet giver relativt lave produktionsomkostninger.
Ydervæggeskonstruktioner af letbeton kan også monteres som elementer på nogle få dage. Spær og ydertag monteres på yderligere nogle dage. Vinduer og døre monteres derefter. Facadeoverflader forsynes med armeret tyk- eller tyndpuds, som males med passende farve. Den længere monteringstid for letbetonalternativet opvejes af, at denne har meget større tolerance for fugt. Den kan optage fugt uden risiko for råd og skimmel. Letbetonkonstruktionen har også god varmekapacitet, det vil sige, den kan lagre varme. Man får dermed et køligere indeklima i en længere varmeperiode om sommeren. Letbetonalternativet giver noget højere produktionsomkostninger end træalternativet.
/Bengt Bengtsson
-------------------------------------------------------------------
Sammen med fru Linds tilbud på 120 000 kr for sten til et hus på 280m2 lyder det som letbeton er guds gave til gør-det-selv-byggeren!!!
Men alvorligt talt, der må da være nogle rigtige ulemper ved letbeton???
SPØRGSMÅL & SVAR
BYGNINGSMATERIALER
SPØRGSMÅL:
Jeg har fået tilbudt en kommunal grund og skal bygge et etplanshus. Et af spørgsmålene er, om vi skal bygge i Ytong eller træ. Hvad er de 5-10 vigtigste fordele og ulemper ved hvert materiale?
SVAR:
Ydervæggeskonstruktioner sammen med tagkonstruktion af træ, præfabrikeret på fabrik, monteres ofte på to dage. I disse elementer er vinduer og døre med glas monteret. Man får dermed hurtigt en fugttæt bygning, hvilket er meget væsentligt, da det gælder om at forhindre opståen af skimmel og råd. Ydervæggeskonstruktioner af træ kan beklædes med træpanel, som overfladebehandles hvert 5-6 år. Alternativt kan de beklædes med celleplastisolering, som forsynes med armeret farvet tyndpuds af en eller anden slags. Denne sidstnævnte isoleringspudstype er følsom over for slag og stød og er svær at reparere. Trækonstruktionen har ret dårlig varmekapacitet, det vil sige, den kan ikke lagre varme. Dette kan betyde, at man får høj indetemperatur i en længere varmeperiode om sommeren. Træalternativet giver relativt lave produktionsomkostninger.
Ydervæggeskonstruktioner af letbeton kan også monteres som elementer på nogle få dage. Spær og ydertag monteres på yderligere nogle dage. Vinduer og døre monteres derefter. Facadeoverflader forsynes med armeret tyk- eller tyndpuds, som males med passende farve. Den længere monteringstid for letbetonalternativet opvejes af, at denne har meget større tolerance for fugt. Den kan optage fugt uden risiko for råd og skimmel. Letbetonkonstruktionen har også god varmekapacitet, det vil sige, den kan lagre varme. Man får dermed et køligere indeklima i en længere varmeperiode om sommeren. Letbetonalternativet giver noget højere produktionsomkostninger end træalternativet.
/Bengt Bengtsson
-------------------------------------------------------------------
Sammen med fru Linds tilbud på 120 000 kr for sten til et hus på 280m2 lyder det som letbeton er guds gave til gør-det-selv-byggeren!!!
Men alvorligt talt, der må da være nogle rigtige ulemper ved letbeton???
Klik her for at svare