Jeg fik den idé at lave en skøjtebane derhjemme for nogle uger siden. Jeg begyndte med at skovle sneen væk og lavede volde af den, så sprøjtede jeg direkte på græsset. Det startede ikke så godt, og jeg troede ikke, det ville fungere; vandet løb væk under snevolde og også ned i jorden. Men efter nogle dage blev det virkelig koldt, så begyndte det at fryse sammen.

Første skøjtetur blev gjort lørdagen efter, så på 6 dage havde jeg skøjteklart is. Havde jeg haft en mere jævn overflade, havde det nok været meget hurtigere. Jeg sprøjtede på en kommunal græsplæne, så den var hverken kortklippet eller særlig jævn, da jeg begyndte, men den var næsten helt i vater. Nogle steder blev isen ret tyk og andre steder ret tynd, men det fungerer, og nabodrengene blev overlykkelige.

Jeg får mest øve mig i at dreje, da den kun måler 8,7 x 6 m. Men som en første test blev det over forventning. Næste år bliver den større og med en presenning i bunden og en form for simpel barriere.

Det største problem, jeg har lige nu, er, at det er svært at få den tilstrækkeligt snefri ved kun at skrabe sneen med sneskovlen; der bliver lidt sne tilbage, og når det er så koldt som nu, smelter det ikke, når jeg sprøjter, men fryser i stedet sammen og bliver knudret. For at få det problem væk bør man nok børste isen mellem sprøjtningerne. Jeg sprøjter med slange og en form for dyse, kører nogle korte sprøjtninger hver dag, ikke store mængder vand hver gang. Jeg tror, det koncept er bedre end at sprøjte tykt. Jeg hældte en del i begyndelsen, men så fik jeg is med luft under; det kan have været, fordi jeg ikke havde tilstrækkelig med is under, så det frøs oppefra og så løb væk/sank bagefter. Det burde ikke ske nu, når der er kold is under.

Jeg holder til i Västerås, så det er usædvanligt, at vi har så koldt vejr så længe her, vi får se, hvordan det går næste år. Jeg har storslåede planer om at bygge en form for ismaskine til den tid.

Det blev en lang forklaring, held og lykke med skøjtebanerne!
Et billede fra trappen derhjemme:
En hjemmelavet skøjtebane i en snedækket have, omgivet af sneklædte buske og træer under en klar blå himmel.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Anden dag med vanding. Jeg syntes, jeg havde været omhyggelig med at strække presenningen. Men der er blevet fordybninger med is/vand. Forsvinder dette ved at fortsætte med at vande?

• Slange sprøjter vand på isdækket presenning i snedækket have. Rødt hus, træer og sort bil i baggrunden.
Det er det, der er problemet, får du en fold på 5 cm, så skal hele banen op 5 cm.
Han i Västerås behøver bare skrabe af græsset, der stikker op.

Protte

P ParPettersson sagde:
Jeg fik den idé at arrangere en skøjtebane herhjemme for nogle uger siden. Jeg begyndte med at skovle sneen væk og lavede volde af den, derefter sprøjtede jeg direkte på græsset. Det startede ikke så godt, og jeg troede ikke, det ville fungere, vandet løb væk under snevoldene og også ned i jorden. Men efter nogle dage blev det rigtig koldt, og så begyndte det at fryse sammen.
Den første skøjtetur blev lavet lørdagen efter, så efter 6 dage havde jeg en skøjteklar is.
Havde jeg haft et jævnere underlag, ville det nok være gået meget hurtigere. Jeg sprøjtede på en kommunal græsplæne, så den var hverken kortklippet eller særlig jævn, da jeg startede, men den var næsten helt plan. Nogle steder var isen ret tyk, og andre steder ret tynd, men det fungerer, og nabodrengene blev overlykkelige.
Jeg selv får mest øvet mig på at dreje, da den kun måler 8,7 x 6 m. Men som en første test blev det over forventning. Næste år bliver den større og med en presenning i bunden og en eller anden form for enkel bande.

Det største problem, jeg har lige nu, er, at det er svært at få den tilstrækkelig snefri ved kun at skrabe sneen væk med en sneskovl. Der bliver lidt sne tilbage, og når det er så koldt som nu, smelter det ikke, når jeg sprøjter, men fryser sammen i stedet, og så bliver det knoppet. For at slippe af med det fænomen burde man nok børste isen mellem sprøjtningerne.
Jeg sprøjter med en slange og en eller anden form for mundstykke, tager nogle korte sprøjtninger hver dag, ikke store mængder vand hver gang. Jeg tror, konceptet er bedre end at sprøjte tykt på. Jeg hældte ret meget på i begyndelsen, men da fik jeg is med luft under, det kan have skyldtes, at jeg ikke havde tilstrækkelig is under også, så det frøs oppefra, og derefter løb det væk/sank ned efterfølgende. Det burde ikke ske nu, når der er kold is under.

Jeg befinder mig i Västerås, så at vi har så koldt så længe her er usædvanligt, vi må se, hvordan det går næste år. Jeg har storslåede planer om at bygge en eller anden form for ismaskine til da.

Det blev en lang redegørelse, held og lykke med skøjtebanerne!
Et billede fra trappen derhjemme:
[billede]

Snevoldene, du har lavet, bliver ikke direkte vandtætte, hvis du har sprøjtet lidt lidt vand i nogle dage, så får du en iskant og kan sprøjte ordenligt på, men det har tydeligvis ordnet sig.

Så SKAL det være snefrit, når du sprøjter, det skal heller ikke sne, for sneen suger vandet til sig, og så bliver det knoppet. Det kan ikke være nødvendigt at sprøjte dagligt.
En rigtig isskraber er meget værd.

Held og lykke, Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.