Er ikke råspont uhøvlet på den ene side? Der findes høvlet spont der er fin på begge sider. Men uanset, med almindelige spontede brædder får man vel ikke nogle striber som på billedet? Eller det er hvis man ikke banker not og fjeder sammen så? På billedet ser det ud som om kanterne er faset, og på den måde dannes striberne. Eller så er det på vores gamle døre der hænger herhjemme.
Alle træsorter vil slå sig, mere eller mindre. Du kan absolut bruge råspont eller anden gran, men lad det tørre først. Det skal tørre under pres, så det ikke kan slå sig. Alternativt bygger du døren sammen og lægger den under pres. Det går også fint med almindeligt paneltræ.
Hvis kun den ene side er synlig, kan du beklæde en MDF med det, du nu vil have, at det skal ligne. Ellers har netop udhusdøre en tendens til at vride sig, da de ofte er udenfor... Fugtindholdet går altså op og ned, hvilket får træet til at vride sig.
dette så lige så godt ud, og det ser ud til at være med en slags plade. så med tanke på hvor meget nemmere det bliver, så går jeg med mdf eller konstruktionsplywood