4,899 læst ·
23 svar
5k læst
23 svar
Stærkeste fastgørelse i bærende bjælke
For at lave den stærkeste fastgørelse mellem bærelinjen og den stående stolpe, hvordan gør man så? Lade stolpen gå forbi bærelinjen og fastgøre med vognbolt? Lade bærelinjen hvile ovenpå stolpen og fastgøre med en form for beslag?
Bærelinjen består af dobbelte 45mm
Bærelinjen består af dobbelte 45mm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger af, hvad stangen har for funktion og belastning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
I så fald er det bedst at stille stolpen under bærlinjen og bruge skarvjern på siderne, som du fastgør med gennemgående bolt både i stolpe og bærline.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, men det bør nok være to bolte i stolpen for at gøre det rigtig stabilt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Findes der virkelig plads til gennemgående bolt i en hulplade? Overskriften for tråden er jo "stærkeste fastgørelse". Jeg tænker på det, som plejer at kaldes samlingsjern, som minder om plintjern.
Den hedder hulplade special med to huller til M10 bolt. Skal se, om jeg kan finde dem, du mener.J justusandersson sagde:
Bauhaus har også lignende. F.eks: https://www.bauhaus.se/skarvbeslag-180x40-mm
/Göran
P.S Behøver du skarve bærlinerne, eller rækker de hele altanens bredde uskåret?
/Göran
P.S Behøver du skarve bærlinerne, eller rækker de hele altanens bredde uskåret?
Jeg sidder med 13.6m i min konstruktion som har byggestart næste uge. Samme løsning (som Justus ved...). Limtræstolper 90x90 med dobbelte 45x195x5400 bærerende bjælker, der lægges overlappende og samles på ophængene på stolperne. Har ikke selv helt løst fastgørelsen over samlingen....
/Göran
/Göran
Vil have dobbelte 45x220, så de lægges overlappende som du siger. Du mener, hvordan du skal få beslaget over samlingen til at fungere? For det bliver måske ikke helt optimalt. Købte du beslagene, som du linkede fra bauhaus?Sharky58 sagde:
Jeg sidder med 13.6m i min konstruktion, der har byggestart i næste uge. Samme løsning (som Justus ved...). Limtræsstolper 90x90 med dobbelte 45x195x5400 bærende bjælker, der lægges overlappende og samles ved understøttelserne på stolperne. Har ikke selv helt løst fastgørelsen over samlingen....
/Göran