Hej. Jeg har lidt hovedbry.
Jeg skal lægge krydsfiner flydende for derefter at fastgøre massivt trægulv i det. Gulvkrydsfiner er svært at få fat i på en nem måde, så det jeg har overvejet nu er at fræse selv og bruge løse fjedre i almindelig konstruktionskrydsfiner. Jeg tænkte mig metoden at lægge pladerne mod hinanden for at fræse mellem dem præcis som man gør med ikke-spontet gulv.
Hvis man ønsker et pladenotfræs, der laver en not på mindst 4 mm høj og 2 cm dyb i pladen. Hvilken skal man vælge da? Har ledt, men finder ingen, der opfylder mine krav. Findes der løs fjeder at købe? Ved at man kan save selv, men bordrundsaven synger på sidste vers. Nogen der ved det?
Jeg skal lægge krydsfiner flydende for derefter at fastgøre massivt trægulv i det. Gulvkrydsfiner er svært at få fat i på en nem måde, så det jeg har overvejet nu er at fræse selv og bruge løse fjedre i almindelig konstruktionskrydsfiner. Jeg tænkte mig metoden at lægge pladerne mod hinanden for at fræse mellem dem præcis som man gør med ikke-spontet gulv.
Hvis man ønsker et pladenotfræs, der laver en not på mindst 4 mm høj og 2 cm dyb i pladen. Hvilken skal man vælge da? Har ledt, men finder ingen, der opfylder mine krav. Findes der løs fjeder at købe? Ved at man kan save selv, men bordrundsaven synger på sidste vers. Nogen der ved det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg har en ca. 7 mm notfræser med kugleleje, som fungerer helt perfekt på facadepanelbrædder. Fjedrene plejer jeg at save i 7 mm fyrretræsfinér. Noten bør være ca. 1/3 af tykkelsen. Det må blive sværere, når man kommer ned på tynde dimensioner. Jeg ville ikke vælge den løsning til et almindeligt undergulv, der er det bedre med strøer. På hvilken måde skal gulvet være flydende?
Underlaget bliver flydende og består af 15 mm konstruktionskrydsfiner. Denne skal limes sammen med not og fjeder. Ovenpå dette vil der blive lagt 22 mm skruet massivt gulv, som skal slibes og klarlakeres. Det som er lidt svært er, at gulvkrydsfiner er svær at få fat i. Der findes loftkrydsfiner, men den er ofte kun sporet på to sider og oftest i mindre størrelser. Jo, jeg kan lægge gulvspånplade, men det bygger mere i højden, og hver centimeter tæller. Vil helst ikke komme under 210 i loftshøjde. Derfor overvejede jeg at spore selv og lime, fordi det er nemt at få fat i p30 konstruktionskrydsfiner 15 mm. Jeg har betongulv under, og jeg har gjort det sådan før med godt resultat, men nu er det ikke noget, byggemarkederne har på lager længere, fordi man oftest lægger spånplade.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med betonggulv forstår jeg bedre. K-plywood er naturligvis meget bedre end spånplade, især som et undergulv som du skal skrue i. Jeg ville gå op til 18 mm, som har to lag mere end 15 mm. 12 og 15 mm har lige antal lag, ligesom 18 og 21 mm. Fjedrene tror jeg du skal lave i fyrp plywood.
Det har holdt godt det, som jeg har lagt ind før med 15 mm. Gammel på bygning landet som ikke har så meget lofthøjde fra starten. Ingenting er jo lige heller. Men det er svært at få fat i krydsfiner, som er fer og not rundt om nu til dags, derfor spørgsmålet om at fræse sporene selv og hvor man kan finde sådan noget godt. Fræser har jeg, men ingen stål tilpasset til opgaven. Tanken var, at hvis man fikserer pladerne mod hinanden, så burde det være let at fræse et spor i hver plade samtidig.
Løs fjeder er mest en bekvemmelighedssag. Bordrundsaven, jeg har, begynder at blive slidt, og man skal holde tungen lige i munden for at det bliver godt. Jeg er ved at forsøge at overtale et dødsbo til at sælge en gedigen 70'er Gjerde med rullebord og komplettere med en lettere 1-fase. Derfor er der ikke en ny bordrundsav i mine planer.
Løs fjeder er mest en bekvemmelighedssag. Bordrundsaven, jeg har, begynder at blive slidt, og man skal holde tungen lige i munden for at det bliver godt. Jeg er ved at forsøge at overtale et dødsbo til at sælge en gedigen 70'er Gjerde med rullebord og komplettere med en lettere 1-fase. Derfor er der ikke en ny bordrundsav i mine planer.
Men skal du have noter på krydsfinerpladerne?
Jeg lagde mit gulv i snedkerværkstedet (også flydende på betongulv) med løse plader, forskudte samlinger og vinkelret mod gulvbrædderne.
Hvad jeg kan se, har det fungeret godt. det er jo trods alt belæsset med temmelig mange borde mm.
Hvis du i hvert fald vil have noter, kan en kiks-maskine og kiks måske være et alternativ?
Jeg lagde mit gulv i snedkerværkstedet (også flydende på betongulv) med løse plader, forskudte samlinger og vinkelret mod gulvbrædderne.
Hvad jeg kan se, har det fungeret godt. det er jo trods alt belæsset med temmelig mange borde mm.
Hvis du i hvert fald vil have noter, kan en kiks-maskine og kiks måske være et alternativ?
Der er risiko for kosmetiske skader, hvis ikke undergulvet er samlet. Når gulvlæggeren, som har lagt hundreder af sådanne gulve, siger det, så siger jeg ikke imod. Har ingen lamelfræser, men jeg havde overvejelser om at bruge den almindelige overfræser, men jeg har brug for et godt fræsejern.N Nybyggarn sagde:Men måste du have fer på krydsfinerpladerne?
Jeg lagde mit gulv i snedkerværkstedet (også flydende på betondæk) med løse plader, forskudte samlinger og vinkelret på gulvbrædderne.
Hvad jeg kan se, har det fungeret godt. Det er jo forsåvidt belæsset med ret meget bænke mm.
Hvis du alligevel vil have fer, måske en lamelfræser og lameller kan være et alternativ?
OK, kan nogen af dem her hos Toolab være noget?
Kunne kun finde med 12mm dybde, men det måske er nok?
Jeg har lavet løs fer på lange gulvbrædder (ca. 5,5 meter) en gang, men syntes det var svært at få til en passende pasform, nemt at det flisede sig og blev svært at trykke dem sammen. Men det er måske lettere med korte krydsfinerplader.
Kunne kun finde med 12mm dybde, men det måske er nok?
Jeg har lavet løs fer på lange gulvbrædder (ca. 5,5 meter) en gang, men syntes det var svært at få til en passende pasform, nemt at det flisede sig og blev svært at trykke dem sammen. Men det er måske lettere med korte krydsfinerplader.
Klik her for at svare