Bob_the_builder sagde:
Det holder ikke... Jeg har længe kørt mac (har stadig en powerbook som iøvrigt ikke har været tændt i et år nu), men har nu en pc, der kører windows, har aldrig interesseret mig for Linux og bygger løs(træ)virkeshus...
;)
Aj, der faldt den teori. Og jeg som havde grublet så længe... ;)
 
Nej teorin faldt ikke helt!

Jeg er meget imponeret over enkeltheden med stenhuse og ligeledes macen, har 3 st en G4:a på arbejdet og en G4 globe og en imac G3 derhjemme!! (pc allergi)

;)
 
Vroom.
Man kunne næsten høre, da denne tråd kørte i grøften... :)
 
KarlXII sagde:
Vroom.
Man kunne næsten høre, når denne tråd kørte i grøften... :)
*Dunk* ;)
Beklager, hvis jeg blandede en distraktion ind, men det er jo min tråd, så jeg må vel skylde mig selv. Kan vi forsøge at få tråden op af grøften igen? Sten/træ-spørgsmålet virker jo til at interessere mange, så det burde ikke være helt umuligt.

Hvordan er det egentlig med økonomi, økologi, energi, indeklima med mere i et stenhus?
 
KarlXII sagde:
Vroom.
Man kunne næsten høre, da denne tråd kørte i grøften... :)
Så løfter vi tråden op på vejen igen!

Der er visse grundlæggende forskelle mellem sten- og træhuse. Det er byggematerialet.

Alle har vel mere eller mindre hørt om syge-hus-syndromet. Det kom nogle år efter den store energikrise. Da begyndte alle hustillverkare at overisolere deres huse, med en række problemer (mug, råd, dårlig ventilation...)
Mange af disse problemer er nu løst, og træhusproducentene har fået bugt med de fleste af disse problemer.

I det forrige århundrede ;D brugte man i stor udstrækning blåbeton, som indeholdt radon. Ikke specielt rart. Men i de letbetonprodukter, der produceres i dag, anvendes garanteret ikke noget som helst radonindholdigt materiale.

Hvad vil jeg nu sige med dette, der findes ikke noget klart bedste valg, hverken i dag eller i morgen.

Personligt mener jeg, at et stenhus er mere solidt, giver et hyggeligere indendørsklima, samt at det er stille.
Den, der mener, at et træhus kan blive lige så stille (støjdæmpende) som et stenhus, har sandsynligvis problemer med hørelsen ;)

At stenhus har en ekstra prispræmie, tror jeg, man kan overvinde med et vist eget arbejde.

For resten, jeg kan godt lide at have luftigt omkring mig, for eksempel høj loftshøjde. I et træhus, fra dem der leverer færdige vægelementer, er dine valgmuligheder begrænsede. De klarer oftest max 2.70, men 2.40 er normalt.
Bygger du i sten, murer du bare på et eller flere lag sten til, så får du din ekstra loftshøjde.
 
BoByggarn sagde:
Den som anser att et træhus kan blive lige så stille (støjdæmpende) som et stenhus har antageligvis problemer med hørelsen  ;)
Hvad siger du? 8)


Nej, ærligt talt - at et betonhus skulle være mere lydisoleret end et træhus køber jeg ikke. Før vi flyttede herhen boede vi i et stenhus med lejligheder.
Noget mere lydefølsomt skal man lede længe efter. Man hørte i princippet ALT fra naboerne. Huset vi bor i nu er meget, meget mere stille.
Det ER et spørgsmål om konstruktion, ikke materiale.
 
BTW, vi har mellem 3,60 og 7 meter lofthøjde i stuen....
Men det er klart, det er ikke et produktionshus.
Derimod tror jeg oftest, at det er byggeansøgningen, som begrænser, hvilken lofthøjde du endelig kan have.

Næ, jeg tror, at det bare er følelsen, der afgør, hvilket hus man vil have. Fordele og ulemper findes med begge alternativer. Vi overvejede et betonhus, før det endeligt blev et træhus, og det er ikke noget, vi fortryder. Træhuset føles levende og åbent, et betonhus kan føles lidt dødt. Mange sætter pris på den følelse...men jeg har boet færdig i en bunker.
 
KarlXII sagde:
Træhuset føles levende og åbent, et betonhus kan føles lidt dødt
I get your point! - du trives med knækket i væggene du har i et træhus. Det gør det hele levende! ;D
 
Tænkte bare give tråden et lille skub..
For det kan vel ikke være så slemt, at emnet allerede er helt udtømt? :)
 
Niklas L sagde:
Tænkte bare give tråden et lille skub..
For det kan vel ikke være så slemt, at emnet allerede er helt udtømt? :)
Joda, jeg tror, at trähus-fortalere er løbet tør for argumenter... ;)
 
BoByggarn sagde:
Jodå, jag tror att trähus förespråkarna har slut på argument...  ;)
Stenhusdiggarna verkar inte heller så aktiva... ;)
Jag är tacksam för de svar som har kommit in hittills, det har varit väldigt intressant. Men fortsätt gärna att argumentera.
 
Fru Lind sagde:
Selve materialet er billigt, vi har fået et tilbud på 120.000 for sten til et 2-planshus på 280 kvadratmeter.

Nøglefærdigt bliver et stenhus ca. 20-30% dyrere end et træhus, tallet stiger med højden på huset. Kan man mure selv bliver omkostningen en brøkdel, eftersom det ikke er stenen der koster. En af de leverandører vi har diskuteret med mener, at tre uerfarne personer og en lille kran murer et 2-plans stenhus på 14 dage. Vi regner med tre måneder ;D
Nu skal vi se om vi kan sparke gang i denne tråd igen.


Hvis Fru Linds oplysninger passer, så burde man kunne bygge et stenhus latterligt billigt (meget billigere end træ), så længe man kan mure det selv...

Eller?
 
Latterligt billigt ved jeg ikke, men

Fjerner jeg alle netværk, IHC, audio/video og andet lul-lul, så byggede jeg et letbetonhus (2000) på 208 m2 med integreret garage, etc. for mindre penge, end naboerne gav for deres Älvsbyhus ODEN.

Da murede jeg og svigerfar (som er murer) alt + puds. Derudover lavede jeg alt gulvbelægning, maling, etc.

Muringen tog 9 dage.

Det eneste jeg fortryder, er at jeg ikke byggede indervæggene i letbeton også.

Næste hus vil helt sikkert blive med kælder. Helt i sten inklusive tag/bjælkelag.

For min del valgte jeg stenmaterialer, pga. deres enkelhed og fordi det var et betydeligt mere fleksibelt materiale. At det så er dødt og uorganisk, er udelukkende positivt.
 
TLovskog sagde:
Løjerligt billigt ved jeg ikke, men

Skaller jeg bort alle netværk, IHC, audio/video og andet lull-lull så byggede jeg et letbetonhus (2000) på 208 m2 med integreret garage, etc mm for mindre penge end naboerne gav for deres Älvsbyhus ODEN.
...
Det lyder jo meget interessant. Har du mere info om hvordan du gjorde, hvilken slags "sten" du brugte, om nogen med tommelfingeren strategisk placeret mellem lang- og ringfinger kan klare det mm?
Jeg forsøgte at komme ind på dine websider for at tjekke, men der ser ud til at være en knude på snoren et sted...
 
Når tråden alligevel er i gang igen:
Fru Lind lovede jo at vende tilbage med mere info om miljøaspektet. Nogen der har set hende her på det sidste, eller som har helt egne argumenter til den ene eller anden retning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.