skal rive et stykke af en væg herhjemme og skal afstive den med en stålbjælke. spændvidden bliver 3 meter og vil hvile 3 spær på bjælken. Jeg har ved at kigge i tabeller over limtræ fundet ud af, at jeg skulle bruge en limtræsbjælke som er 66x315. Fandt så i en anden tabel, at en limtræsbjælke med den dimension svarer til en UNP 160 stålbjælke.

Nu vil jeg gerne have hjælp til at finde en bjælke, der ikke bygger så meget i højden men som svarer til en UNP160. Har kigget på HEB & HEA bjælker, men bliver usikker på hvilken dimension, der svarer til.

HEA140, 133mm høj

Er noget kraftigere end din UNP 160

oj der ser man, troede det skulle være nok med en HEA110 eller 120 for at svare til en UNP 160.
tak for svaret.

En idé:
Afhængigt af hvor hjertevæggen er placeret i huset og spændvidden på spærerne kan man eventuelt skære spærerne og lægge stålbjælken "i bjælkelaget". Så bliver den helt skjult, og man kan have samme højde på bjælken som spærrens underramme har.

Sådan har jeg i mit nybyggede hus med bredde 7,7 meter og en stålbjælke med 5 meters længde.
Måske svært at arrangere i et eksisterende hus dog.

Eller lægge bjælken ovenpå hanebjælken og "hænge op" det, som skulle have ligget på bjælken.

Protte

prototypen sagde:
Eller lægge bjælken ovenpå hanbjælken og "hænge op" det som skulle have ligget på bjælken.

Protte
Præcis så har jeg tænkt mig at gøre med en 6,7 m lang limtræsbjælke.

prototypen sagde:
Eller lægge bjælken ovenpå hanebåndet og "hænge op" det, som skulle have ligget på bjælken.

Protte

Smart, så bliver det.

prototypen sagde:
Eller lægge bjælken ovenpå hanebjælken og "hænge op" det, der skulle have ligget på bjælken.

Protte
Protte, Jeppeknaster og mr.o

Har I nogle bæreevneberegninger for dette?

Det er jo ikke kun, at ydertaget ikke skal blive svajrygget.

Mellembjælkelaget (= loftsgulvet) skal have tilstrækkelig bæreevne og stabilitet.
Får det det?

Som sagt, er dette beregnet af en konstruktør?

KnockOnWood sagde:
Protte, Jeppeknaster och mr.o

Har I nogle bæreevneberegninger på dette?

Det er jo ikke bare, at ydertaget ikke skal blive svajrygget.

Mellemetagekonstruktionen (= loftsgulvet) skal have tilstrækkelig bæreevne og stabilitet.
Får det det?

Som sagt, er dette beregnet af konstruktør?
Hej,
jeg har ikke ladet nogen instruktør beregne det, men jeg har derimod brugt beregningerne i denne pdf på side 6 http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/PDF Limträ/Produktinformation Limträ.pdf

så ifølge den skal jeg have limträ 66x315

KnockOnWood sagde:
Protte, Jeppeknaster och mr.o

Har ni några styrkeberegninger på dette?

Det handler jo ikke bare om, at ydertaget ikke skal blive svajrygget.

Mellemspærren (= loftet) skal have tilstrækkelig bæreevne og stabilitet.
Får det det?

Som sagt, er dette beregnet af en konstruktør?
Ved ikke hvorfor jeg skulle have lavet en styrkeberegning, jeg har kun foreslået en flytning af en "beregnet" bjælke.

Ydertaget bæres op af tagspærene, som enten bæres op af ydervæggene eller der er en skillevæg involveret. Bjælken vil erstatte eventuel skillevæg.

Bjælken vil blive båret op af søjler, som med min konstruktion bliver lidt længere (og lidt kraftigere, med hensyn til risiko for knækning).

Det kan også være nødvendigt at beregne, om 66 mm bredde er tilstrækkeligt, da risikoen er, at bjælken bøjer sig til siden, men spændet er jo ikke sååå stort.

Uden ansvar, Protte

Selvfølgelig har jeg en konstruktør (WSP), der beregner styrken, da spændvidderne er alt for lange til, at jeg selv kan lave en rimelig vurdering. Jeg overvejede først stål, men for at kunne udføre så meget af arbejdet selv vil jeg hellere have limtræ. Derefter har jeg betondæk, hvor søjlerne vil stå direkte over de murede vægge på det nederste plan.

Så er det nok sådan, at vi i dag har en tendens til at overdimensionere alt bare for at have både livrem og seler. Jeg havde for nylig to tømrere, der byggede en ny bærende indervæg og lavede nye store vindueshuller i min eksisterende væg. De kunne næsten ikke tro deres egne øjne, da de så konstruktionen af væggene.
Indefra og ud:
21mm stående råspont
70 mm stående reglar cc 1500!!
70mm liggende reglar cc 55 mellem de stående.
Tretexskive 15mm
Lægter
Facade

Ingen som helst afstivning over de 1500 mm brede vinduer...

Denne utroligt svage konstruktion har altså uden problemer båret huset de sidste 55 år og ville sikkert have båret det i yderligere 55 år, hvis jeg nu ikke havde ønsket at ændre planløsningen fuldstændigt. Dette får en til at indse, hvor meget vi overdriver dagens dimensioner med 195 og 220-reglar i konstruktionen...

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.