Er det nødvendigt at have vindafleder i kombination med luftspalte? Jeg synes ofte man kun ser en luftspalte i taget?
Skal vindaflederen være vertikalt ned mod hammarbandet og lukke helt tæt?
Findes der en maksimal vinkel på vertikalen ned mod hammarbandet, som vindaflederen ikke må overskride? Jeg mener, kan man sætte vindaflederen i 90 graders vinkel mod hammarbandet, eller blokerer det luftstrømmen op mod kippen?
Skal vindaflederen overgå til luftspalte, og skal den lukke tæt?
Er det tilstrækkeligt med almindelig board som materiale til vindaflederen?
Skal der være en åben sprække på yderpanelets overkant, så luft udefra let kan bevæge sig videre diagonalt op gennem vindaflederen og luftspalte, eller er ventilationen tilstrækkelig, selvom yderpanelet lukker "tæt", bemærk citationstegnene.
Udover at lede vinden væk fra isolering, er vindaflederen også ansvarlig for at drive luftstrømmen opad mod kippen og forhindre, at luftstrømmen stopper?
Er det nødvendigt at have vindafleder i kombination med luftspalte? Synes man ofte ser kun en luftspalte i tag?
Skal vindaflederen være vertikalt ned mod hanebåndet og slutte helt tæt?
Findes der en højeste vinkel på vertikalen ned mod hanebåndet som vindaflederen ikke må passere. Jeg mener kan man sætte vindaflederen i 90 graders vinkel mod hanebåndet eller blokerer det luftstrømmen op mod rygningen?
Skal vindaflederen overgå til luftspalte og skal det slutte tæt?
Er det tilstrækkeligt med almindelig board som materiale til vindaflederen?
Skal der være en åben sprække på yderpanelets overkant så luft udefra nemt kan tage sig videre diagonalen op gennem vindaflederen og luftspalte eller er ventilationen tilstrækkelig, selvom yderpanelet slutter "tæt", bemærk citationstegnene.
Udover at lede vinden bort fra isolering, er vindaflederens opgave at drive luftstrømmen opad mod rygningen og forhindre at luftstrømmen stopper op?
Vindafleder/luftspalte går hånd i hånd, typ samme ting du behøver ikke at have en vaxadwellpapp hvis du ikke vil, uden det kan mødes med vindbeskyttelsen på facaderne og luftspalten afhængig af hvilken vindbeskyttelse du bruger?
Vindaflederen er en enkel og nem måde da man ikke behøver være så nøje med vindbeskyttelsesafslutningen ved spærrerne.
Er det nødvendigt at have vindafleder i kombination med luftspalte? Synes man ofte ser kun en luftspalte i taget?
Skal vindaflederen være lodret ned mod hammarbandet og slutte helt tæt?
Findes der en maksimal vinkel på vertikalen ned mod hammarbandet som vindaflederen ikke må overskride. Jeg mener kan man sætte vindaflederen i 90 graders vinkel mod hammarbandet eller blokerer det luftstrømmen op mod mønning?
Skal vindaflederen overgå til luftspalte og skal det slutte tæt?
Er det tilstrækkeligt med almindelig board som materiale til vindaflederen?
Skal der være en åben sprække på yderpanelets overkant så luft udefra nemt kan bevæge sig videre diagonalen op gennem vindaflederen og luftspalte eller er ventilationen tilstrækkelig selvom yderpanelet slutter "tæt", bemærk citationstegnene.
Foruden at lede vinden væk fra isoleringen er vindaflederen opgave at fremdrive luftstrømmen opad mod mønning og forhindre at luftstrømmen stopper op?
Ja panelet skal slippes mindst 22 mm fra råsponten/eller dugen du har.
Jeg svarer med nogle kommentarer, hvis nogen kan rette mig, hvis det er nødvendigt.
Janu78 sagde:
Vindafleder/luftrum går hånd i hånd slags det samme
OK så vindafleder og luftrum kan med fordel forbindes direkte med hinanden.
er det muligt at mødes med vindspærren på facaden og luftrummet afhængigt af hvilken vindspærre du bruger?
Bare så jeg forstår rigtigt, det er muligt at møde luftrummet med vindtætningen på facaden som et alternativ til at have en vindafleder. Nu mangler der vindtætning på facaden/overetagen, jeg skal isolere, så jeg antager, at jeg så har brug for en vindafleder.
Vindaflederen er en enkel og praktisk løsning, da man ikke behøver at være så omhyggelig med vindspærreafslutningen ved tagspærerne.
OK, fordi det først og fremmest handler om at aflede vinden fra isoleringen og lede den videre op til luftrummet.
"Ja, panelet skal holdes mindst 22mm fra underlag/stofdugen, du har."
Antager at det er luftrummet, du hentyder til? Ikke at der skal være en sprække ud gennem yderpanelet ind til luftrummet?
Jeg svarer med nogle kommentarer, få nogle rette mig, hvis det er nødvendigt.
OK så vindafskærmer og luftspalte kan med fordel forbindes direkte med hinanden.
Hhfkdkfvmsd sagde:
Ja
Bare så jeg forstår rigtigt, det er muligt at møde luftspalten med vindpappen på facaden som alternativ til at have en luftafleder. Nu mangler der vindpap på facaden/overetagen, jeg skal isolere, så jeg antager, at jeg så har brug for en vindafleder
Hhfkdkfvmsd sagde:
Ja det bliver enkelt for dig at udføre.
OK det handler først og fremmest om at aflede vinden fra isoleringen og lede den videre op til luftspalten.
Hhfkdkfvmsd sagde:
Antager jeg, at det er luftspalten, du henviser til? Ikke at der skal være en sprække ud gennem yderpanelet ind til luftspalten?
Jo det skal være en sprække så det blæser ind luft udefra.
Jo det ska være en sprække, så der blæser luft ind udefra.
Ok! Det har jeg helt overset, findes der nogen retningslinje for, hvor stor sprækken skal være, ligesom luftspalten skal være mindst 22mm, kan man sige noget lignende for denne sprække i yderpanelens overkant? Ønsker man at sætte insektnet på sprækken, eller forstyrrer det luftstrømmen med et fintmasket net?
Ok! Det har jeg helt misset, findes der nogen retningslinje for hvor stor sprækken skal være, ligesom luftspalten skal være mindst 22mm, kan man sige noget lignende for denne sprække i yderpanelets overkant?
Vil man sætte insektnet på sprækken, eller forstyrrer det luftstrømmen med et finmasket net?
Vi plejer at have luftspalten omkring 35mm,
hvad har du for et panel har man lægtepanel sætter man underbrædderne først, så de slutter ca. 22-30 mm fra råsponten, derefter sætter man en lægte en brædde på under brædderne mellem tagspærene, som så alle lægtebrædderne tilsluttes til.
Ja, insektnet skal du have, der findes myggenet i byggemarkedet.
Vi plejer at have luftspalten ca. 35mm,
hvad har du for panel hvis man har lockpanel så sætter man underbrædderne først så de slutter ca. 22-30 mm fra råspunten derefter sætter man en lockstöt en bræde på under brædderne mellem spær som derefter alle lockbrædderne tilslutter til.
Ja insektsnet skal du have, der findes myggenet i byggehandlen.
Det ser sådan ud, panelet løber helt op mod sponten og luftspalten (45mm) hele vejen mod panelet.
Man burde måske
- skære luftspalten et stykke fra yderpanelet
- åbne en sprække på ca. 30mm på yderpanelets overkant
- placere en vindafleder vertikalt mod gulvet (det er åbent mod yderpanelet bagved gnagernettet)
- tilslutte vindaflederen mod åbningen på den skårne luftspalte?
Det ser ud sådan, panelet løber helt op mod sponten og luftspalten (45mm) hele vejen mod panelet.
Man bør måske da
- skære luftspalten et stykke fra yderpanelet
- åbne en sprække på ca 30mm på yderpanelets overkant
- placere vindafleder vertikalt mod gulvet (det er åbent mod yderpanel bag gnavernet)
- tilslutte vindaflederen mod åbningen på den skårede luftspalte?
[billede]
Det lyder godt, skære masoniten så du får adgang til at skære panelet og sætte myggenættet, derefter bøjer du vindaflederen ind og fastgør den ind i spærerne i siden, du behøver ikke være så nøje med skæringen af masoniten, da vindaflederne dækker godt.
Är det bra om det är en vinkel på vindavledaren för att leda luften vidare mot luftspalten för bättre ventilation... eller kan den stå direkt mot golvet och lodrätt uppåt (röda) och sedan ansluta till luftspalten (gröna)? isolering (gula).
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.