15,935 læst ·
46 svar
16k læst
46 svar
Sten vs træ
Aj, der faldt den teori. Og jeg som havde grublet så længe...Bob_the_builder sagde:
Nej teorin faldt ikke helt!
Jeg er meget imponeret over enkeltheden med stenhuse og ligeledes macen, har 3 st en G4:a på arbejdet og en G4 globe og en imac G3 derhjemme!! (pc allergi)

Jeg er meget imponeret over enkeltheden med stenhuse og ligeledes macen, har 3 st en G4:a på arbejdet og en G4 globe og en imac G3 derhjemme!! (pc allergi)
*Dunk*KarlXII sagde:
Beklager, hvis jeg blandede en distraktion ind, men det er jo min tråd, så jeg må vel skylde mig selv. Kan vi forsøge at få tråden op af grøften igen? Sten/træ-spørgsmålet virker jo til at interessere mange, så det burde ikke være helt umuligt.
Hvordan er det egentlig med økonomi, økologi, energi, indeklima med mere i et stenhus?
Så løfter vi tråden op på vejen igen!KarlXII sagde:
Der er visse grundlæggende forskelle mellem sten- og træhuse. Det er byggematerialet.
Alle har vel mere eller mindre hørt om syge-hus-syndromet. Det kom nogle år efter den store energikrise. Da begyndte alle hustillverkare at overisolere deres huse, med en række problemer (mug, råd, dårlig ventilation...)
Mange af disse problemer er nu løst, og træhusproducentene har fået bugt med de fleste af disse problemer.
I det forrige århundrede ;D brugte man i stor udstrækning blåbeton, som indeholdt radon. Ikke specielt rart. Men i de letbetonprodukter, der produceres i dag, anvendes garanteret ikke noget som helst radonindholdigt materiale.
Hvad vil jeg nu sige med dette, der findes ikke noget klart bedste valg, hverken i dag eller i morgen.
Personligt mener jeg, at et stenhus er mere solidt, giver et hyggeligere indendørsklima, samt at det er stille.
Den, der mener, at et træhus kan blive lige så stille (støjdæmpende) som et stenhus, har sandsynligvis problemer med hørelsen
At stenhus har en ekstra prispræmie, tror jeg, man kan overvinde med et vist eget arbejde.
For resten, jeg kan godt lide at have luftigt omkring mig, for eksempel høj loftshøjde. I et træhus, fra dem der leverer færdige vægelementer, er dine valgmuligheder begrænsede. De klarer oftest max 2.70, men 2.40 er normalt.
Bygger du i sten, murer du bare på et eller flere lag sten til, så får du din ekstra loftshøjde.
Hvad siger du? 8)BoByggarn sagde:
Nej, ærligt talt - at et betonhus skulle være mere lydisoleret end et træhus køber jeg ikke. Før vi flyttede herhen boede vi i et stenhus med lejligheder.
Noget mere lydefølsomt skal man lede længe efter. Man hørte i princippet ALT fra naboerne. Huset vi bor i nu er meget, meget mere stille.
Det ER et spørgsmål om konstruktion, ikke materiale.
BTW, vi har mellem 3,60 og 7 meter lofthøjde i stuen....
Men det er klart, det er ikke et produktionshus.
Derimod tror jeg oftest, at det er byggeansøgningen, som begrænser, hvilken lofthøjde du endelig kan have.
Næ, jeg tror, at det bare er følelsen, der afgør, hvilket hus man vil have. Fordele og ulemper findes med begge alternativer. Vi overvejede et betonhus, før det endeligt blev et træhus, og det er ikke noget, vi fortryder. Træhuset føles levende og åbent, et betonhus kan føles lidt dødt. Mange sætter pris på den følelse...men jeg har boet færdig i en bunker.
Men det er klart, det er ikke et produktionshus.
Derimod tror jeg oftest, at det er byggeansøgningen, som begrænser, hvilken lofthøjde du endelig kan have.
Næ, jeg tror, at det bare er følelsen, der afgør, hvilket hus man vil have. Fordele og ulemper findes med begge alternativer. Vi overvejede et betonhus, før det endeligt blev et træhus, og det er ikke noget, vi fortryder. Træhuset føles levende og åbent, et betonhus kan føles lidt dødt. Mange sætter pris på den følelse...men jeg har boet færdig i en bunker.
Nu skal vi se om vi kan sparke gang i denne tråd igen.Fru Lind sagde:Selve materialet er billigt, vi har fået et tilbud på 120.000 for sten til et 2-planshus på 280 kvadratmeter.
Nøglefærdigt bliver et stenhus ca. 20-30% dyrere end et træhus, tallet stiger med højden på huset. Kan man mure selv bliver omkostningen en brøkdel, eftersom det ikke er stenen der koster. En af de leverandører vi har diskuteret med mener, at tre uerfarne personer og en lille kran murer et 2-plans stenhus på 14 dage. Vi regner med tre måneder ;D
Hvis Fru Linds oplysninger passer, så burde man kunne bygge et stenhus latterligt billigt (meget billigere end træ), så længe man kan mure det selv...
Eller?
Latterligt billigt ved jeg ikke, men
Fjerner jeg alle netværk, IHC, audio/video og andet lul-lul, så byggede jeg et letbetonhus (2000) på 208 m2 med integreret garage, etc. for mindre penge, end naboerne gav for deres Älvsbyhus ODEN.
Da murede jeg og svigerfar (som er murer) alt + puds. Derudover lavede jeg alt gulvbelægning, maling, etc.
Muringen tog 9 dage.
Det eneste jeg fortryder, er at jeg ikke byggede indervæggene i letbeton også.
Næste hus vil helt sikkert blive med kælder. Helt i sten inklusive tag/bjælkelag.
For min del valgte jeg stenmaterialer, pga. deres enkelhed og fordi det var et betydeligt mere fleksibelt materiale. At det så er dødt og uorganisk, er udelukkende positivt.
Fjerner jeg alle netværk, IHC, audio/video og andet lul-lul, så byggede jeg et letbetonhus (2000) på 208 m2 med integreret garage, etc. for mindre penge, end naboerne gav for deres Älvsbyhus ODEN.
Da murede jeg og svigerfar (som er murer) alt + puds. Derudover lavede jeg alt gulvbelægning, maling, etc.
Muringen tog 9 dage.
Det eneste jeg fortryder, er at jeg ikke byggede indervæggene i letbeton også.
Næste hus vil helt sikkert blive med kælder. Helt i sten inklusive tag/bjælkelag.
For min del valgte jeg stenmaterialer, pga. deres enkelhed og fordi det var et betydeligt mere fleksibelt materiale. At det så er dødt og uorganisk, er udelukkende positivt.
Det lyder jo meget interessant. Har du mere info om hvordan du gjorde, hvilken slags "sten" du brugte, om nogen med tommelfingeren strategisk placeret mellem lang- og ringfinger kan klare det mm?TLovskog sagde:
Jeg forsøgte at komme ind på dine websider for at tjekke, men der ser ud til at være en knude på snoren et sted...