Hvis du skruer en lige bid (2.40) på en 2"x2" regel nett og saver med sideanslag oppefra gennem masoniten, får du en fin kile fra reglen.

Bør være nemt at skrue en lodret regel ved siden af den skrånende regel, så slipper man for at skulle understøtte.

• Synes
krypgrund og 2 andre
  • Laddar…
S
smurfen72 sagde:
Burde være enkelt at skrue en lodret regel ved siden af den skrå regel så slipper man for at pille.
ødelægger så meget isolering da

Azkel sagde:
Jeg takker for både konstruktive og kreative forslag. ;) Jo, at lægte horisontalt og sætte pladerne liggende er jo måske den letteste måde, hvis jeg ikke finder en "justerbar infæstning". Jeg tør ikke give mig i kast med at save en kile, der er 240 cm lang og går fra 0 til 20mm. Tror min OCD vil overgå i fuldt raseri i den proces...

// Azkel
Det er ingen vanskeligheder ved at save en sådan kile med en almindelig rundsav, hvis du i stedet gør den 10-30 eller 20-40 på 2,40.

Masser af forslag, jeg takker og bukker!! Begynder at indse, at det bliver en form for "manuel" håndtering. Findes ingen pæn indstillelig fastgørelse til netop dette formål...

// Azkel

SBH sagde:
ødelægger så meget isolering da
Er det ydervæg?

smurfen72 sagde:
Er det ydervæg ?
ja, desværre...

S
Azkel sagde:
ja, desværre...
det går att sätta nivell regel eller virke med karmskruvsvariant.

Azkel sagde:
ja, desværre...
Så ville jeg sætte en 32*50 uden på eksisterende regler, så får man lidt mere isolering også. I stedet for at pinde imellem ville jeg skrue skruer med forholdsvis stor hoved i de eksisterende regler med ca. 0.5 meters mellemrum, så de stikker ud passende afhængig af hvor meget der skal palles, og derefter monteres 32*50 direkte mod skruen.

Dybt imponeret af al den viden, som I deler med jer! Nu har jeg fået en masse gode forslag til ting, jeg ikke havde tænkt på eller kendte til. Jeg bukker af taknemmelighed!!

// Azkel

smurfen72 sagde:
Så ville jeg sætte en 32*50 udenpå de eksisterende regler, så får man også lidt mere isolering der. I stedet for at pinde imellem ville jeg skrue skruer med en rimelig stor hoved i den eksisterende regel med cirka 0,5 meters mellemrum, så de stikker ud passende, afhængig af hvor meget der skal pinde, så monteres 32*50 tæt mod skruen.
Her er en skrue, som jeg har brugt meget til netop denne metode. Essve sælger den som en karm skrue, noget som den ikke fungerer så godt til.
http://essve.se/webcatalogue/karminfastning/1011362-karmskruv-l8-vass-spets-tra-betong/

• Synes
Jollan87
  • Laddar…
Tiofingers-Perra sagde:
Her er en skrue, som jeg har brugt meget til netop denne metode. Essve sælger den som en karmskrue, men den fungerer ikke så godt til det.
[link]
Så man bruger altså karmskruen bare som en afstand for at presse pladen i lod, forstår jeg det rigtigt? Pladen fastgøres altså stadig i reglen, men med en anden skrue, som jeg skruer "forbi" karmskruen?

// Azkel

Azkel sagde:
Så man bruger altså karmeskruen bare som en afstand for at trykke pladen i lod, forstår jeg det rigtigt? Pladen fastgør jeg altså fortsat til reglen men med en anden skrue som jeg skruer "forbi" karmeskruen?

// Azkel
Nej, man bruger karmeskruen til at fastgøre og afrette en regel (typ 32 x 50 som smurfen72 skrev). Når det er gjort, kan du fastgøre pladen til den nyopsatte og afrettede regel.

Selve afretningen foregår ved, at du skruer det nye stykke regel (32 x 50 eller hvad du nu vil have) fast på de eksisterende vægregler. Skru dybt, så skruehovedet går ned nogle millimeter i træet. Efter det kan du skrue tilbage, så reglen kommer i en passende position; det plejer at gå godt at holde et vaterpas mod reglen, mens du justerer skruen.

Nu er det ikke så let at rådgive, når jeg ikke har nogle billeder, men selv ville jeg nok have forsøgt at skjule de der to centimeter på anden vis.

Held og lykke!

Jeg plejer at bruge en almindelig skrue med fladt lidt større hoved og skrue den ind i den eksisterende regel og lade den stikke ud, så skrue linjen havner i lod, derefter monterer jeg i dette tilfælde en 32*50 udenpå med almindelig skrue, og den havner så også i log, da den får støtte mod skruehovederne. Jeg er ikke så begejstret for skruen, som der linkes til ovenfor, men det fungerer sikkert også.

smurfen72 sagde:
Jeg plejer at bruge en almindelig skrue med fladt lidt større hoved og skrue den ind i den eksisterende regel og lade den stikke ud, så skruerækken kommer i lod, og så monterer jeg i dette tilfælde en 32*50 udenpå med almindelig skrue, og den kommer så også i lod, da den får støtte mod skruehovederne. Jeg er ikke så begejstret for skruen, der linkes til ovenfor, men det virker sikkert også.
Aha, så forstår jeg, hvad du mener! Ja, hver mand bliver salig i sin tro, karmeskruemetoden har jo først og fremmest den fordel, at det går meget hurtigt at rette en væg op. Jeg starter oftest med en regel i hver ende af væggen, så spænder jeg snore imellem dem. Derefter monterer man resten af reglerne, med snorene som hjælpemiddel. Der findes jo utallige andre metoder at rette vægge op på, men dette er en af de absolut hurtigste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.