Hej!
jeg har søgt på hele forummet uden at finde et konkret svar.
Vi taler om en tilbygning. Type pulpettak som er bygget sammen mod den eksisterende hus facade.
Er det rigtigt eller forkert at bygge sammen tagets luftspalte med den eksisterende facade luftspalte? Eller skal det være tæt i overkanten på taget og kun åbent nede ved tagfoden?
se billede

• Diagram af en tagkonstruktion med ca 6 graders hældning, viser samlingen mellem nyt tag og eksisterende væg med luftspalt og materialelag, inkl. masonite og råspont.
Bygningsfysisk burde det fungere at kombinere udsugning for et tag og en væg men jeg reagerer på at du har tænkt dig at fastgøre tilbygningen til det eksisterende panel. Hvad sker der under dit billede, der skal vel panelet alligevel væk? Eller skal ydervæggen forblive? Kan du give lidt mere input om helhedsbilledet?

Du kan ikke bruge mögelstoppar?

De er nok ikke egnede ved så lav hældning. Desuden er de beregnet til at sidde under tegl eller lignende overflade. Her er det nok et tagpap.

D Daniel 109 sagde:
De er nok ikke egnede ved så lav hældning. Desuden er de beregnet til at sidde under tagsten eller lignende overflader. Her er det nok et tagpap.
Hvis det er et tagpap, skal der jo laves en opvikling på facaden. Så fungerer de fint med 22 træ og en 22 krydsfiner med en plade over.

Ventilationen i facaden skal jo ventilere facaden, og det kan være, at det ikke helt er nok til taget også.

Men der mangler måske lidt info fra TS i så fald.

Hej
Skitsen var lidt sjusket tegnet. Panelet under luftspalten er fjernet :)

Den nye bygning er opdelt udenfor luftspalten på bef bygning.

Okay, lyder godt. Forstår dog ikke rigtigt din sidste sætning.

Jeg synes, at det bedste ville være at afslutte panelet et stykke over taget, så facadebeklædningen bliver frakoblet din udbygning. Billedet nedenfor giver en idé om, hvordan ventilationen af taget gøres da. Har selv gjort omtrent sådan på en tilbygning.

Diagram over tagsluftning med kontinuerlig fastblek og insektnet. Viser hvordan fasadeklædningen frakobles fra tilbygningens tag.

• Synes
anders_olofsson
  • Laddar…
Jeg har fået gode svar:) nu ved jeg, hvordan jeg skal gøre. Tak

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.