Jeg skal lave en stolpe, der skal bære ret meget vægt, lad os sige mellem et og to tons. Stolpen er ikke det eneste støttepunkt, men den kommer til at bære en stor del af vægten fra et tag. Jeg har nogle stykker 2"6 k12 træ, som jeg tænkte på at sætte sammen til en 6"6 stolpe ved hjælp af et par træskruer. Jeg kom til at tænke på, at hvis man lægger to hele regler på ydersiderne og lader der være flere stykker med mellemrum i det midterste lag, så bliver stolpen måske mere modstandsdygtig over for belastning, der kommer lidt skævt. Er der nogen, der tror på mig, eller skal jeg sætte tre hele regler sammen?

Mellemrum øger ikke styrken.
Det sparer på træet uden at mindske styrken betydeligt i den ene retning, men mindsker derimod styrken betydeligt i den anden.
Ikke noget at anbefale, hvis du er ude efter at maksimere bæreevnen.

tak

Afhængigt af hvor lang stolpen er, kan knækning og ikke tryk være det mest kritiske, og da kan det spille en stor rolle, hvordan man konstruerer sin søjle.
Bøjebestandigheden kan ændres dramatisk afhængigt af stolpens geometri.

En lidt grovere stolpe er jo flottere også...i stedet for en tandstik..;)

Gabbe1 sagde:
Afhængigt af hvor lang stolpen er, er knækning og ikke tryk det mest kritiske, og da kan det spille en stor rolle, hvordan man konstruerer sin søjle.
Bøjmodstanden kan ændres dramatisk afhængigt af stolpens geometri.
Men det er træghedsmomentet og træghedsradius, man anvender til at dimensionere søjler.
Visserligt nært beslægtet med bøjmodstanden, men ikke helt det samme.

Mikael_L
Ja, en 2"x2" kan vel mindst klare den vægt, som ren teoretisk holdbarhed på gran/fyr. Hvilken sikkerhedsmargin en konstruktør så trækker fra ved jeg ikke rigtigt.

Men det er knækning den ikke klarer. Så det er nok klogt at sætte flere lægter sammen. Og så er den resulterende knæktolerance bedre jo større tværsnit stolpen har (med eller uden hulrum i).

Jeg tror du er hjemme (jeg ved dog ikke hvor lang fri knæklængde du har!) med 2"x6" ifølge ...:
2 stk. sat sammen til en 4"x6"
3 stk. sat sammen til en 6"x6"
2 stk. sat sammen med en 2x3" imellem, så profilen ser ud som et H med ydre tværsnit på 6x6"
4 stk. sat sammen, langsiden mod kortsiden, osv. hele vejen rundt så den resulterende stolpe bliver en 8x8" med et 4x4" hul i midten.

I hvilket tilfælde skal du tænke på fugten, f.eks. 3 stk. skruet sammen har tendens til hurtigt at suge vand kapillært i sprækken, men tørrer derefter ret langsomt.

tak for tip.
Det blev 3x2"6
Følte sig meget stabilt, og da det er inde i et uterum, bliver der ikke meget fugt, der kan suges op.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.