Hej alvidende forum,

Det ser jo ud til at det er ret svært at få fat i limtræ for tiden, så jeg skitserer alternativer til det for vores tilbygning. Forsøger derfor at finde ud af, hvad jeg har brug for af stålbjælke i stedet for en 90x450 limtræsbjælke i kippen på en tilbygning, 12 meter lang.
Hænger frit 7,2 meter fra den ene side, hvorpå den støttes af en søjle, og derefter hænger den 4 meter til. Ifølge beregningsværktøjerne på Svenskt Trä er lejereaktionen 19kn i ydervæggen og 48kn på søjlen. 24mm deformation. Ville være enormt taknemmelig for hjælp!!

Hilsener Mikael

Sammenligner man bøjningsstivheden, så betyder det mindst en HEA220.

Er det lettere at få fat i jernbjælker end træ?
Der er mangel på det meste.

Protte

Hvad jeg kan forstå er, at det er sådan, jernbjælke fandtes til omgående levering!

En 12 m lang HEA220 vejer ca. 600 kg og koster omtrent 15000 kr. Et så excentrisk placeret midterstøtte som du forestiller dig er ikke ideelt. Du bør nok overveje konstruktionen en gang til. Hvis du lægger dine tegninger ud i tråden, kan du sikkert få værdifulde synspunkter.

Jeg ved ikke, om der er nogle særlige brandsikringskrav i dit tilfælde, men limtræ anses ofte for at være sikrere fra en brandperspektiv, fordi det forkuller på overfladen, men har en bærende kerne tilbage, når ståldrageren er blevet blød og bøjer af varmen. Ellers kan man måske lave en sømmet gitrebjælke af træ eller søge på nettet efter information om såkaldte HB-bjælker (HB tror jeg står for Hilding Brosenius).

Brandsikring af stålet løses let med plader eller maling. Brandsikringskrav er ikke svære at opnå i småhuse.

Tak alle sammen for svar! Jo, det ser ud til at blive en lidt større opgave, men afhængig af hvordan det går med resten af dette byggeri, kan det stadig være det værd. Jeg vil have brug for hjælp af en kranbil til at montere huset, så det vil ikke være den store forskel mod, hvordan det ellers ville have været. Limtræsbjælken ville veje ca. 300 kg. Og koste næsten det samme som stålbjælken, fordi det virker som om, producenterne har haft svært ved at levere...

Bossespecial, jeg fandt til sidst en tabel over længde mellem understøtninger, belastning i kn/m og nedbøjning ud fra maks. belastning:
https://abrahamssonsjarn.se/app/upl...FjABegQIJBAC&usg=AOvVaw3R5YcZQiKIi3B6ciSuMj5Z

Tror og håber, at jeg forstår rigtigt, at det også ville være nok med en IPE 270. Også det en robust del, men lidt lettere end HEA 220.

Jeg vil forsøge at uploade et billede af plantegningen senere, justusandersson. Jeg er enig i, at det ville være fornuftigere at placere midtpelaren i midten, men huset blev planlagt, da limtræ var tilgængeligt. Kort sagt, kan man sige, at pelaren er skjult i en væg, som fra gavlen set giver plads til et rum, der har præcis de nødvendige mål til at danne et tilgængeligt dobbeltværelse, hvilket var et krav. Hvis man flytter pelaren mod den anden gavl, ender den midt i en gang. Ikke optimalt. Fra begyndelsen havde vi tegnet, at rummet i den anden ende blev sænket ned en halv meter, og da havde jeg også tegnet med en pille, der stod præcis ved niveauforskellen, som en del af rækværket. Fik afslag fra byggetilladelsesbehandleren af hensyn til tilgængelighed.

F FGLIN sagde:
Jeg ved ikke om der er nogle særlige brandkrav i dit tilfælde, men limtræ anses vel ofte som sikrere fra et brandsynspunkt, fordi det forkuller på overfladen, men har en bærende kerne tilbage, når stålbjælken er blevet blød og bukker under i varmen. Ellers kan man måske lave en naglet fagværksbjælke af træ eller lede på nettet efter information om såkaldte HB-bjælker (HB tror jeg står for Hilding Brosenius).
Fagværksbjælke, det har jeg ikke engang tænkt på! Kunne sikkert være en mulighed, måske kan jeg høre med en spærfabrikant, tror det ville være svært at konstruere en selv? Eller?

En IPE270 er lige så stiv som en HEA220, dog noget lavere bøjningsmodstand. Ulempen med IPE er, at den er meget tilbøjelig til at vippe, så det stiller nogle krav til, at man vælger løsninger, der kan afstive bjælken. Søjleplaceringen fungerer, dog på grænsen. Har man en kontinuerlig bjælke med et langt og et kort fag, kan der opstå løftekrafter i ydrekanten af det korte fag. Fagværk i træ som alternativ synes jeg ikke er anvendeligt i dette tilfælde.

Jeg har en løsning med et hus på 11x7.8m med kipbjælke på tre støttepunkter (et i midten). I mit tilfælde er det tilstrækkeligt med en (kontinuerlig) IPE240. Let tag og snezone 3.5.

B bossespecial sagde:
En IPE270 er lige så stiv som en HEA220, dog noget lavere bøjemodstand. Ulempen med IPE er, at den er meget tilbøjelig til at vippe, så det stiller nogle krav til, at man vælger løsninger, der kan afstive bjælken. Søjlernes placering fungerer, dog på grænsen. Har man en kontinuerlig bjælke med et langt og et kort felt, kan der opstå løftkrafter i yderenden af det korte felt. Fagværk i træ som alternativ synes jeg ikke er anvendeligt i dette tilfælde.
Tak så meget for hjælpen! Bjælken afstives med tagåse og forankres i søjlerne, den kommer ingen vegne... Bliver også et åsebjælkelag, der binder tagåsene sammen et lille stykke nede. Slipper fagværket ;) Hilsen Mikael

G Gabbe1 sagde:
Jeg har en løsning med et hus på 11x7.8m med mønebjælke på tre støtter (et i midten). I mit tilfælde er det nok med en (kontinuerlig) IPE240. Let tag og snezone 3.5.
Luksus at kunne sætte en søjle i midten! Hvad er vinklen på taget?

Det er 34 grader.
Det letter helt klart at kunne have en pelar midt på nockbalken.

• Synes
parkdahl
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.