10,435 læst ·
55 svar
10k læst
55 svar
Justerbar afstand for plader mod skrånende lægter?
Medlem
· Blekinge
· 12 301 indlæg
Hvis du skruer en lige bid (2.40) på en 2"x2" regel nett og saver med sideanslag oppefra gennem masoniten, får du en fin kile fra reglen.
Det er ingen vanskeligheder ved at save en sådan kile med en almindelig rundsav, hvis du i stedet gør den 10-30 eller 20-40 på 2,40.Azkel sagde:Jeg takker for både konstruktive og kreative forslag.Jo, at lægte horisontalt og sætte pladerne liggende er jo måske den letteste måde, hvis jeg ikke finder en "justerbar infæstning". Jeg tør ikke give mig i kast med at save en kile, der er 240 cm lang og går fra 0 til 20mm. Tror min OCD vil overgå i fuldt raseri i den proces...
// Azkel
Så ville jeg sætte en 32*50 uden på eksisterende regler, så får man lidt mere isolering også. I stedet for at pinde imellem ville jeg skrue skruer med forholdsvis stor hoved i de eksisterende regler med ca. 0.5 meters mellemrum, så de stikker ud passende afhængig af hvor meget der skal palles, og derefter monteres 32*50 direkte mod skruen.Azkel sagde:
Her er en skrue, som jeg har brugt meget til netop denne metode. Essve sælger den som en karm skrue, noget som den ikke fungerer så godt til.smurfen72 sagde:Så ville jeg sætte en 32*50 udenpå de eksisterende regler, så får man også lidt mere isolering der. I stedet for at pinde imellem ville jeg skrue skruer med en rimelig stor hoved i den eksisterende regel med cirka 0,5 meters mellemrum, så de stikker ud passende, afhængig af hvor meget der skal pinde, så monteres 32*50 tæt mod skruen.
http://essve.se/webcatalogue/karminfastning/1011362-karmskruv-l8-vass-spets-tra-betong/
Så man bruger altså karmskruen bare som en afstand for at presse pladen i lod, forstår jeg det rigtigt? Pladen fastgøres altså stadig i reglen, men med en anden skrue, som jeg skruer "forbi" karmskruen?Tiofingers-Perra sagde:
// Azkel
Nej, man bruger karmeskruen til at fastgøre og afrette en regel (typ 32 x 50 som smurfen72 skrev). Når det er gjort, kan du fastgøre pladen til den nyopsatte og afrettede regel.Azkel sagde:
Selve afretningen foregår ved, at du skruer det nye stykke regel (32 x 50 eller hvad du nu vil have) fast på de eksisterende vægregler. Skru dybt, så skruehovedet går ned nogle millimeter i træet. Efter det kan du skrue tilbage, så reglen kommer i en passende position; det plejer at gå godt at holde et vaterpas mod reglen, mens du justerer skruen.
Nu er det ikke så let at rådgive, når jeg ikke har nogle billeder, men selv ville jeg nok have forsøgt at skjule de der to centimeter på anden vis.
Held og lykke!
Jeg plejer at bruge en almindelig skrue med fladt lidt større hoved og skrue den ind i den eksisterende regel og lade den stikke ud, så skrue linjen havner i lod, derefter monterer jeg i dette tilfælde en 32*50 udenpå med almindelig skrue, og den havner så også i log, da den får støtte mod skruehovederne. Jeg er ikke så begejstret for skruen, som der linkes til ovenfor, men det fungerer sikkert også.
Aha, så forstår jeg, hvad du mener! Ja, hver mand bliver salig i sin tro, karmeskruemetoden har jo først og fremmest den fordel, at det går meget hurtigt at rette en væg op. Jeg starter oftest med en regel i hver ende af væggen, så spænder jeg snore imellem dem. Derefter monterer man resten af reglerne, med snorene som hjælpemiddel. Der findes jo utallige andre metoder at rette vægge op på, men dette er en af de absolut hurtigste.smurfen72 sagde:Jeg plejer at bruge en almindelig skrue med fladt lidt større hoved og skrue den ind i den eksisterende regel og lade den stikke ud, så skruerækken kommer i lod, og så monterer jeg i dette tilfælde en 32*50 udenpå med almindelig skrue, og den kommer så også i lod, da den får støtte mod skruehovederne. Jeg er ikke så begejstret for skruen, der linkes til ovenfor, men det virker sikkert også.