Hej alle kloge på Byggahus forumet.
Søger jeres synspunkter og forslag til løsning på nogle dilemmaer.

Skal sætte et spejl op på 13kg med kun én fastgørelse på en murstensvæg, og det skal hænges udenpå et brystpanel, der er cirka 1,7m op ad væggen. Brystpanelet har øverst en "klack", som spejlet skal gå udenom, hvilket betyder, at skruen skal gå ud cirka 7cm fra væggen, for at spejlet kan hænge (se billede 1).

Billede 2 (min simple tegning) viser den omtrentlige tanke omkring ophængning.

Tror I en skrue, der er 15cm lang og 4mm i diameter, vil være tilstrækkelig, hvis jeg skruer ind med plug og ekspanderlim? (Se skrue billede 4)

Mit næste spørgsmål er, at skruehovedet er større end hvad der kan være i fastgørelsen af spejlet (billede 4). Hvad tænker I om på en eller anden måde at forsøge at slibe skruehovedet ned 4mm, så det passer? Og hvordan kan jeg i så fald bedst slibe det ned? Har desværre ikke fundet en skrue, der er længere, større i diameter, men mindre skruehoved...

Tak for hjælpen! Har spurgt ChatGPT men stoler ikke fuldt på svarene. Vil meget gerne undgå, at dette styrter ned på gulvet om en måned...

• Lineal på væg viser klackens dybde ved brystpanel, ca. 7 cm, målt for spejlets ophængning.
  • Tegning af en vægmontering til spejl, der viser en spejlophængning på en murstensvæg med en "klack" brøstpanel, afstand fra væg markeret.
  • Lang metal skrue på hvidt underlag, cirka 15 cm lang, som skal bruges til at hænge en tung spejl op udenpå brøstpanel.
  • Rødt ophæng med ovalt skruehul og eksisterende skruemontering, vist mod en baggrund af isoleringsmateriale.
Jeg havde ikke prøvet med bare en skrue.

Jeg ville sætte ophængsskruen i en passende regel, gennemgående med forsænket møtrik og skive på indersiden. Så skrue reglen ind i murstensvæggen med 2-3 skruer. Det bliver stabilt.

• Synes
Jiji og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville nok have indsat den i panelet snarere end hængt den udenpå.

• Synes
Spik_och_Skruv
  • Laddar…
V vanpire sagde:
Jeg ville sætte ophængningsskruen i en passende regel, gennemgående med forsænket møtrik og skive på indersiden. Så skrue reglen ind i murstensvæggen med 2-3 skruer. Det bliver stabilt.
Interessant. Så skrue en træregel ind i væggen med f.eks. tre skruer og derefter hænge spejlet op med krog i den? Tolker jeg det rigtigt da?

P Peke00 sagde:
Interessant. Så skruv en træliste i væggen med fx tre skruer og så hængt spejlet op med krog i den? Tolker jeg det rigtigt da?
Yes

P Peke00 sagde:
Interessant. Så skru en træregel ind i væggen med f.eks. tre skruer og hæng derefter spejlet op med en krog i den? Tolker jeg det rigtigt så?
Alternativt skru/lim en træbit fast bag på spejlet, som kommer ud lige så langt som klodsen på panelet, fastgør et nyt nøglehul og så en skrue i væggen!

• Synes
BengtH og 3 andre
  • Laddar…
Det er synd, at du har den der panelklack. Den ser ud til at være vanvittigt i vejen.

• Synes
Peke00
  • Laddar…
Nu hængt op med træregel som jeg borede ind med to skruer i væggen og derefter satte op spejlet med skrue ind i træreglen. Tak for gode tips!

Så opstår nyt spørgsmål. Hullet for ophængning til spejlet er så pass lille, at jeg var nødt til at tage en mindre skrue for at få det til at passe. Det gjorde, at jeg kun tog en godt 5cm lang 4mm skrue. Så nu hænger spejlet på skruen, hvor 3cm er skruet ind i træreglen og 2cm hænger ud, og yderst hænger spejlet på 13kg.

ChatGPT skriver, at det skal fungere, men jeg vil gerne dobbelttjekke, om I er enige. Hvis I er usikre, så udtryk det gerne.

Tak for al hjælp.

• En 5 cm skrue fastgjort i en træregel med markeringer der viser, at 3 cm er skruet ind i reglen, og 2 cm stikker ud for at holde en 13 kg spejl.
Jeg havde sat en kortere og smallere bit regel udenpå den regel, som sidder i væggen, altså fyldt op rummet mellem regel og spegel, og så skruet ophængningsskruen i den, risikoen er, at denne løsning giver sig over tid!

• Synes
vanpire og 1 anden
  • Laddar…
Det lyder som en rigtig god idé

Lexington Lexington sagde:
Jeg ville have sat et kortere og smallere stykke regel ovenpå den regel, der sidder i væggen, altså fyldt op i mellemrum mellem regel og spejl, og så skrue ophængningsskruen i den, risikoen er at denne løsning giver sig over tid!
Eller skifte til en længere skrue. Der findes lange skruer med lille hoved.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.