Et spørgsmål om de korte stolper på en fortrappe hvordan fastgør man dem, så de bliver stabile uden at føles som om de kan svaje, hvis man læner sig mod dem? Bygger nyt hus med støbt plade på fortrappen, og sådan her blev huset leveret. I mellemtiden har vi fået nye tanker og idéer, derfor var der ikke planlagt korte rækværk fremad for at indramme. Vil også undgå flere stolper som går helt op helst, da det bliver meget korte rækværk. Se billeder.

Med fastgørelse som stolperne, der sidder der allerede, ville det blive meget ustabilt, når de ikke går op i taget tænker både jeg og tømrer, jeg spurgte på byggepladsen. Han havde ingen løsning på stående fod.

På venstre side er det meningen, at man skal kunne gå direkte ud på den kommende terrasse, så at bygge bænk og stive med det på begge sider er udelukket.

Derudover synes jeg, det er grimt, at stolpen afsluttes et stykke op fra pladen, selvom jeg forstår fordelene ved, at endetræet ikke fugtes mod pladen og rådner. Overvejer at sætte en fodliste rundt om stolpen, der skjuler det grimme mellemrum og skaber en flot afslutning er der nogle ulemper ved det?

• Bygge af hus med åben dør, kort stolpe på veranda, gengivelse af byggeplads med værktøjer og stiger, træfacade og ufuldstændigt tag.
  • Facade tegning af et hus med en farstukvist, der viser dør, skråt tag og vinduer, muligvis til diskussion om montering af korte stolper.
  • En forside af et nyt hus med træklædning, en hvid dør og to markerede pladser til korte stolper på en betongplade ved indgangspartiet.
Det kan blive flot, hvis du sætter foderbrædder rundt om de høje stolper. 28x145 foran og bagpå og 28x95 på siderne, eller hvad der nu passer. Så skråsavede drypnæser. Hvad angår de kortere stolper, vil det præcis som du mistænker, gøre at de kommer til at give sig, og det vil give et billigt indtryk.
En idé er at støbe stolper i beton direkte på pladen med samme type "kasse" med foderbrædder, som du nu bruger som støbeform, og bare male bagefter. Du skal bore ned og fastgøre to, tre armeringsjern i pladen for hver stolpe, som du fastgør med ankerpasta og derefter fylder kassen med beton.

• Synes
Bluegreengrey77
  • Laddar…
Cruzze Cruzze sagde:
Det kan blive pænt, hvis du sætter foderbrædder rundt om de høje stolper. 28x145 foran og bagved og 28x95 på siderne, eller hvad der nu passer. Så snedskårne drypnæser. Hvad angår de kortere stolper, bliver det præcis som du mistænker, at de kommer til at svigte, og det vil give et billigt indtryk. En idé er at støbe stolper i beton direkte på pladen med samme type "kasse" med foderbrædder, som du nu bruger som støbeform, og bare male bagefter. Du behøver at bore ned og fastgøre to, tre armeringsjern i pladen for hver stolpe, som du fastgør med anker masse og så fylder op kassen med beton.
Super! tak for dine forslag 🙏. Smart!

Jeg gjorde noget lignende på min friggebod/gym for nogle år siden. Da træet kommer til at ligge direkte mod pladen, savede jeg cirka 30 mm af forneden på kassen, som man så har med ved støbningen, men fjerner, når betonen har hærdet færdigt. Jeg lavede savningen inden, men man kan jo gøre det efterfølgende, hvis man bruger sin gamle rådne fukssvans til den sidste del, når man når betonen.

• Synes
Bluegreengrey77
  • Laddar…
Alle stolper jeg er stødt på har en jernstang indfæstet i betonen og så sidder stolpen på den. De stolper inkluderer de fem midt forældrehjem som har siddet på den måde i snart 100 år. Så bidrager rækværket med at holde stolpen i position.

• Synes
Bluegreengrey77
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.