D
Skal lave et par døre til en garderobe. Vil virkelig ikke have, at dørene skal slå sig, og undrer mig over, hvilket materiale jeg skal bruge.

Jeg vil have, at de skal se ud som denne dør, dvs. lidt "gammeldags"
Hvid skydedør af træ med gammeldags design monteret på metalskinne, åbner ind til soveværelse med hvidt sengetøj og træmøbler.

Har læst på forummet og er kommet frem til, at råspont sandsynligvis slår sig.

To muligheder er tilbage:

Panelplade af MDF med en ramme af panel. Er usikker på, hvor pænt det bliver.

Eller stavlimet fyr, som jeg så, at nogen havde brugt.

Hvad er fordele/ulemper, og hvilket materiale giver det bedste slutresultat?

Tak for hjælpen :)

Stavlimet fyr er sandsynligvis bedst til formålet.

• Synes
danpih
  • Laddar…
D
Tak! kan du forklare, hvorfor dørene ikke vil slå sig, hvis man sammenligner med råspont? Er det fordi, de er limet på en bestemt måde? :)

Striberne kan du lave med cirkel/dyksav eller fræse, hvis du vil have dem faset.

D
Så jeg saver igennem helt? Og så holder rammen dem sammen? Eller skal jeg bare save et snit, men så det ikke går igennem helt?

Er ikke råspont uhøvlet på den ene side? Der findes høvlet spont der er fin på begge sider. Men uanset, med almindelige spontede brædder får man vel ikke nogle striber som på billedet? Eller det er hvis man ikke banker not og fjeder sammen så? På billedet ser det ud som om kanterne er faset, og på den måde dannes striberne. Eller så er det på vores gamle døre der hænger herhjemme.

Alle træsorter vil slå sig, mere eller mindre. Du kan absolut bruge råspont eller anden gran, men lad det tørre først. Det skal tørre under pres, så det ikke kan slå sig. Alternativt bygger du døren sammen og lægger den under pres. Det går også fint med almindeligt paneltræ.

danpih sagde:
Så jeg skal save helt igennem? Og så holder rammen dem sammen? Eller skal jeg bare save et snit, men ikke helt igennem?
Save/fras et lavt spor for at få den rette fornemmelse.

• Synes
danpih
  • Laddar…
Hvis kun den ene side er synlig, kan du beklæde en MDF med det, du nu vil have, at det skal ligne. Ellers har netop udhusdøre en tendens til at vride sig, da de ofte er udenfor... Fugtindholdet går altså op og ned, hvilket får træet til at vride sig.

• Synes
danpih
  • Laddar…
D
tak :) i dag skal jeg købe en stor plade med stavlimet fyrretræ. så må vi se, hvordan det bliver :)

D
men nu har jeg ændret mig....

http://wilkerdos.com/2013/06/diy-sliding-barn-door/

dette så lige så godt ud, og det ser ud til at være med en slags plade. så med tanke på hvor meget nemmere det bliver, så går jeg med mdf eller konstruktionsplywood :)

D
okay, tak leby. det føles som om, at min melodi alligevel er mdf. Kan jo gøre alt, hvad jeg kan med de andre materialer, og det er billigere.

MDF er meget formstabilt, typ en 16 mm MDF med pladen ovenpå eller hvad du synes er flot...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.