C
Jeg skal bygge et drivhus i løsvirke og vil gerne bruge stålregel som syld, da gulvet ofte vil være vådt.

1. Fungerer stålregler godt som syld?
2. Kan man have stående vægregler i træ, der er fastgjort i en stålsyld? Jeg har ingen erfaring med stålregler, så jeg ved ikke, hvordan man fastgør dem.
3. I så fald, hvad skal man bruge for stålregel, findes der forskellige typer?

Tak på forhånd!

Jeg tror ikke metalstolpe som syld er en god idé på en bærende væg. Bygger ikke stabiliteten i en væg med metalstolpe som syld på, at væggen er skivet på begge sider?

• Synes
Bjober og 1 anden
  • Laddar…
C
Nogen grund til ikke at placere remmen på en sokkel i f.eks. tegl på traditionel vis?
Remmen vil man gerne have oppe 30 cm over jordniveau for at undgå problemer.

C
C cpalm sagde:
Er der nogen grund til ikke at placere syllen på en sokkel i f.eks. mursten på traditionel vis?
Man vil gerne have syllen op 30 cm over jordniveau for at undgå problemer.
Det er mest fordi jeg er tryg ved at bygge i træ, synes det er pænere end f.eks. leca-blokke og sandsynligvis billigere/nemmere end mursten.

C
F fribygg sagde:
Jeg tror ikke, at metalregel som syld er en god idé på en bærende væg.
Er stabiliteten i en væg med metalregel som syld ikke afhængig af, at væggen er skivet på begge sider?
Jeg ved faktisk ikke, det er sådan nogle ting, jeg gerne vil have svar på :) Tanken er i hvert fald, at ca. 60 cm fra sylden og op skal det være skivet væg med isolering. Så begynder vinduerne.

Hvad tænker du dig som syld?

En normal stålregel, hvis det nu er en sådan du tænker dig (F.eks. en Skinne NORGIPS SK), er ret anderledes end en syld af træ. Først og fremmest er fordelen med en sådan jo, at den er spidset og hurtig at installere til sit tiltænkte indendørs brug, men for at tage laster som en syld normalt skal kunne (i hvert fald fordele til et underlag) klarer en stålskinne kun, hvis underlaget er fast. Klassisk ved at den respektive vægregel står på en skinne på en betonplade eller står ovenpå en træregel, der fordeler lasterne ned i et bjælkelag. Skal du bruge en sådan stålskinne som syld, skal du altså lave et underlag, der kan tage dine laster.

En anden ting at tænke på er, at en stålskinne/stålregel kun har en let elforzinkning, der højst klarer lettere fugtbelastning. Til udendørs brug mistænker jeg, at zinklaget hurtigt vil blive opbrugt.

Tænker du dig noget mere holdbart end en sådan stålskinne, som jeg fik indtrykket af, så er mine kommentarer måske irrelevante.

C
M myrstack sagde:
Hvad tænker du på som syld?

En normal stålregel, hvis det nu er sådan en du tænker på (F.eks. en Skinne NORGIPS SK), er ret anderledes end en syld af træ. Først og fremmest er fordelen ved en sådan, at den er spikrak og hurtig at installere til indendørs brug, men for at tage laster som en syld normalt skal kunne (i hvert fald fordele til et underlag) kan en stålskinne kun gennemføre, hvis underlaget er fast. Klassisk ved at den respektive vægregel står på en skinne på en betonplade eller står oven på en træregel, der fordeler laster ned i et bjælkelag. Skal du bruge en sådan stålskinne som syld, behøver du altså fixe et underlag, der tager dine laster.

En anden ting at tænke på er, at en stålskinne/stålregel kun har en let elforzinkning, som i bedste fald klarer en lettere fugtbelastning. Til udendørs brug mistænker jeg, at denne zink vil blive opbrugt hurtigt.

Tænker du på noget mere bestandigt end en sådan stålskinne, som jeg forestillede mig, så er mine kommentarer måske irrelevante
Den vil ligge på en betonsål på et pakket bærelag, eventuelt med nogen syldisolering imellem. Findes der nogen mere bestandig type stålregel, måske i rustfrit stål, lavet til udendørs brug?

Rickard.
C capybara sagde:
Den kommer til at ligge på en betonsokkel på et komprimeret bærelag, eventuelt med nogen syllisolering imellem. Findes der nogen mere holdbar type af stålregel, som for eksempel i rustfrit stål, lavet til udendørs brug?
Der findes stålsveller til ydervægge, som er varmgalvaniserede og mere robuste, men jeg mistænker, at de ikke findes til tynde vægge, men det kan Google sikkert svare på, de kaldes ydervægsprofiler.

Nogen form for syllisolering bør du have.

Jeg ville alligevel anbefale at mure den i leca, at mure kun 2 rækker er et passende første projekt i allerhøjeste grad. Der skal alligevel sprøjtes med vand på indersiden, og i og med at det er et drivhus, vil du ikke have noget tagudhæng, der beskytter på ydersiden. Det er ikke et godt sted for en reglet trævæg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.