Hej,

I vores sommerhus er jeg i gang med at renovere førstesalen og er nu nået til spredte paneler i skråtaget.

Tanken er OSB + gips i loft og vægge.

Problemet er, at spærene som jeg monterer de spredte paneler på, er meget ujævne. Der er en forskel på ca. 35mm mellem højeste og laveste punkt, og der er også forskel mellem oppe, nede, midten og alt derimellem på hver spær. Fra 0 til omkring 20mm op og ned.

Jeg går med retskive og måler frem og tilbage og på kryds og tværs. Jeg har også en laser, men den hjælper ikke meget på grund af den synsbedrag, der opstår på grund af tagvinklen. Jeg har også prøvet at sætte laseren på et stativ og låst linjen på 40 grader (tagvinkel), men det er helt umuligt at få laseren til at holde konsekvent langs hele husets længde uden at stikke af længere væk.

Jeg har shimsat ud og brugt justerskruer men kan stadig have forskelle mellem forskellige spredte brædder OG/ELLER mellem forskellige punkter på samme bræt på måske op til 3-4mm. Når jeg løser et punkt, påvirker det et andet punkt, og intet flugter igen. Begynder at blive træt.

Mit spørgsmål er...

Hvor tolerant er OSB mod ujævnt underlag? Kan det her laves hurtigere med pladerne?

Svar til:
Fortvivlet_amatør_snart_uden_hår

R Rumpnissen sagde:
Hej,

I vores sommerhus er jeg i gang med at renovere overetagen og er nu nået til strøpanelerne i skråtaget.

Tanken er OSB + gips i loft og vægge.

Problemet er, at spærene, som jeg monterer strøene på, er utrolig ujævne, der er en forskel på ca. 35 mm mellem det højeste og laveste punkt, men der er også forskel mellem oppe, nede og midten og alt derimellem på hver spær. Fra 0 til omkring 20 mm op og ned.

Jeg går med retskinne og måler frem og tilbage og på kryds og tværs, og jeg har også laser, men den hjælper ikke meget på grund af de synsbedrag, der opstår på grund af tagvinklen. Jeg har også prøvet at sætte laseren på stativ og låse linjen på 40 grader (tagvinkel), men det er helt umuligt at få laseren til at holde konsekvent langs hele husets længde uden at bevæge sig længere væk.

Jeg har shimset ud og brugt justerskruer men stadig kan jeg have forskel mellem forskellige strøbrædder OG/ELLER mellem forskellige punkter på samme bræt på måske op til 3-4 mm. Retter jeg et punkt, påvirker det et andet punkt, og intet flugter igen. Begynder at blive træt.

Mit spørgsmål er...

Hvor tolerant er OSB mod ujævnt underlag? Kan dette skjules med pladerne?

Svar til:
Uopgiven_amatør_næsten_uden_hår
Nu bagefter burde jeg selvfølgelig have skrue-limet lægter fast langs de gamle spær og skabt nye lavpunkter, men det må blive næste gang..

R Rumpnissen sagde:
Nu i efterhand borde jag givetvis ha skruvlimmat fast reglar längs med gamla takstolarna och skapat nya lägstanivåer, men det får bli nästa gång..
Vad snabbt du blev efterklok, för vissa av oss andra brukar det ta nån vecka innan man kommer på hur man borde gjort.

• Synes
Offroad og 3 andre
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Hvad hurtigt du blev bagklog, for nogle af os andre plejer det at tage en uges tid, inden man kommer i tanker om, hvordan man burde have gjort.
Njae jeg indså, at jeg burde have gjort det, allerede da dugen sad, og jeg begyndte med den første lægning, men gad ikke rive ned og især tape det hele en gang til. Et rigtig kedeligt job at tape rundt om alle støttestolper og hanebjælker.

Al lægning sidder oppe nu, og det er helt okay lige, men nogle steder får jeg virkelig ikke gjort det bedre.

Deraf mit spørgsmål.

Kan du ikke løsne glesen og shimsa under skruvarna? Så får du samme hul men mere lige gles? Spænd en snor fra ende til ende da laser ikke ser ud til at fungere lige så godt i dette tilfælde.

R Rumpnissen sagde:
Går det här att fuske væk med pladerne?
Nej, er underlaget så ujævnt, må du enten lave det om eller bruge et paneltag, det er mere tilgivende.
R Rumpnissen sagde:
Tanken er osb + gips i loft og vægge.
Hvorfor osb i loftet?

Dr Benz Dr Benz sagde:
Kan du ikke løsne glesen og shimse under skruerne? Så får du samme hul men mere lige gles? Spænd en snor fra den ene ende til den anden, da laser ikke ser ud til at fungere lige så godt i dette tilfælde.
Jeg har lidt shims af diverse materialer under der, hvor det er nødvendigt. Snor er en god idé. Ikke engang tænkt på det. Kigger i morgen, toget er jo ikke kørt endnu. Lösullsgubbarna kommer om tre uger!

R Rumpnissen sagde:
Jeg har lidt shims af diverse materialer under, hvor det er nødvendigt. Snor er en god idé. Har ikke engang tænkt på det. Kigger i morgen, toget er jo ikke gået endnu. Lösullsgubbarna kommer om tre uger!
Det lyder godt. Gipsen har det ikke godt med for store afvigelser. Jeg ved...

F fribygg sagde:
Nej, er underlaget så ujævnt skal du enten lave det om eller bruge et paneltag, det er mere tilgivende.

Hvorfor osb i taget?
Hmm, okay. Trist besked, men jeg forstår. Skal se, hvad jeg kan gøre ved det rod. En sådan fejl...

Støttebenene er lave, kun omkring 80 cm, så der bliver meget tag. Hvem ved, hvad man vil fastgøre der engang i fremtiden. Fik også en god pris på 11 mm osb i 900-plader, så kunne ikke lade være.

Dr Benz Dr Benz sagde:
Det lyder godt. Gipsen har det ikke godt med for store afvigelser. Jeg ved det….
Jeg ved det også 😬

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.