Jeg taler ikke så godt svensk, håber at engelsk er okay!
Først og fremmest håber jeg, at jeg er i den rigtige sektion, og undskylder, hvis jeg laver en fejl eller bryder en regel, det er ret svært for mig at forstå svensk i øjeblikket (arbejder på det).
Så ... jeg har en væg.
Jeg hader denne væg. Så. Meget.
Da jeg fjernede tapet fra den første gang, kom en sektion af den ... løs. Jeg havde travlt, prøvede at fikse det hurtigt, sjuskede, kaldte nogen til at spartle det hele. Færdig.
Et par måneder senere får jeg nogle ... revner (hvem kunne have gættet det). Denne gang er jeg mere tålmodig, og jeg beslutter mig for at fixe dem ordentligt. Jeg begynder at åbne revnerne og fjerne alle løse dele og ... jeg fortsætter med det.
Her er resultatet lige nu:
Og jeg har ... mere at fjerne (især nederst til venstre).
Det er virkelig tydeligt, at noget af laget mellem betonblokken og spartlingen er ... revnet/sandet/løst.
Min idé var at påføre Husfix mellem fordybningerne først, og derefter i lag, indtil jeg føler mig komfortabel med at spartle det hele.
Mine spørgsmål var så:
Hvor fucked er jeg?
Er Husfix det rigtige produkt til denne anvendelse?
Burde jeg gøre noget helt anderledes?
Igen, jeg er virkelig ked af, hvis jeg spørger om noget forkert, og jeg undskylder for det.
Jag pratar inte så bra Svenska, hoppas att Engelska är okej!
First of all, I hope I am in the right section, and apologize if I am making a mistake, or breaking a rule, it is pretty hard for me to understand Swedish at this point (working on it).
So ... I have a wall.
I hate this wall. So. Very. Much.
H
when I removed wallpaper from it the first time, a section of it ... came off. I was in a rush, tried to fix it quickly, messed up, called someone to spackel everything. Done.
Couple of months later, I get some ... cracks (who would have guessed). This time I am more patient, and I decide to fix them properly. I start opening the cracks, and removing any moving part and ... I keep doing that.
Here is the result right now:
[billede]
And I have .... more to remove (especially lower left part).
It is really obvious that some of the layer between the concrete block and the spackling is ... cracked/sandy/loose.
My idea was to apply Husfix between the recesses first, and then in layers until I feel comfortable spackling everything.
My questions were then:
How fucked am I?
Is Husfix the right product for this application?
Should I be doing something completely differently?
Again, I am really sorry if I am asking something wrong, and I apologize for it.
I thank you very much for looking at my thread
Husfix vil fungere, men er dyrt. Gipsputs eller cementbaseret pus er billigere. Læs instruktionerne for produktet. Det kan være, at du skal fugte væggen før du påfører pusset. Og fjern alt der er løst.
Husfix vil fungere, men er dyrt. Gipsputs eller cementbaseret puts er billigere. Læs instruktionerne for produktet. Det kan være, at du skal fugte væggen, før du påfører pudset. Og fjern alt, der er løst.
Velkommen til forummet, du er ikke den første, der stiller spørgsmål på engelsk, ingen bekymringer
Først og fremmest burde du give væggen en ordentlig omgang med en hammer for at sikre, at alt, der skal falde af, gør det. Føl dig fri til at slippe dine aggressioner løs på dette tidspunkt
For det andet vil jeg gerne vide hvorfor fugemassen falder ud. Fugt? Er der en lækage et sted?
Derefter kan du enten bruge gipsputs eller cementbaserad puts som @Tompafix siger, eller hvis du virkelig hader væggen og vil gøre noget radikalt ved den, kan du dække den med gipsplader eller måske endda hårdplader, som du maler eller tapetserer over eller hvad som helst. Tænk på det som din chance for at få en seriøs forandring gjort
Der er dette ”renoveringsgips”, der er tyndere end almindelige gipsplader, som du kan sætte direkte på væggen, hvis du vil, selvom fastgøring til sten kan være et problem, især hvis resten af væggen også er porøs. Hvad er det præcis for et materiale?
Ellers kan det være, du skal bruge stållukner og almindelige gipsplader, men det vil bygge ind i rummet.
Uanset hvad, når du arbejder med spartelmasse, få noget glasfiber ind der først, som spartelmassen kan hænge på. Ellers vil det revne i alle retninger, desværre.
Ja, som @ricebridge siger, find ud af, hvorfor det falder af her.
Det kan være, at det bare er en elendig væg, der har ventet på enhver undskyldning for at gøre dit liv elendigt, siden den blev bygget på grund af dårlig vedhæftning fra starten. Men det kan også være et tegn på, at der måske er en lækage fra et rør eller udefra på grund af dårlig vejrbestandighed.
Og i så fald kan det være noget, der ikke er dit ansvar, men foreningens forsikring, der skal betale nogen for at fikse det permanent (efter at have løst den underliggende årsag).
Men hvis det ender som dit ansvar, er de tre hovedting, du skal gøre for at sikre, at dette er sidste gang, du reparerer (denne del af) væggen efter min mening:
1: Fjern *alt*, der kan løsne sig efter nogen tid. Slå på det med en hammer, måske ikke med alle dine indbyggede følelser for væggen, fordi det måske ikke er velset, hvis du laver huller hele vejen igennem. Men sørg for, at du virkelig får alt, hvor det lyder hult eller i det mindste ikke helt dødt og solidt.
2: Primer. Betonen bag væggen er virkelig tør, når du påfører laget af puds, vil det ellers forsøge at suge så meget fugt ud af det som muligt. Så ender du med et lag tørt sand mellem betonvæggen og dit puds. Og du har ikke brug for de terapiregninger.
3: Jeg ville faktisk overveje en ret drastisk tilgang bare for at være helt sikker på, at dette bliver sidste gang:
Da du har et forholdsvis tykt lag af puds, kan du faktisk bore et antal huller i betonen og tilføje plugs og skruer, der holder et pudsnät eller noget kyllingenet på plads. Det net skal ende inden for pudset og holde det sammen. Dette sidste skridt *burde* ikke være nødvendigt, hvis trin 1 og 2 er gjort korrekt.
Tak til alle, der har svaret og hjulpet mig! Det gør mig meget mere sikker på, at jeg kan løse dette problem!
Jeg vil slå den væg i dag.
Hvad angår det underliggende problem, tror jeg, jeg har et gæt; der er et hul, der fører ud et sted (stikkontakterne kan blive... blæsende). Og jeg formoder, at gennem årene har noget regnvand/luftfugtighed langsomt taget sig af denne væg.
Det er mit første rigtige renoveringsprojekt, så jeg er ikke 100% sikker på, hvilket materiale der er brugt, det virker bare meget sprødt, gulligt, og der er små sten i det.
Men vil du vide den veeeeerdens rigtige grund til, at jeg hader denne væg mere end noget andet?
Ser du stikket til venstre? Antena/TV/Internet? Hvis jeg flytter det for meget, afbryder jeg internet til halvdelen af bygningen
Så... ja, det bliver sjovt!
Tak igen alle sammen! Jeg vil løse dette problem nu!