3,445 læst ·
24 svar
3k læst
24 svar
Stål i stedet for limtræ for at støtte etageadskillelse
Ikke for dit projekt. Men hvis du sammenligner l (m^4), som er inertimomentet for de stålbjælker, du tænker dig, og en VKR eller KKR (typ samme ting), så skal de være ens. HEA og HEB er optimeret for last i én retning, mens VKR er for last i to (typ søjler mm). Så det bliver lidt mere stål med en VKR.T TuXy sagde:
Sammenligner jeg en HEA 180 med en VKR 180x180x8.0 giver det 25,10 vs 26,61 hvor Wx giver 294 vs 296.StrukturalAB sagde:
Ikke for dit projekt. Men hvis du sammenligner l (m^4), som er træginertimomentet for de ståldragere du har tænkt dig, med en VKR eller KKR (næsten det samme), så skal de være ens. HEA og HEB er optimeret for last i en retning, mens VKR er for last i to (typisk søjler mm). Så der bliver lidt mere stål med en VKR.
Det tolker jeg som at en HEA 180 kan erstattes af en VKR 180x180x8.0
Tænker jeg ikke korrekt?
Har du nogen input angående ører på bjælke? Har set det koncept før.
Rigtigt tænkt omkring træghedsmomentet.T TuXy sagde:
Ører var måske en forkert betegnelse. Det skal vel være noget der ligner en bjælkesko, som bjælken ligger oppe på for vertikallast. Men siderne kan være længere så man skruer et stykke ind på bjælken. Sammenlign løsningen med hulbåndene
Godt, så havde jeg grebet, hvordan man sammenligner bjælken.StrukturalAB sagde:
Præcis, ører er vel mere som en klassisk bjælkesko egentlig, hvor man så kan skrue på begge sider af træbjælken. Eventuelt så kan man også lægge den på bjælkeskoen for stabilitet der også. Så kan man jo luksus lidt ved at sætte stropper, der holder sammen tagkonstruktionen, så det føles som både bælter og seler.
Må overveje lidt mere over det hele, om det er indsatsen værd i forhold til det æstetiske. Man indser hurtigt, hvor mange timer der bare flyver væk med alt, der kommer til.
Jo, ikke gjort på en eftermiddag. Held og lykke!T TuXy sagde:Got, då havde jag grebet hvordan man sammenligner bjælken.
Præcis, ørerne er vel mere som en klassisk bøjlesko egentlig hvor man så kan skrue på begge sider af træbjælken. Eventuelt sådan at man også lægger den på bjælkeskoen for at få stabiliteten også der. Så kan man jo lyxe lidt at sætte stropper som holder sammen på spærret så føles det jo som man har både bælte og seler.
Må overveje lidt mere på det hele, om det er værd indsatsen i forhold til det æstetiske. Man indser jo hurtigt hvor mange timer som bare flyver af sted med alt det som kommer til.
Klik her for at svare