Hej,
Desværre fik jeg ingen svar i badeværelsesdelen, så jeg prøver her i stedet.
Er ved at bygge os et toilet på vores overetage. Kun håndvask og wc, så intet vådrum.
Toilettet ligger under skråtag med en indervæg, der er 140 cm høj (kattvæg udenfor). På denne lave væg havde vi tænkt os et væghængt toilet, ikke kun fordi det er praktisk og pænt, men også fordi jeg var nødt til at føre afløbet ude på kattvæggen. Kunne ikke gå direkte ned med afløbet uden at ombygge hele underetagen, og 4-5 meter sidelæns kunne ikke trækkes uden at save så meget i gulvstolper, at hele huset ville falde sammen.
Væggen, hvor toilettet skal hænge, er lavet med almindelig 2"x3" og regleret på 60 c/c. Jeg vil ikke have, at tingene skal svaje, når min 120kg svoger kommer og kaster sig ned på det. Hvad tror I om min løsning, bliver det tilstrækkeligt stabilt?
1. Hjemmelavet fixtur i træ, limet og skruet.

2. Solidt kortlat og forstærket. Kun de tre stående regler var der før.
Alle nye regler er både limet og skruet med 100mm skruer.

3. 21mm P30-klassificeret konstruktionskrydsfiner, der skrues limet mod alle regler.
Dette bilder jeg mig ind gør det hele ekstremt solidt.

Nå, duer dette til at hænge et væghængt toilet (IFÖ) op uden noget svaj eller gud forbyde, revnede fliser?
Jeg kan uden større vanskelighed fjerne asfabordet på bagsiden og banke et par stående 2"x8" fast, som fastgøres i væggen, gulvregler og tagstolper, men spørgsmålet er, om det er nødvendigt?
Desværre fik jeg ingen svar i badeværelsesdelen, så jeg prøver her i stedet.
Er ved at bygge os et toilet på vores overetage. Kun håndvask og wc, så intet vådrum.
Toilettet ligger under skråtag med en indervæg, der er 140 cm høj (kattvæg udenfor). På denne lave væg havde vi tænkt os et væghængt toilet, ikke kun fordi det er praktisk og pænt, men også fordi jeg var nødt til at føre afløbet ude på kattvæggen. Kunne ikke gå direkte ned med afløbet uden at ombygge hele underetagen, og 4-5 meter sidelæns kunne ikke trækkes uden at save så meget i gulvstolper, at hele huset ville falde sammen.
Væggen, hvor toilettet skal hænge, er lavet med almindelig 2"x3" og regleret på 60 c/c. Jeg vil ikke have, at tingene skal svaje, når min 120kg svoger kommer og kaster sig ned på det. Hvad tror I om min løsning, bliver det tilstrækkeligt stabilt?
1. Hjemmelavet fixtur i træ, limet og skruet.

2. Solidt kortlat og forstærket. Kun de tre stående regler var der før.
Alle nye regler er både limet og skruet med 100mm skruer.

3. 21mm P30-klassificeret konstruktionskrydsfiner, der skrues limet mod alle regler.
Dette bilder jeg mig ind gør det hele ekstremt solidt.

Nå, duer dette til at hænge et væghængt toilet (IFÖ) op uden noget svaj eller gud forbyde, revnede fliser?
Jeg kan uden større vanskelighed fjerne asfabordet på bagsiden og banke et par stående 2"x8" fast, som fastgøres i væggen, gulvregler og tagstolper, men spørgsmålet er, om det er nødvendigt?
Af flere grunde.hakaner sagde:
1. Den er dybere end min eksisterende væg, så jeg ville have været nødt til at bygge hele væggen om.
2. Den koster 800 kr.
3. Jeg havde regler derhjemme, men ingen armatur da jeg startede med dette.
4. Det føles bedre med træ end stål af en eller anden mærkelig grund?
Væggen er jo siden huset blev bygget og var fra tidligere sømmet (med virkelig solide søm) gennem begge regel og ud i tagspærene (2 stykker på denne del). Jeg har skruet 3-4 solide 120mm skruer ekstra nu i efterhånden. Så tror jeg, at de to vinkelrette vægge, specielt den venstre på billedet, gør en del for at modvirke kraften på bagvæggen udad.titanium sagde:
Jeg har siden jeg tog billeder og skrev ovenfor, forstærket med yderligere et par regler, trukket elledningerne, isoleret og skruelimmet krydsfineret. Så har jeg også på bagsiden (skunkrum) sat 2 af de største vinkeljern, jeg kunne finde, som støtte mellem gulv og væg, skruet gennem gulvspån og ned i gulvreglerne (45x210mm).
Alt dette tilsammen (primært krydsfineret tror jeg) fik det hele til at føles ekstremt stabilt, det føles næsten som at banke på en betonvæg, når jeg slår på væggen.
Klik her for at svare