For at lave den stærkeste fastgørelse mellem bærelinjen og den stående stolpe, hvordan gør man så? Lade stolpen gå forbi bærelinjen og fastgøre med vognbolt? Lade bærelinjen hvile ovenpå stolpen og fastgøre med en form for beslag?
Bærelinjen består af dobbelte 45mm
 
Det afhænger af, hvad stangen har for funktion og belastning.
 
  • Synes
JF.
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det afhænger af, hvad stolpen har for funktion og last.
Funktionen er at holde bæreliner til altanen oppe. Lasten ved jeg ikke, men det er en normal altan.
 
I så fald er det bedst at stille stolpen under bærlinjen og bruge skarvjern på siderne, som du fastgør med gennemgående bolt både i stolpe og bærline.
 
  • Synes
JF. og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
I så fald er det bedst at stille stolpen under bærlinjen og bruge samlemuffe på siderne som du fastgør med gennemgående bolt både i stolpe og bærlinje.
Er det sådan du mener?
 
  • En skitse af et rektangulært konstruktionselement med et gitterlignende mønster øverst, tegnet på linjeret papir.
Ja, men det bør nok være to bolte i stolpen for at gøre det rigtig stabilt.
 
  • Synes
JF.
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ja, fast det bör nog vara två bultar i stolpen för att gøre det rigtig stabilt.
En gennem stolpen og en gennem bärlinan då Duger en hålplatta med dimension 175x40mm?
 
Findes der virkelig plads til gennemgående bolt i en hulplade? Overskriften for tråden er jo "stærkeste fastgørelse". Jeg tænker på det, som plejer at kaldes samlingsjern, som minder om plintjern.
 
  • Synes
Lorpar og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Findes der virkelig plads til gennemgående bolt i en hulplade? Overskriften for tråden er jo "stærkeste fastgørelse". Jeg tænker på det, der normalt kaldes samlejern, som minder om støbejern.
Den hedder hulplade special med to huller til M10 bolt. Skal se, om jeg kan finde dem, du mener.
 
  • Synes
JF.
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 sagde:
Bauhaus har også lignende. F.eks: [link]

/Göran

P.S Behøver du skarve bærlinerne eller rækker de hele altanens bredde uden skarvning?
Den kommer blive 9,6M bred, så vil være nødt til at skarve.
 
Jeg sidder med 13.6m i min konstruktion som har byggestart næste uge. Samme løsning (som Justus ved...). Limtræstolper 90x90 med dobbelte 45x195x5400 bærerende bjælker, der lægges overlappende og samles på ophængene på stolperne. Har ikke selv helt løst fastgørelsen over samlingen....

/Göran
 
  • Synes
JF.
  • Laddar…
Her er min opregling og bærlineplacering:

Byggplan med detaljeret opregning og bærlineplacering, inklusiv mål og materialer til konstruktion af en altan og pergola.
 
  • Synes
JF.
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 sagde:
Jeg sidder med 13.6m i min konstruktion, der har byggestart i næste uge. Samme løsning (som Justus ved...). Limtræsstolper 90x90 med dobbelte 45x195x5400 bærende bjælker, der lægges overlappende og samles ved understøttelserne på stolperne. Har ikke selv helt løst fastgørelsen over samlingen....

/Göran
Vil have dobbelte 45x220, så de lægges overlappende som du siger. Du mener, hvordan du skal få beslaget over samlingen til at fungere? For det bliver måske ikke helt optimalt. Købte du beslagene, som du linkede fra bauhaus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.