10,434 læst ·
55 svar
10k læst
55 svar
Justerbar afstand for plader mod skrånende lægter?
Side 1 af 4
Mine venner,
Jeg har en væg, der hælder, cirka 2 cm på 240 i højde. At rette op på lægterne ville betyde en masse arbejde. Jeg kan selvfølgelig klodse på de eksisterende lægter på siderne med nye, rette lægter eller sætte en masse småklodser i forskellig tykkelse på de eksisterende lægter for at rette op på hældningen, men...
Jeg tænker, at der må findes noget smart til dette. Jeg skal have OSB eller spån, ja, helt sikkert burde der findes en slags beslag, som man både kan fastgøre pladen med og derefter "stille" den lodret med en skrue? Håber I forstår, hvad jeg mener.
Taknemmelig for tips!
Mvh / Azkel
Jeg har en væg, der hælder, cirka 2 cm på 240 i højde. At rette op på lægterne ville betyde en masse arbejde. Jeg kan selvfølgelig klodse på de eksisterende lægter på siderne med nye, rette lægter eller sætte en masse småklodser i forskellig tykkelse på de eksisterende lægter for at rette op på hældningen, men...
Jeg tænker, at der må findes noget smart til dette. Jeg skal have OSB eller spån, ja, helt sikkert burde der findes en slags beslag, som man både kan fastgøre pladen med og derefter "stille" den lodret med en skrue? Håber I forstår, hvad jeg mener.
Taknemmelig for tips!
Mvh / Azkel
Helt enig, det kommer til at blive en del, da man absolut ønsker dem helst hver 30. cm. Justere reglerne er desværre ikke en mulighed, det ville involvere facade, mellemetage osv. Måske ender det med at klodse på siderne alligevel, men jeg tænkte, at nogen måske har oplevet dette før?useless sagde:
// Azkel
Jeg takker for både konstruktive og kreative forslag.
Jo, at lave regler horisontalt og sætte pladerne liggende er jo måske den letteste måde, hvis jeg ikke finder en "justerbar infästning". Jeg tør ikke give mig i kast med at save en kile, som er 240 cm lang og går fra 0 til 20mm. Tror min OCD vil overgå i fuldt raseri i den proces...
// Azkel
// Azkel
Har en fin ELU (bænksav) men hvis jeg skal save en kile, så må jeg jo frihånd, da anslaget kun kan give mig et lige snit. Desværre tvivler jeg på min evne til at holde træet så lige og pænt over hele 240cm... Alternativt er jeg bare en klamhugger...
// Azkel
// Azkel
Medlem
· Västernorrland
· 12 033 indlæg
har du ingen rundsav da? Ingen større udfordring at save en kile ud af en to-tommer-fire eller lignende. Måske bliver det perfekte kiler, hvis du kløver en to-tommer-to. Da får du to kiler i et snit.
En kile fra 0-20 mm kan du save med rundsav med en nogenlunde fintandet klinge (går godt nok med en grovere klinge også, men det er lettere med en fintandet, synes jeg), hvis du bare tegner stregen op.Azkel sagde:
Det kan være lettere at save kilerne ud fra en bredere regle, typ 45x195, eller at have en anden regle som rundsaven får støtte af på modsatte side af snittet.
OCD eller ej, så behøver det ikke at være ekstremt præcist, da det kommer til at komme bag en plade.
Det kan gøres med bordrundsav også frihåndet, men det kan jo laves en jig, hvor du spænder reglen skævt fast og så har en lige kant at køre mod. Så saver du næste mod anslaget og har den skæve side fra det forrige snit og fortsætter, indtil du har tilstrækkeligt mange kiler.
Rundsav/bordrundsav har jo den fordel, at den "vil" køre lige på en måde, som en stiksav ikke "vil", så det er lettere at save lige med den.
I det mindste ville jeg have anliggning på regler i hele pladens længde, så jeg ville ikke bruge klodser, måske gå på alternativet at skrue en stående regle ved siden af den skråstillede og flytte hele cc-målet en regelbredde mod den ene retning. Det kan stadig kræve kile på den sidste regle mod hjørnet.
Nogen produkt som du tænker på, tror jeg ikke findes.