Halløj.

Er lidt rådvil...
Har brug for at forstærke en indervæg i et gammelt sommerhus.
Oprindeligt har der siddet:
Tretex - stående ruplank ca. 22mm - Tretex
Jeg tænkte at lade Tretex være (som er indervæg på den anden side), og ruplanken. Spørgsmålet er, hvordan jeg stabiliserer væggen bedst? Jeg vil helst ikke gøre væggen for tyk.
At rive og bygge ny væg med 45x45 er ingen løsning i øjeblikket...
Så...
Dobbelt OSB inden overflade (gips)?
Enkelt OSB og dobbelt gips?

Kort sagt...hvad stabiliserer bedst?

/Frippe

Forstår nok ikke helt. Består væggen kun af stående 22mm råspont og tretex på hver sin side?

Stemmer for at det er hip som hap.
Vil du arbejde med mere gips eller OSB?

Rent fysisk skal et tungere materiale (gips) dæmpe lyd bedre end et lettere.

Om det skulle indebære nogen praktisk forskel i dit tilfælde er jeg skeptisk overfor.

Måske at en sandwich med gips/osb/gips er bedre end osb med dobbeltgips.

Men igen, hip som hap rent praktisk.

Viktor.J Viktor.J sagde:
Jeg forstår det nok ikke helt. Består væggen kun af stående 22mm råspont og tretex på hver sin side?
Yes.
Korrekt.

/F

ARJU ARJU sagde:
Stemmer for at det er hip som hap. Vil du arbejde med mere gips eller OSB.

Rent fysisk skal et tungere materiale (gips) dæmpe lyd bedre end et lettere.

Om det ville betyde nogen praktisk forskel i dit tilfælde er jeg skeptisk overfor.

Måske at en sandwich med gips/osb/gips er bedre end osb med dobbeltgips.

Men igen, hip som hap rent praktisk.
Tak for svaret... Tænker også på vægten, om det er en ulempe at have for tungt materiale i væggen. Det bliver jo den stående råspont, der skal tage vægten... /F

F FrippeFlyer sagde:
Yes.
Korrekt.

/F
alt bliver jo spinkelt, selv 45x45 er spinkelt. det er jo ingen væg, men mere en afskærmning. Uanset hvad, hvis du skal prøve at stabilisere det så godt som muligt, ville jeg køre med krydsfiner foran OSB alle dage i ugen, meget mere vridningsstivhed. Gerne to lag, et stående og derefter et liggende. Afslut med gips stående. Så får du forskudte samlinger og pladevirkning. Det ville dog have været billigere bare at bygge en ny væg.

F FrippeFlyer sagde:
Tak for svar...
Tænker også på vægten, om det er en ulempe at have for tungt materiale i væggen. Det bliver jo stående råsponten, der skal tage vægten...
/F
Nja, leg med tanken om at du har limmet flere gipsplader sammen til en tykkelse. Den vil kunne bære sin egen vægt, hvis du stiller den op.

• Synes
FrippeFlyer og 1 anden
  • Laddar…
Bedste er at rive ned og bygge mere stabilt 70 x 45, men skal du gå efter en mere smidig løsning, ville jeg nok bruge Osb og derefter gips, forskyde samlingerne. Held og lykke

• Synes
FrippeFlyer
  • Laddar…
Osb og gips er allerede overkurs i en hytte med beskrevet væg, i min bog.

• Synes
Viktor.J
  • Laddar…
D
Stålplade, lim gips på hver side. Klart!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.