62,109 læst ·
230 svar
62k læst
230 svar
Startet garage vakler
Enig helt, præcis sådan resonerer de, der har bygget noget! 👍I Ingvar 58 sagde:Mærkelig diskussion om hammarbandet må jeg sige. Nogle gange undrer jeg mig over, om der sidder folk her, der virkelig bygger noget, eller bare finder på.
I 'almindelige' villabyggerier har man liggende hammarband, og stående regler under er på c/c 60. På hver anden regel havner så tagstolerne på c/c 120.
På et enklere byggeri hvor vægreglerne står længere fra hinanden, sætter man med fordel en stående regel indfældet under hammarbandet, som så giver en utroligt stærk kombination.
Dette kan man så selvfølgelig gøre også når vægreglerne står på c/c 60, men det er overkurs.
Selv slår jeg altid en stående 145-regel UDENPÅ vægreglerne og anvender et hammarband som er 2 tommer bredere, og så dækker den regel.
Den stående regel fungerer så siden som fæste for panelet.
Hvor har du kilde på det? Du som ikke engang ved, hvilke kræfter det optager, eller hvorfor man overhovedet har hammarband.useless sagde:
Kunne ikke have sagt det meget bedre selv.D Martin72 sagde:At have et liggende hammarband har fordelen, at kontakttrykket mellem tagspær og hammarband bliver lavere. For så stor spændvidde som denne garage har, tror jeg, det er nødvendigt.
At have et stående hammarband har fordelen, at det bedre bærer de tagspær, som ikke får en stående vægregel direkte under sig, hvis de er forskudt mod tagspærene (hvorfor man nu ville bygge så tåbeligt), samt er bedre, hvis man direkte ved byggeriet eller senere vil have døre eller vinduer, hvor der *burde* være en stående regel.
Dvs: hvis man ikke helt ved, hvordan man vil ændre sin garage senere, så sætter den kloge både et stående og liggende hammarband ind. Til en meget rimelig ekstra omkostning.
Slut besked.
Netop syntes du jo, at det var helt normalt ikke at have stående vægtilslutninger under tagstolen. Nu når nogen skriver, at det er dumt at forskyde de stående reglar i forhold til tagstolene, så er du enig i det også.A AG A sagde:
Og liggende remme påstod du tidligere kan bære tagstolene, men nu når nogen siger, at stående remme er nødvendige, hvis de stående vægtilslutninger ikke ender under tagstolene, så er du enig i det også.
Ret besynderligt, men det er jo godt, hvis du er kommet til indsigt. 😊
Et hammarband sat "på højden" stabiliserer også væggen. Måske endda bedre, da søm- eller skrueforbindelsen, der fastgør det til reglarne, kan optage meget større kræfter, da de trækker vinkelret mod fibrene. Særligt stor bliver forskellen, hvis skrue anvendes.useless sagde:
Byggeveteran
· Åland
· 2 067 indlæg
Stop nu! Garagen er allerede bygget, og tråden er kørt helt af sporet. Hammarband har altid ligget fladt oven på stående reglarne, ligesom vægbånd altid er og har været indfældet i stående reglarne. Alle andre opfundne betegnelser er forkerte.
Diskussionen er afsluttet.
Diskussionen er afsluttet.
Byggeveteran
· Åland
· 2 067 indlæg
Ser nu som vanligt at en tråd ikke slutter, men skal kommenteres i det uendelige, nu 217 lang + min. sandsynligvis er bygget færdigt. TS tog straks til sig det med afstivninger for stabilitet og er nok glad for det, så det ikke skråede og faldt sammen. TS synes nok, at det er nok nu med forskellige ting angående det ene eller det andet. Så en afslutning på tråden er nok en god idé.
Du ser ud til at finde det spændende nok til at gide læse og kommentere. Måske skal vi tage en omgang mere for læsernes skyld?J jonaserik sagde:Ser nu som vanligt at en tråd ikke slutter, men skal kommenteres i det uendelige, Nu 217 lang + min. sandsynligvis er byggeriet færdigt. TS tog straks det med stræbere for stabiliteten til sig og er nok glad for det, så det ikke skred og faldt sammen. TS synes nok, at det er nok nu med forskellige ting angående det ene eller det andet. så en afslutning på tråden er nok en god idé.
Svar nej men jeg får en indikation på en tråd, som jeg har medvirket i. Men det er som sædvanlig også for dig at være inde og svare på en hel del, som kommer. Det gør jeg ikke, men holder mig til det, som virker relevant at svare i med de kundskaber, jeg har. I øvrigt kan jeg læse noget men ikke svare. Du tænker på denne tråd, hvor mange indlæg har jeg lavet. Et par stykker, og det er nok for mig og ikke snurre rundt med måske uvedkommende kommentarer. Jeg må se, hvordan det bliver fremover i tråden, om den skal tangere 500-stregen eller ej.useless sagde:
Du kan stoppe med at følge tråden, hvis du vil, den funktion findes. 👍J jonaserik sagde:Svar nej men jeg får indikation på en tråd som jeg har medvirket i. Men det er som sædvanligt også for dig at være inde og svare på en hel del, der kommer. Det gør jeg ikke, men holder mig til det, der virker relevant at svare i med de kundskaber, jeg har. I øvrigt kan jeg læse noget, men ikke svare. Du tænker på denne tråd, hvor mange indlæg har jeg lavet. Et par stykker, og det er nok for mig og ikke snurre rundt med måske uvedkommende kommentarer. Får se hvordan det bliver fremover i tråden, om den skal tangere 500 stregen eller.
Har ikke læst alle svarene, og ts har vel løst problemet.
Hvad jeg kan se på billederne, så byggede byggeren vores garage på samme måde som ts, men med skråstivere skruet i stommen og i betongulvet og skråstivere i spær, som blev fjernet, når råsponten og yderpanelet var sømmet på.
Hvad jeg kan se på billederne, så byggede byggeren vores garage på samme måde som ts, men med skråstivere skruet i stommen og i betongulvet og skråstivere i spær, som blev fjernet, når råsponten og yderpanelet var sømmet på.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/VäggbandS seniorkonsult sagde:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarband
Tja, alle er tilsyneladende ikke enige om forskellen mellem vægband og hammarband.... Eller om der er nogen. Eller om "det afhænger af"....
Og i visse tilfælde kaldes det röstband, for kortsidens vægge.