7,231 læst ·
46 svar
7k læst
46 svar
Spørgsmål om passivhuse?
et passivt hus er et hus som ikke behøver at opvarmes!
kort sagt så skal den varme som kommer fra elektronik, personer, madlavning, tøjvask, belysning og alt andet være nok til at holde huset varmt og da man behøver at ventilere en hel del luft i huse med dagens krav så skal man have en effektiv varmeveksler så den luft som kommer ind opvarmes af overskudsenergi inde
så mener jeg personligt at et passivt eller energibesparende hus bør være i sten da man kan lagre så meget mere energi i et stenhus men da isolerer man udenpå det så det bliver et jævnt indeklima
men med at alt bliver mere og mere energibesparende så bliver det til at man skal isolere mere og at bygge et hus hvor man ikke har et varmesystem synes jeg er helt åndssvagt selvom man ikke behøver at isolere dårligt for det
kort sagt så skal den varme som kommer fra elektronik, personer, madlavning, tøjvask, belysning og alt andet være nok til at holde huset varmt og da man behøver at ventilere en hel del luft i huse med dagens krav så skal man have en effektiv varmeveksler så den luft som kommer ind opvarmes af overskudsenergi inde
så mener jeg personligt at et passivt eller energibesparende hus bør være i sten da man kan lagre så meget mere energi i et stenhus men da isolerer man udenpå det så det bliver et jævnt indeklima
men med at alt bliver mere og mere energibesparende så bliver det til at man skal isolere mere og at bygge et hus hvor man ikke har et varmesystem synes jeg er helt åndssvagt selvom man ikke behøver at isolere dårligt for det
Jo man kan jo det, http://www.bestahus.se/ er et eksempel. Dette firma har eksisteret i et godt stykke tid og har solgt byggesæt hvor kernen i væggene bestod af celleplast/"frigolit" og krydsfiner på hver side af celleplastblokken. Byggesættene har bestået af et sæt blokke (fx 100cm x 35cm) som kom nummererede + en 'ikea' tegning på hvor man skal lægge blokkenemiry sagde:...
sen betvivlar jag på att nån kan bygga et passivt hus med frigolit da det ikke kan lagre varme og kulde, men jeg har set et sted hvor de pustede en "doom" eller en slags telt op og derefter sprøjtede PU skum over, så når det hærder blir det en tilräkkelig stærk og velisoleret konstruktion, men meget let, som behøves forankres i jorden.
...
Passivhus bygger jo på, at huset skal opvarmes med spildvarme fra de apparater du bruger samt kropsvarme fra de beboende.kamilenski sagde:
Derfor er løsningen følsom for, hvor mange mennesker der er hjemme og bruger ting og sager.
Er I så for eksempel på ferie i thailand samtidig som det bliver koldt, kan det blive vanskeligt med indendørstemperaturen.
Dermed bør man have et sekundært varmesystem, men da det forhåbentlig vil blive brugt særdeles lidt, ville jeg overveje noget billigt som et par almindelige elradiatorer.
Hvordan ville det fungere med LLVP så? Køle ved ekstrem varme og tvungen varme (lægterne ville fordele den) ved ekstrem kulde?mats_o sagde:Passivhuse bygger jo på, at huset skal varmes med spildvarme fra de apparater du bruger samt kropsvarme fra de beboende.
I og med det er løsningen følsom for hvor mange mennesker der er hjemme og bruger tingene.
Er I så fx på ferie i Thailand samtidigt som det bliver koldt, så kan det blive vanskeligt med indendørstemperaturen.
Derfor bør man have et sekundært varmesystem men da det forhåbentlig kun vil blive brugt særdeles lidt, så ville jeg overveje noget billigt som et par almindelige el-elementer
/Hele mit ræsonnement bygger omkring byggeri i Skåne! Har nemlig en grund som jeg skal søge byggetilladelse på.
Hvad ville I synes om nedenstående:
Tag.
Tagsten
Undertagsplast
Lettbjælker http://www.sjomarkens.se/lattbalk/index.html
50cm cellulosa isolering / ingen luftspalte
0.2 plast
Træpanel
Væg
Puds
Ytong 300
Frigolit 2x 100
Puds
Gulv
400mm frigolit
100 beton
Klinker
Varme
FTX
LLVP Bare i tilfælde af.
El gulvvarme i badeværelse
El VVB + solpaneler
Tag.
Tagsten
Undertagsplast
Lettbjælker http://www.sjomarkens.se/lattbalk/index.html
0.2 plast
Træpanel
Væg
Puds
Ytong 300
Frigolit 2x 100
Puds
Gulv
400mm frigolit
100 beton
Klinker
Varme
FTX
LLVP Bare i tilfælde af.
El VVB + solpaneler
kan forestille mig, at man har en bærende konstruktion i de vægge, typisk en trækonstruktion, men man ville så få en god stivhed ved at lave sandwich-elementer med pu skum bundet i to krydsfinerplader på hver sin sidelt1cobra sagde:Jo man kan jo det, [link] er et eksempel. Dette firma har eksisteret længe og har solgt byggesæt, hvor kernen i væggene bestod af celleplast/"frigolit" og krydsfiner på hver side af celleplastblokken. Byggesættene har bestået af en række blokke (fx 100cm x 35cm), som kom nummererede + en 'ikea' tegning om, hvor blokke skal placeres. Jeg har en ven, der har bygget, og det står stadig, der er sikkert masser af argumenter for/imod celleplast i væggene, men det ved jeg ikke noget om. Sidste gang jeg hørte, så havde Fiskarhedenvillan købt sig ind i dette selskab, så deres varianter af huse vil dukke op som "lavenergihuse" til efteråret ([link]).
det jeg henviser til var, hvor de satte et telt eller en skal op, som de kun sprøjter skum fra den ene side, men sådanne konstruktioner har jeg ikke set i Sverige, og her når man bruger det, har man en bærende konstruktion, som så isoleres, så det giver meget få kuldebroer
men så bliver det ikke et passivhus, men et energibesparende hus, og nu forstår du, hvorfor jeg er skeptisk over for passivhuse, og at de ikke fungerer så godt om vinteren eller er usikre, om de kommer til at være tilstrækkelige med fremtidens energibesparende produkter, som ikke genererer nævneværdig varmekamilenski sagde:Hvad ville I synes om nedenstående:
Tag.
Tagsten
Undertagsplast
Lette bjælker [link]
0.2 plast
Træpanel
Væg
Puds
Ytong 300
Flamingo 2x 100
Puds
Gulv
400mm flamingo
100 beton
Fliser
Varme
FTX
LLVP Bare i tilfælde.
El VV + solpaneler
når det gælder dit hus, som du har tænkt, skal det indeholde flere ting for at det bliver korrekt, men princippet er klart, isoleringen skal være på ydersiden af det, som opbevarer energi, så ydervæggene skal være puds/gips yderst og så leca/ytong, og udenfor det kommer isoleringen, så du bruger trægheden i materialet til at få en jævn og komfortabel indetemperatur, og det er en fordel, når der bliver kølige perioder eller varme perioder i nogle timer om sommeren, så absorberer væggene varmen, og det er en fordel at kunne udnytte den varmen, når det bliver køligere om natten
og med en passende stor LLVP kan du sørge for at klare dig hele året med den som eneste varmekilde
og skaf dig en god FTX, da visse ikke er, hvad de koster
Man bliver bange for at bygge uden varmekilde i sten.mats_o sagde:
Håber nogen ved lidt mere om moderne FTX.
Passivhuset kan klare sig uden varmekilde ved normal brug. Men du MÅ have en aktiv opvarmning, hvis du vil. En brændeovn er et alternativ. Mange har en slags varmebatteri til FTX:en. Man er mere eller mindre tvunget til at have en opvarmning for at kunne håndtere ekstreme situationer. Tænk også på, at passivhuset ikke kun er et spørgsmål om isolering. Vinduer og døre er ekstremt vigtige, både hvad angår u-værdi, størrelse og placering. Husets planløsning og placering spiller også ind.