Jeg har limet 6 mm renoveringsgips på en letbetonvæg med PL600. Dette har jeg gjort før uden nogen som helst problemer. Jeg har limet papirstrimmel over samlingerne med vævlim, spartlet og slebet. Nu, nogle uger senere, ser jeg, at det er revnet mellem gipsskiverne to steder. Revnen ligger mellem gipsskiverne, i midten af papirstrimlen. Jeg skal sætte et fototapet op på denne væg, så det må absolut ikke revne efter tapetsering. Jeg fik et forslag fra en ven om at lægge et lag gipsskiver til overlappet, men jeg har ingen idé om, det vil fungere. Hvad kan jeg gøre for at løse dette?
Er det der slebet?
Det ser meget ujævnt ud for at fæstne tapet på...
Er det i samlingen eller kanten på papirstrimlen, som det er revnet?
Mit gæt er, at papirstrimlen er løsnet i kanten efter, det er tørret. Hvis man skal lime papirstrimler, skal man gøre det med vandfast lim, men jeg bruger altid vådrumsmaling selv og venter, til det er tørret, og så maler jeg et lag mere. Så ser jeg også, at jeg ikke får nogen bobler i papirstrimlen.
Er man uvant med papirstrimler, er det bedre at bruge vævstape efter min mening...
Hvis du lægger et ekstra lag, hvor du forskyder samlingen, bør dette selvfølgelig løse problemet, men spørgsmålet er jo, hvorfor det revner.
Det kan lige så godt være, at du ikke har fået papirstrimlen helt 100; jeg ville starte med at rive væk og prøve at gøre samlingen om; fungerer det ikke, kan du lægge et lag ovenpå.
Er det der slebet?
Det ser meget ujævnt ud til at sætte tapet på...
Er det i samlingen eller kanten af papirsstrimlen, hvor det er revnet?
Mit gæt er, at papirsstrimlen har sluppet i kanten efter det er tørret. Hvis man skal lime papirsstrimler, skal man gøre det med vandfast lim, men jeg bruger altid vådrumsgrund selv og venter, til det er tørt, og stryger så på en omgang til. Så kan jeg også se, at jeg ikke får nogen bobler i papirsstrimlen.
Hvis man ikke er vant til papirsstrimler, er det bedre at bruge vævtejp efter min mening...
Bare at trække strimlen af og starte forfra...
Ja, det er slebet med kornstørrelse 80. Planen var, at jeg skulle slibe med et finere papir bagefter. Det virker som om, det er midt i papirsstrimlen, altså lige mellem gipspladerne, det er revnet. Jeg har brugt fluggers vævlim 378.
Sandsynligvis ligger pladerne ikke helt mod underlaget i samlingen, så der er luft bagved der. Et gammelt trick er at lave huller i samlingen med måske 10 cm mellemrum og sprøjte fugeskum ind, som kryber ind og fylder op og limer pladerne. Derefter fylder man hullerne igen med gipsmørtel, før man sætter strimler og sparteler.
Jeg har gjort sådan på trækonstruktioner med vellykket resultat flere gange. Hvordan det fungerer på beton, kan jeg ikke svare på, men det bør være ensartet.
Mistænker, at du har trukket lidt kraftigere strenger med lim på pladen og derefter trykket den mod underlaget, så bliver der tomrum bagved, hvor limen ikke er blevet trykket ud.
Jeg har limet 6 mm renoveringsgips op på en letbetonvæg med PL600. Dette har jeg gjort før uden nogen som helst problemer. Jeg har limet papirstrimmel over samlingerne med vævlim, spartlet og slebet. Nu nogle uger senere ser jeg, at det er revnet mellem gipspladerne to steder. Sprækken ligger mellem gipspladerne, midt i papirstrimlen. Jeg skal sætte et fototapet op på denne væg, så det må absolut ikke revne efter tapetsering. Jeg fik et forslag fra en ven om at lægge et lag gipsplader til overlappet, men jeg har ingen idé om det vil fungere. Hvad kan jeg gøre for at løse dette?
[billede]
Du skal bruge vådrumslim, når du limer papirstrimler, risiko for at de slipper ellers, når man bruger almindelig vævlim, hvilket jeg har oplevet tidligere!
forresten det er meget grov overflade, afhængig af lysindfaldet vil alt kunne ses gennem dit fototapet!
bank med fingrene og lyt om der er luft bag strimlen. Spartl en gang, lim en ny strimmel med vådrumslim, spartl og mal. Er der luft bagved, så skær det op.
Arbejder som maler 10+ år jeg ved hvad jeg taler om
er de nygipsat så selvfølgelig j spartel, men er de ingen fasning i gipsen uden slæt så bliver de bedst at lime
Du mener når gipsskiver hvor skivens originalkant mangler? Man plejer jo at fase af 45 grader på sådan nogle kanter, skal man glatspartle fasningen og så lime strimlen mener du? Det er jo lidt teknik at spartle strimler på sådan nogle samlinger ellers.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.