I kælderloftet i vores 100 år gamle hus går der stålbjælker, hvor pudset er faldet af. Jeg har banket pudset ned, og man kan se, at bjælken har korrosion, hvilket forklarer, hvorfor pudset slipper langs bjælken.
1) Findes der et middel til at sprøjte direkte på bjælken, som beskytter uden at skulle slibe rusten væk, før jeg pudser op igen?
2) Hvis ikke, hvad sliber jeg med for at blive færdig med opgaven hurtigst muligt?

S
Kommer vel lidt an på... Men det er nok godt at få fjernet rusten, roterende stålbørste plejer at være godt til at fjerne det meste og så afslutte med en eller anden rustæder. Så rustbeskyttelsesprimer og slutmaling.

S swirve sagde:
Afhænger vel lidt af... Men det er nok godt at få fjernet rusten, roterende stålbørste plejer at være god til at fjerne det meste og så afslutte med en eller anden rustæder. Derefter rustbeskyttelsesprimer og slutmaling.
Hvad er rustæder?

P ptk sagde:
Hvad er rustædere?
Et bluffprodukt, som næsten ikke længere kan købes.

ricebridge ricebridge sagde:
En bluffprodukt som knappt findes at købe længere.
Uklart hvad du køber men ikke min erfaring..

Fosforsyre fungerer kanon på rust.
Eller vil man betale meget for syren køber man Carosol Rustæder eller lignende.

Bedste svar

P ptk sagde:
1) Er der noget middel at spraye direkte på bjælken, som beskytter uden at skulle slibe rusten væk, før jeg pudser igen?
2) Hvis ikke, hvad sliber jeg med for hurtigere at blive færdig med opgaven?
1) Nej.
2) Flapdisc (google det) som man sætter på en vinkelsliber er bedst efter min erfaring. Regn med en sådan per 1-2 meter afhængigt af. Roterende stålbørste, som man sætter i en boremaskine, fungerer også, men tager meget længere tid og plejer at være bedst til dybderensning, hvor flapdiscen ikke kan nå.

• Synes
ptk
  • Laddar…
O [old rusty] sagde:
Uklart hvad du køber, men ikke min erfaring..

Fosforsyre fungerer kanon mod rust.
Eller vil man betale meget for syren, køber man Carosol Rostfjerner eller lignende.
Når jeg har brugt rustfjerner — og temmelig meget af den over et par år — har rusten gladeligt fortæret den og rustet videre. Så den giver jeg ikke meget for.

Når jeg har brugt rustædere — og ganske meget sådan over et par år — har rusten gladeligt gnavet sig i den og rustet videre. Så den giver jeg ikke meget for.
Men du har vel grundet og lakeret efter? Jeg bruger Hammerits produkter, de holder længe.

Når jeg har brugt rustfjerner — og ganske meget af den over et par år — har rusten gladeligt tygget sig igennem den og rustet videre. Så den giver jeg ikke meget for.
Interessant.
Min erfaring er den modsatte. Plejer at give en ganske god grund for videre overfladebehandling.

Så bruger jeg det mest der, hvor det ikke går at sandblæse (eller jeg ikke orker), så på steder som senere får undervognsbehandling, det stopper jo det meste i rustvejen af sig selv.

1) Nej.
2) Flapdisc (googla på det) som man sætter på en vinkelsliber er bedst ifølge min erfaring. Regn med en sådan per 1-2 meter afhængigt. Roterende stålbørste som man sætter i en boremaskine fungerer også, men tager meget længere tid, og plejer at være bedst til dybderens hvor flapdiscen ikke når.
Tak!

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Jeg har meget gode erfaringer med Isotrol.

A AndersS sagde:
Men du har vel grundet og lakeret efter?
Selvfølgelig.

Selvfølgelig.
Skift til Hammerit og behøver ikke at være Hammarlacken. Men er det på biler, kan det måske være anderledes, der ser ikke noget ud til at fungere rigtig godt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.