Medlem
· Västra Götaland
· 10 indlæg
Hej alle sammen,
Jeg har været bortrejst i to uger, og da jeg kom tilbage, opdagede jeg en 1,5 meter lang lodret revne (2-3 mm bred) i et hjørne i soveværelset! Værelset ligger på anden sal (under er garagen). Rummet er nypapetseret (for 3 måneder siden).
Huset er toetagers træhus på betonplade. Undrer mig over, hvad årsagen kan være? Om det er farligt? Hvordan reparerer man det?
Taknemmelig for alle svar og kommentarer (er lidt bekymret).
Jeg har været bortrejst i to uger, og da jeg kom tilbage, opdagede jeg en 1,5 meter lang lodret revne (2-3 mm bred) i et hjørne i soveværelset! Værelset ligger på anden sal (under er garagen). Rummet er nypapetseret (for 3 måneder siden).
Huset er toetagers træhus på betonplade. Undrer mig over, hvad årsagen kan være? Om det er farligt? Hvordan reparerer man det?
Taknemmelig for alle svar og kommentarer (er lidt bekymret).
Hvor gammelt er huset?
Det afhænger sandsynligvis af sætninger i huset. Det er kun tapetet, der er sprækket, ikke?
Jeg har det problem.
Jeg har kun krydsfiner og væv på væggene. (ingen gips) Som tømrer burde jeg vide, at levende materialer bevæger sig.
Doven som man er, overbeviser man sig selv om, at "det går nok godt". Lidt klodset!
Selvfølgelig sprækkede tapetet i alle følsomme samlinger (Dørkarme osv.).
Det afhænger sandsynligvis af sætninger i huset. Det er kun tapetet, der er sprækket, ikke?
Jeg har det problem.
Jeg har kun krydsfiner og væv på væggene. (ingen gips) Som tømrer burde jeg vide, at levende materialer bevæger sig.
Doven som man er, overbeviser man sig selv om, at "det går nok godt". Lidt klodset!
Selvfølgelig sprækkede tapetet i alle følsomme samlinger (Dørkarme osv.).
Medlem
· Västra Götaland
· 10 indlæg
Huset er fra 1961. Vi købte det for 4-5 måneder siden! Rummet var tapetseret før, vi fjernede alt gammelt tapet, spartlede hvor det var nødvendigt, lagde problemløser og malede. Hvad jeg kan se, er selve hjørnet mellem væg A og væg B ikke 100% tæt (tror at både A og B er spånplader). En slags gips/spartelmasse fylder åbningen mellem A og B, og det er gipsen og malingen, der er sprækket.
Ingen fare. Nu er dette et hjørne, så det plejer ikke at påvirke så meget, om det er spånplade eller gipsplade, men generelt er risikoen større for revnedannelse i tapetet med spånplade. Vi havde en væg som tidligere ejere havde suppleret med i et 60'er hus og da brugt spånplade (øvrige er løs panel+gipsplade), hvilket gav revner både i hjørner og endda selve væggen. Desuden havde man lagt samlinger vertikalt i linje med en dørkarm. Efter et forsøg med ekstra papireremse og nyt tapet, som revnede igen næste vinter, måtte der tages nye midler i brug. Nu er der gipsplader monteret efter alle kunstens regler, og revnerne er et fjernt minde siden mere end 10 år. Men det er normalt kun æstetisk, så kan du leve med revnen i hjørnet, behøver du ikke gøre noget.
Som sagt, alting bevæger sig. Og vi har bemærket, at siden vi fik styr på varmen derhjemme (eller måske andre enkle ændringer som at jeres levemåde adskiller sig fra de tidligere ejeres) for at materialet bevæger sig.
Jeg trækker altid en streng latexfog i hjørnerne, men så maler jeg stort set altid. Jeg kan ikke lide tapet. Kan ikke engang lide ideen om, at man skal have noget mønster på væggene. Får tivoli-associationer! Nej, rolige farver og måske pifte det op med et farverigt maleri.
Men nu handlede det jo om sprækker...
Men nu handlede det jo om sprækker...
Medlem
· Västra Götaland
· 10 indlæg
Tak for alle svar! Jeg tror, at jeg må bruge latexfog i hjørnerne og male om! trist, men sådan er det, når man er nybegynder
.
Det sprækker også for professionelle eller der hvor du har gjort alt efter kunstens regler, så det er ikke kun nybegynderproblemer. Huse bevæger sig, og du kan aldrig på forhånd være helt sikker, det kan sprække efter en måned eller efter x år, så der findes ingen garantier. Held og lykke.
Klik her for at svare