(Beklager, hvis jeg gentager et gammelt spørgsmål... Jeg har surfet rundt på forummet på jagt efter information om andre ting og fundet en masse nyttigt på dette vidunderlige forum, men nu kom jeg på et sidste spørgsmål... Lige når øjnene begynder at se i kors af træthed efter at have pillet med produktionsomkostningskalkylen i en evighed... Nå, men.)
Her kommer et novise-spørgsmål ;-)
Bortset fra det æstetiske, hvad er den egentlige tekniske forskel på stående og liggende træfacade?
Jeg kunne forestille mig, at man har lettere vandafledning på stående, samtidig med at man beskytter dem mod råd ved foden, så at sige.
Er liggende mere fugtfølsom?
Hvordan gør man med søgelisten på liggende facade? På stående sømmer man jo listen vinkelret/tværsover de bærende reglar, med passende "skivemateriale" imellem... Men hvordan gør man altså med søgelisten på liggende? Skal man typisk køre med krydsliste, eller hvordan plejer man at løse det? Håber at nogen forstår spørgsmålet.
*Tobbe*
Her kommer et novise-spørgsmål ;-)
Bortset fra det æstetiske, hvad er den egentlige tekniske forskel på stående og liggende træfacade?
Jeg kunne forestille mig, at man har lettere vandafledning på stående, samtidig med at man beskytter dem mod råd ved foden, så at sige.
Er liggende mere fugtfølsom?
Hvordan gør man med søgelisten på liggende facade? På stående sømmer man jo listen vinkelret/tværsover de bærende reglar, med passende "skivemateriale" imellem... Men hvordan gør man altså med søgelisten på liggende? Skal man typisk køre med krydsliste, eller hvordan plejer man at løse det? Håber at nogen forstår spørgsmålet.
*Tobbe*
Ved liggende panel sættes sømmelisten på vægstolperne vertikalt. Derefter sømmes panelet. Der er mange meninger om, hvad der er bedst, men fordelen med liggende er, at eventuel fugt, der kommer ind bag panelet, let kan løbe af, samt at man ret let kan udskifte den nederste panelbrædde, hvis den bliver dårlig. Det er jo oftest nederst, det bliver dårligt først.
En anden stor fordel med liggende er, at det er pisse fedt! 😊
/ PJ
En anden stor fordel med liggende er, at det er pisse fedt! 😊
/ PJ
Klik her for at svare