Jeg ville bygge massivt. Altså træ eller sten, bare det er massivt. Letter tætningen, og huset ånder naturligt uden en masse plastfolie, som ingen ved, hvor længe fungerer.kamilenski sagde:
I et stenhus har du vel ingen plastfolie? Måske en celleplastplade mellem to tykke betonlag eller letbeton gennemgående, men så bliver væggene ret tykke.kamilenski sagde:
Så skal du nok undgå at tænke passivhus helt og holdent. Lavenergihus er et bedre navn. Passivhus er vel endda en navnebeskyttet produkt? Enten forbruger man energi til at bygge overdrevet meget, eller også forbruger man energi kontinuerligt under husets levetid. Det bliver jo et tradeoff mellem disse to yderlighedstilfælde, som bliver ekstra svær at regne på, når vores klima varierer mellem arktisk og middelhavstemperatur afhængig af hvilken årstid det er.
Usikkerheder er jo fremtidige energipriser og opvarmningsmåder. Sig, at nogen finder ud af at lave en luftvarmepumpe med cop 10.0, så vil et "passivhus" pludselig blive ret uinteressant.
Senest redigeret:
Væggene bliver tykkere, hvis de bygges af sten, da det isolerer dårligere. Jeg ville have bygget i træ. Men en effekt som nogle stræber efter er stenens evne til at lagre energi. Det kan man i visse tilfælde udnytte på en eller anden smart måde.kamilenski sagde:
til at begynde med så synes jeg ikke man bør blande begreberne mellem at materialer ånder og er tætte i de tilfælde hvor man taler om lav ufrivillig ventilation så er leca og mange andre materialer tætte for du kan jo forsøge at se hvor meget luft du kan blæse igennem en lecavæg sammenlignet med hvor man sætter niveauet der
men at materialet kan ånde ud eller optage fugt er en helt anden sag for selv flamingo ånder i den forstand
så tvivler jeg på at nogen kan bygge et passivt hus med flamingo da det ikke kan lagre varme og kulde men jeg har set et sted hvor de pustede en dome op eller en slags telt eller lignende som de derefter sprøjtede PU skum over så når det hærder bliver det en tilstrækkeligt stærk og velisoleret konstruktion men meget let som skal forankres i jorden
men vist kan man jo bruge flamingo i stenhuse for at få fordelene af en tung konstruktion og alligevel velisoleret eller hvad tænkte du på?
men at materialet kan ånde ud eller optage fugt er en helt anden sag for selv flamingo ånder i den forstand
så tvivler jeg på at nogen kan bygge et passivt hus med flamingo da det ikke kan lagre varme og kulde men jeg har set et sted hvor de pustede en dome op eller en slags telt eller lignende som de derefter sprøjtede PU skum over så når det hærder bliver det en tilstrækkeligt stærk og velisoleret konstruktion men meget let som skal forankres i jorden
men vist kan man jo bruge flamingo i stenhuse for at få fordelene af en tung konstruktion og alligevel velisoleret eller hvad tænkte du på?
Jeg "tænker ikke". Kan intet om netop passive huse. Troede snarere at et passivhus helst skal være bygget i ren isolering. Sådan at ingen varme kan forlade den og ingen kulde trænge ind.
At FTX skulle sikre, at holde temperaturen indendørs på samme niveau.
For mig, sten isolerer ikke så godt som flamingo (f.eks.). Det ville betyde omfattende lækage af både varme og kulde afhængig af udendørs temperatur.
I der kender til den nye teknologi, må gerne henvise / forklare tanken med dette.
At FTX skulle sikre, at holde temperaturen indendørs på samme niveau.
For mig, sten isolerer ikke så godt som flamingo (f.eks.). Det ville betyde omfattende lækage af både varme og kulde afhængig af udendørs temperatur.
I der kender til den nye teknologi, må gerne henvise / forklare tanken med dette.