14,876 læst ·
9 svar
15k læst
9 svar
stående panel skal man have stående luftspalte?
jeg har en altan med papptag over, men ingen vægge, kun stolper.
jeg overvejer at bygge vægge med vinduer, tænkte starte uden isolering.
fra indersiden tænkte jeg sådan her:
alternativ 1
95x95 stolpe
liggende råspont som males på indersiden - fungerer som væg så længe jeg kører uden isolering.
vindpapir.
liggende 22x45 for at skabe luftspalte inden panel og for at fastgøre panelet i
stående panel.
spørgsmål, skal man skabe en stående luftspalte, dvs. skal jeg sætte stående 22x45 og derefter liggende for at kunne få facadepanelet på.
dvs alternativ 2
95x95 stolpe
liggende råspont som males på indersiden - fungerer som væg så længe jeg kører uden isolering.
vindpapir.
stående 22x45 for at skabe stående luftspalte inden panel
liggende 22x45 for at fastgøre panelet i
stående panel.
jeg overvejer at bygge vægge med vinduer, tænkte starte uden isolering.
fra indersiden tænkte jeg sådan her:
alternativ 1
95x95 stolpe
liggende råspont som males på indersiden - fungerer som væg så længe jeg kører uden isolering.
vindpapir.
liggende 22x45 for at skabe luftspalte inden panel og for at fastgøre panelet i
stående panel.
spørgsmål, skal man skabe en stående luftspalte, dvs. skal jeg sætte stående 22x45 og derefter liggende for at kunne få facadepanelet på.
dvs alternativ 2
95x95 stolpe
liggende råspont som males på indersiden - fungerer som væg så længe jeg kører uden isolering.
vindpapir.
stående 22x45 for at skabe stående luftspalte inden panel
liggende 22x45 for at fastgøre panelet i
stående panel.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 indlæg
Hvad ville pointen være med den stående luftspalte...?
stående luftspalte var et spørgsmål, fordi jeg ikke ved, om det er vigtigt med en luftspalte, så luft kan bevæge sig fra jorden til tagfoden og ventileres ud - dvs. stående luftspalte.
hvis jeg gør ifølge alternativ 1 med kun liggende luftspalte, kan evt. fugt ikke ventileres ud, da det "stopper" sidelæns. Eller fungerer det alligevel på en eller anden måde at ventilere luften ud?
men jeg kan ikke dette, deraf spørgsmålet.
hvordan bygger man normalt ved stående brædder - som mit alternativ 1 eller alternativ 2?
hvis jeg gør ifølge alternativ 1 med kun liggende luftspalte, kan evt. fugt ikke ventileres ud, da det "stopper" sidelæns. Eller fungerer det alligevel på en eller anden måde at ventilere luften ud?
men jeg kan ikke dette, deraf spørgsmålet.
hvordan bygger man normalt ved stående brædder - som mit alternativ 1 eller alternativ 2?
Man har en liggende spærre ved stående panel, ofte har man ved stående panel også dækbræt, så der ventileres vertikalt ved at underbrædderne ikke sidder tæt mod hinanden, så der bliver en 1 cm spalte mellem hver. Hvordan man gør med f.eks. z-panel ved jeg ikke. Antager det samme, men de er måske sporet på bagsiden som løser problemet med spalte, men det er ren spekulation fra min side.
Jeg ville 7 dage om ugen have valgt alternativ 1.
Men som sømregel ville jeg have valgt uhøvlet 25x50 i stedet for at få en anelse mere robust dimension, muligvis gles 28x70, men den er jeg antagelig lidt for nærig til.
Så ville jeg stille kløvsaven på 15 grader hældning og fase af 25mm kanten på sømreglen, derefter sætte fasen så evt. kondensvand, der lander ovenpå reglen, løber ud mod facaden, ikke ind mod isoleringen.
Endelig kan man save strimler af 3,2 mm oliehærdet masonit og sætte som mellemstykker når man sømmer fast sømreglen (der er jo kun brug for et lille stykke masonit præcis dér, hvor man sømmer, så en hel plade rækker længe), dels kan intet vand blive mod vindpappen, dels giver det ventilation.
Så overvejer jeg din tanke om at male rådsponten. Det er jo ikke specielt godt, hvis du maler med akrylat, da du får en diffusionstæt overflade på den forkerte side af isoleringen, når du så isolerer. Jeg ville personligt helst undgå maleriet helt.
Og egentlig, hvorfor skal du holde på og pusle i to omgange. Gør det hele færdigt nu med det samme. Spring rådsponten over, bare pap og så isolering. Sæt isoleringen ind og derefter den endelige vægbeklædning, du har tænkt på. Dampspærre på indersiden ???, tja det afhænger vel af ... en masse ting .... :S
Men som sømregel ville jeg have valgt uhøvlet 25x50 i stedet for at få en anelse mere robust dimension, muligvis gles 28x70, men den er jeg antagelig lidt for nærig til.
Endelig kan man save strimler af 3,2 mm oliehærdet masonit og sætte som mellemstykker når man sømmer fast sømreglen (der er jo kun brug for et lille stykke masonit præcis dér, hvor man sømmer, så en hel plade rækker længe), dels kan intet vand blive mod vindpappen, dels giver det ventilation.
Så overvejer jeg din tanke om at male rådsponten. Det er jo ikke specielt godt, hvis du maler med akrylat, da du får en diffusionstæt overflade på den forkerte side af isoleringen, når du så isolerer. Jeg ville personligt helst undgå maleriet helt.
Og egentlig, hvorfor skal du holde på og pusle i to omgange. Gør det hele færdigt nu med det samme. Spring rådsponten over, bare pap og så isolering. Sæt isoleringen ind og derefter den endelige vægbeklædning, du har tænkt på. Dampspærre på indersiden ???, tja det afhænger vel af ... en masse ting .... :S
En masse arbejde for noget, der er så enkelt. Ville gå med alt. 2. Prisen på lægterne ville aldrig opveje arbejdet på dit alternativ, især da du anbefaler grovere lægter. Det er ikke mange meter ekstra lægter, der går til den stående. Dertil en masonitplade eller lignende.Mikael_L sagde:
Næh, gør som følger, panel + 22x50 + 22x50 + vindbeskyttelse.
fast 25x50 er vel ikke dyrere end 22x45? Det er vel samme lægte, den ene høvlet den anden ikke.
Og jeg anbefaler denne (eller evt. 28x70) også med en ekstra lægte under, at vælge kraftigere var bare med tanke på facadens vægt og at det er lettere at sømme i.
Så behøver man vel ikke sætte nogle masonitlapper overhovedet, vi taler trods alt om en kun 95 mm tyk væg som faktisk tørrer ud ret hurtigt alligevel. Men masoniten er jo en endnu finere løsning.
Og jeg anbefaler denne (eller evt. 28x70) også med en ekstra lægte under, at vælge kraftigere var bare med tanke på facadens vægt og at det er lettere at sømme i.
Så behøver man vel ikke sætte nogle masonitlapper overhovedet, vi taler trods alt om en kun 95 mm tyk væg som faktisk tørrer ud ret hurtigt alligevel. Men masoniten er jo en endnu finere løsning.
Klik her for at svare