[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="class: info_text"]Hej!
Lidt dumt tømrer spørgsmål, men man er jo ingen konstruktionsekspert i det materiale heller;
Jeg er ved at bygge et arbejdsbord på bagsiden af huset. Her er tanken, at jeg skal snedkerere og arbejde med forskellige projekter på bordet (slibning, savning, svejsning osv.). Bordet skal også kunne bære en last på 200-300 kg - hvilket skyldes, at man fra den tænkte bordplade skal kunne stå og lægge ting op på det tilstødende skurtag, som igen fører til husets krydsloft.
I jorden har jeg sat fire stolpefødder med stolper (95x95), som så at sige bliver bordben. Længden og bredden mellem stolperne er ca. 200x70 cm. Bordpladen vil bestå af en fast tværdrager over hver stolpepar og langsgående grove planker, som skal være ca. 50 mm i tykkelse.

Nu selve spørgsmålet; hvordan fastgør jeg nemmest og mest effektivt stabiliserende regler mod stolperne på kort- og langside?
Først overvejede jeg at sætte en 95x137 bjælkesko på hver stolpeside med regel indeni - men det er måske ikke det optimale.
Hvis der er nogle tips eller ligefrem advarsler, så er jeg taknemmelig.

Eftersom jeg selv kommer til at stå oppe på bordet med last i hænderne, og der er flisebelægning nedenunder, så er det yderst vigtigt, at skidtet bliver super-stabilt :-)
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Skal du køre kampvogn på bordet?

• Synes
kinshasa
  • Laddar…
For at få maksimalt stabilt bør du sætte reglerne under pladen på højkant langs to meters siden og så lægge 50mm planken på tværs af bordet på reglerne. Der vil være en smule svaj i selv en 50 mm planke på 2 meter, hvis den ligger fladt, men næsten ingen hvis den står på højkant.

Din idé om en bjælkesko vil fungere. Skråstivere fra nederst på søjlerne til en meter ind på reglen under bordpladen, er dog yderligere mere stabile end en regel parallelt med bordpladen. Sæt et kryds mellem søjlerne på enden af bordet også. Fordelen ved en bjælkesko er, at du nemt kan få en hylde under bordet.

Sammenligning. Jeg har bygget 9 meter høje stilladser af tyndere tømmer end dit bord. :)

Virker det ikke luskede at svejse i et så totalt trædomineret miljø?
Og med trælageret lige ovenpå desuden.

Alt er i træ selvfølgelig.

@brumbjorn; mange tak for synspunkterne. Jeg må nok overveje, om det er bedre at bruge snedstivere i stedet for horisontale reglar i balksko. Det, jeg kan lide ved det sidste alternativ, er, præcis som du skriver - man kan lave hylder med denne løsning.

Nej, ikke kampvogn :):)- men jeg er ret så tung selv, plus lidt bærelast i favnen og lidt krims, som man stiller på bordet, inden man går videre op på det næste tag - så vil jeg gerne være "helforsikret" i konstruktionen.

@KnockOnWood; det er sikkert ikke helt optimalt - men miljøet er rimelig sikkert, tænker jeg; bordet står på en stenbelægning, ved siden af en 2,5 m høj eternitvæg, som går over i en høj metalkant, der indrammer taget på det tilstødende skur. Fra dette flade tag skal man derefter gå yderligere fem meter for at nå loftet.

Tak for synspunkterne og fortsat god sommer / Jörgen

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.