Skal sætte en pocketkarm i min tilbygning, men vil stille op indervæggen inden gulvet lægges, skal pocketkarmen fastgøres ovenpå gulvet eller direkte i betonpladen, tænkte om jeg skulle tilføje et par cm når jeg stiller op for karmen i højden når jeg stiller for åbningen. Må vel blive forkert højde for døren hvis ikke karmen havner ovenpå gulvet eller er der nogen justermuligheder ved fastgørelsen af døren?
Derefter undrer jeg, om nogen har ændret dybden på en pocketkarm, den jeg har er 150 men ville nok gerne have 122 i stedet, bliver unødvendigt tyk væg, men har allerede købt karmen og ingen mulighed at returnere, får det ikke til at ændre dybden så må det simpelthen blive 150 væg.
Derefter undrer jeg, om nogen har ændret dybden på en pocketkarm, den jeg har er 150 men ville nok gerne have 122 i stedet, bliver unødvendigt tyk væg, men har allerede købt karmen og ingen mulighed at returnere, får det ikke til at ændre dybden så må det simpelthen blive 150 væg.
Ja det bliver samme gulv på begge sider, set et billede af pocketkarmen og den ser ud til at være skruet direkte mod reglen i overkanten, altså ingen karmskrue, ville jo helst have regnet væggen op inden gulvet, kan jeg lægge et par cm til åbningen, går det vel at justere døren lidt i højden med fastgøringen af døren i overkanten? Eller hvor nøje er det?Rickard. sagde:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,416 indlæg
Jeg har altså kun monteret en pocketkarm og det var ikke en standardinstallation så jeg er ikke ekspert på dette men du har absolut ret i at man ikke bruger karmeskruv. Jeg gjorde hullet højere og længere "bagud" og brugte afstandsstykker da jeg skruede den fast. Den faste side af karmen ville jeg have stiv mod reglen så den fik styre hvor hvor døren blev.E Eryl sagde:Ja det bliver samme gulv på begge sider, set et billede på pocketkarmen og den virker skruet dikt mod reglen i overkanten altså ingen karmeskruv, havde jo helst reglet op væggen inden gulvet, kan jeg lægge til et par cm på åbningen, går vel at justere døren lidt i højden med fastgørelsen af døren i overkanten? Eller hvor nøjagtigt er det?
Jeg har for mig at jeg snedkerede mine afstandsstykker af resttømmer men det går sikkert fint med købte eller kiler hvis man foretrækker det.
Det fremgår vel af monteringsvejledningen om den skal monteres i højde med færdigt gulv eller ej?
Den pocketkarm jeg monterede før jul (fra Swedoor) havde et bundstykke som blev skruet ned i gulvet og jeg måtte montere en regel på betonbjælkelaget for at nå samme højde som færdig parket på hver side af væggen.
Så blev "inderkanten" ikke skruet fast i henhold til vejledningen, men jeg satte to skruer mod væggen (meget tæt montage) gennem sidestykket.
At mindske "bredden" fra 150 til 122 mm afhænger jo af, hvordan karmen ser ud. I mit tilfælde er det en stålprofil/skin som er skruet i overstykke som giver plads til en gipsplades tykkelse på hver side af karmen, så det kunne være muligt at mindske med 26 mm, men så skal også omfanget omkring dørspalten justeres samt modstående "karm" som døren slutter imod og det på hver side, da den er sporet for dørbladet på midten.
Det karmstykke er i lakeret MDF så det ville kræve omhu ved savning og ommaling af alle dele.
Den pocketkarm jeg monterede før jul (fra Swedoor) havde et bundstykke som blev skruet ned i gulvet og jeg måtte montere en regel på betonbjælkelaget for at nå samme højde som færdig parket på hver side af væggen.
Så blev "inderkanten" ikke skruet fast i henhold til vejledningen, men jeg satte to skruer mod væggen (meget tæt montage) gennem sidestykket.
At mindske "bredden" fra 150 til 122 mm afhænger jo af, hvordan karmen ser ud. I mit tilfælde er det en stålprofil/skin som er skruet i overstykke som giver plads til en gipsplades tykkelse på hver side af karmen, så det kunne være muligt at mindske med 26 mm, men så skal også omfanget omkring dørspalten justeres samt modstående "karm" som døren slutter imod og det på hver side, da den er sporet for dørbladet på midten.
Det karmstykke er i lakeret MDF så det ville kræve omhu ved savning og ommaling af alle dele.
Klik her for at svare