529 læst ·
11 svar
529 læst
11 svar
Konstruktion til ophængning af spejl udenpå brystpanel
Hej alle kloge på Byggahus forumet.
Søger jeres synspunkter og forslag til løsning på nogle dilemmaer.
Skal sætte et spejl op på 13kg med kun én fastgørelse på en murstensvæg, og det skal hænges udenpå et brystpanel, der er cirka 1,7m op ad væggen. Brystpanelet har øverst en "klack", som spejlet skal gå udenom, hvilket betyder, at skruen skal gå ud cirka 7cm fra væggen, for at spejlet kan hænge (se billede 1).
Billede 2 (min simple tegning) viser den omtrentlige tanke omkring ophængning.
Tror I en skrue, der er 15cm lang og 4mm i diameter, vil være tilstrækkelig, hvis jeg skruer ind med plug og ekspanderlim? (Se skrue billede 4)
Mit næste spørgsmål er, at skruehovedet er større end hvad der kan være i fastgørelsen af spejlet (billede 4). Hvad tænker I om på en eller anden måde at forsøge at slibe skruehovedet ned 4mm, så det passer? Og hvordan kan jeg i så fald bedst slibe det ned? Har desværre ikke fundet en skrue, der er længere, større i diameter, men mindre skruehoved...
Tak for hjælpen! Har spurgt ChatGPT men stoler ikke fuldt på svarene. Vil meget gerne undgå, at dette styrter ned på gulvet om en måned...
Søger jeres synspunkter og forslag til løsning på nogle dilemmaer.
Skal sætte et spejl op på 13kg med kun én fastgørelse på en murstensvæg, og det skal hænges udenpå et brystpanel, der er cirka 1,7m op ad væggen. Brystpanelet har øverst en "klack", som spejlet skal gå udenom, hvilket betyder, at skruen skal gå ud cirka 7cm fra væggen, for at spejlet kan hænge (se billede 1).
Billede 2 (min simple tegning) viser den omtrentlige tanke omkring ophængning.
Tror I en skrue, der er 15cm lang og 4mm i diameter, vil være tilstrækkelig, hvis jeg skruer ind med plug og ekspanderlim? (Se skrue billede 4)
Mit næste spørgsmål er, at skruehovedet er større end hvad der kan være i fastgørelsen af spejlet (billede 4). Hvad tænker I om på en eller anden måde at forsøge at slibe skruehovedet ned 4mm, så det passer? Og hvordan kan jeg i så fald bedst slibe det ned? Har desværre ikke fundet en skrue, der er længere, større i diameter, men mindre skruehoved...
Tak for hjælpen! Har spurgt ChatGPT men stoler ikke fuldt på svarene. Vil meget gerne undgå, at dette styrter ned på gulvet om en måned...
Jeg havde ikke prøvet med bare en skrue.
Interessant. Så skrue en træregel ind i væggen med f.eks. tre skruer og derefter hænge spejlet op med krog i den? Tolker jeg det rigtigt da?V vanpire sagde:
Alternativt skru/lim en træbit fast bag på spejlet, som kommer ud lige så langt som klodsen på panelet, fastgør et nyt nøglehul og så en skrue i væggen!P Peke00 sagde:
Det er synd, at du har den der panelklack. Den ser ud til at være vanvittigt i vejen.
Nu hængt op med træregel som jeg borede ind med to skruer i væggen og derefter satte op spejlet med skrue ind i træreglen. Tak for gode tips!
Så opstår nyt spørgsmål. Hullet for ophængning til spejlet er så pass lille, at jeg var nødt til at tage en mindre skrue for at få det til at passe. Det gjorde, at jeg kun tog en godt 5cm lang 4mm skrue. Så nu hænger spejlet på skruen, hvor 3cm er skruet ind i træreglen og 2cm hænger ud, og yderst hænger spejlet på 13kg.
ChatGPT skriver, at det skal fungere, men jeg vil gerne dobbelttjekke, om I er enige. Hvis I er usikre, så udtryk det gerne.
Tak for al hjælp.
Så opstår nyt spørgsmål. Hullet for ophængning til spejlet er så pass lille, at jeg var nødt til at tage en mindre skrue for at få det til at passe. Det gjorde, at jeg kun tog en godt 5cm lang 4mm skrue. Så nu hænger spejlet på skruen, hvor 3cm er skruet ind i træreglen og 2cm hænger ud, og yderst hænger spejlet på 13kg.
ChatGPT skriver, at det skal fungere, men jeg vil gerne dobbelttjekke, om I er enige. Hvis I er usikre, så udtryk det gerne.
Tak for al hjælp.
Jeg havde sat en kortere og smallere bit regel udenpå den regel, som sidder i væggen, altså fyldt op rummet mellem regel og spegel, og så skruet ophængningsskruen i den, risikoen er, at denne løsning giver sig over tid!
Det lyder som en rigtig god idé
Eller skifte til en længere skrue. Der findes lange skruer med lille hoved.Lexington sagde:
Klik her for at svare