Tanken er, at jeg skal bygge et hegn på overetagen, hvor trappen kommer op. Jeg vedhæfter en enkel skitse over, hvordan den er tænkt at se ud.
Årsagen til en limtræsbjælke øverst er at give taget lidt støtte, da det er et stort rum med lange og lave tagskæg (som en sikkerhedsforanstaltning).
Derefter havde jeg tænkt at fastgøre spjællerne i underrammen nedefra og skrue underrammen fast med grove skruer i gulvet. Den ene "søjle" (den venstre) kommer til at stå op ad en væg og fastgøres ekstra i denne, men den højre "søjle" fastgøres kun i underrammen (søjlerne står på underrammen) og i taget. Det samme med den korte mellemsøjle.
Overliggeren går i hele længden (ville være pænt, hvis man kunne dele den for at lade mellemsøjlen gå op et par centimeter, men antager det påvirker stabiliteten ret meget) mellem ydersøjlerne.
Mit spørgsmål er: vil det blive stabilt nok på den længde (320 cm), eller skal man f.eks. lade mellemsøjlen gå helt op i taget for at få stabilitet?
Det kommer blive stabilt, men som du siger dele overliggeren fører til problemer. Ved ikke hvordan du tænker fastgøre sjælene i overenden? Jeg plejer at tage en tynd bræt type 15x70 og skrue spjældene igennem den, for så at lægge overliggeren på så skruen skjules.
Det kommer blive stabilt, men som du siger, dele overliggeren leder til problemer. Ved ikke hvordan du har tænkt dig at fastgøre sjælene i overenden? Jeg plejer at tage en tynd planke, typ 15x70, og skrue spjældene igennem den, for derefter at lægge overliggeren på, så skruerne skjules.
Tak for svar. Angående spjældene så lyder det som en god metode at fastgøre.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.