Jeg er en glad amatør på byggeområdet. Jeg arbejder på en mindre udvidelse, som vil være opvarmet lidt af og til i løbet af året. Væggene ser ud som følger (udefra og ind): Yderpanel-Luftspalte-Asfaboard-Celluloseisolering-Dampbremse-Glespanel-Innerpanel. Jeg har forsøgt at læse mig frem til en fornuftig konstruktion. Tidligere, da jeg vidste endnu mindre, anvendte jeg i den ældre del med almindelig isolering, typ Rockwool, uden nogen fugtspærrer overhovedet. Til udvidelsen rev jeg også en ca. 6 år gammel ydervæg, og den så helt sund ud indeni, kun isoleret med Rockwool og derefter vindpapp under yderpanelet. Jeg forstår selvfølgelig vitsen med dampspærre, når man bruger almindelig isolering, men det mærkelige er, at jeg aldrig har set nogle billeder af fugtskader, når man har udeladt fugtspærren. Er der nogen her, der har nogle billeder, som kan sprede mystikken?

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Jan Fahleson Jan Fahleson sagde:
Jeg er en glad amatør inden for byggeområdet. Jeg arbejder på en mindre udbygning, som vil blive opvarmet lidt nu og da i løbet af året. Væggene ser ud således (udefra og ind): Yderpanel-Luftspalte-Asfaboard-Celluloseisolering-Dampbremse-Spredtpanel-Innerpanel. Har forsøgt at læse mig til en fornuftig konstruktion. Tidligere, da jeg vidste endnu mindre, kørte jeg i den ældre del med almindelig isolering, typisk Rockwool, uden nogen fugtspærrer overhovedet. Til udbygningen rev jeg også en cirka 6 år gammel ydervæg, og den så helt frisk ud indeni, kun isoleret med Rockwool og derefter vindpapp under yderpanelet. Jeg forstår selvfølgelig meningen med dampspærre, når man bruger almindelig isolering, men det mærkelige er, at jeg aldrig har set nogen billeder af fugtskader, når man har udeladt fugtspærren. Er der nogen her, der har nogle billeder, der kan fjerne mystikken?
Det der er lidt af en jungle.
Kører du med cellulose, bør du jo ikke have dampspærre, men snarere dampbremse.
Men skal du koldstille, så er det måske ikke engang nødvendigt eller godt.

Jeg har også bygget med glasuld uden nogen dampspærre, som forberedelse til koldstilling, hvilket fungerede fint i 10 år. Det var dog kun 95 mm isolering i væggen, det kan blive værre, hvis det er tykkere, eller mere fugtbelastning indefra periodevis.

I min udbygning nu bliver der en dampbremse (i stedet for spærre) for at mindske fugttrykket, men give fugten en større chance for at tørre ud, hvis den kommer ind (hvilket efter min erfaring er svært at totalt forhindre, hvis man ikke er meget omhyggelig og bygger helt nyt).

Jan Fahleson Jan Fahleson sagde:
"Yderpanel-Luftspalte-Asfaboard-Celluloseisolering-Dampbremse-Spredtpanel-Innerpanel."
Din konstruktion ser fornuftig ud, synes jeg.

• Synes
Jan Fahleson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Kører du cellulosa bør du jo ikke have dampspærre, men snarere dampbremse.
Der er ingen som helst problemer med dampspærre og celluloseisolering i kombination.

• Synes
richardtenggren og 2 andre
  • Laddar…
W witten sagde:
Der er ingen problemer overhovedet med dampspærre og celluloseisolering i kombination.
Det forstår jeg, men så er der næppe nogen mening i at have celluloseisolering?

Og hvis man vil have det opvarmet "engang imellem", så vil man sandsynligvis have en dampbremse netop for at tillade fugt at vandre den anden vej periodevis.

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Tomture61
W witten sagde:
Det finns inga som helst problem med dampspærre og celluloseisolering i kombination.
Men det er ikke meningen ;)
Hvorfor bruge celluloseisolering + fugtspærre :thinking:

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Så for at man har en isolering som ikke direkte mugner hvis der kommer lidt fugt, bør man lade fugt trænge ind i væggen? Jeg forstår ikke den logik. Du vil have det højeste damptryk indefra, så der bør sidde en spærring der. Selv om det også vil fungere udmærket med en dyrere dampbremse.

• Synes
witten
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 sagde:
Fast det är inte andemeningen ;)
Varför köra cellulosaisolering + fuktspärr :thinking:
Jeg forstår ikke spørgsmålet helt. Da jeg selv isolerede loftet, valgte jeg cellulousa, fordi det var et genbrugsmateriale (cirkulært byggeri) og dampspærre, hvor det var muligt, for at minimere fugten til loftsrummet for at reducere risikoen for skimmel på råsponten.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 sagde:
Så för at man har en isolering som ikke direkte mugner, hvis der kommer lidt fugt, så bør man lade fugt komme ind i væggen? Jeg forstår ikke den logik. Du vil have det højeste damptryk indefra, så der bør sidde en spærring der. Selv om det vil fungere udmærket også med en dyrere dampbremse.
Bor i et hus med Isover + dampspærre + mekanisk ventilation, må leve med 20% RH om vinteren.
Ikke godt for helbredet med hverken for lav / høj RH.
Et hus isoleret med celleuloseisolering kan både give og tage fugt fra boligen (y)

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61
W witten sagde:
Jeg forstår ikke spørgsmålet helt. Da jeg selv isolerede loftet, valgte jeg cellulose, fordi det var et genanvendt produkt (cirkulært byggeri) og dampspærre, hvor det var muligt for at minimere fugten til loftsrummet for at mindske risikoen for skimmelsvamp på råsponten.
Tror du ikke har forstået produktet cellulosisolering ;)

Du kan ikke lagre fugt i væggene for en signifikant øgning af fugten inde om vinteren. Det er fuldstændig urimeligt.

• Synes
Ulltand og 2 andre
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 sagde:
Du kan inte lagra fukt i væggene for en signifikant forhøjelse af fugten inde om vinteren. Det er fuldstændig urimeligt.
Hvorfor er det urimeligt :thinking:
Hvordan fungerer varmt / koldt, er de umulige at udligne.
Vanddamp har samme fænomener som ovenstående.

Varmere luft kan bære mere vanddamp.

Tomture61
Der findes dem, der bygger huse med ler / halm.
Udelukkende for et bedre indeklima.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Hvorfor er det urimeligt :thinking:
Hvordan fungerer varmt / koldt, er de umulige at udligne.
Vanddamp har samme fænomen som ovenstående.

Varmere luft kan bære mere vanddamp.
Regn på det så får du se. Det er ikke rimeligt.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Det forstås, men da er der næppe nogen mening i at have cellulosaisolering?

Og skal man have det opvarmet "engang imellem" så vil man sandsynligvis have en dampspærre netop for at tillade fugt at vandre den anden vej tidvis
Man vil aldrig have fugt ind i isoleringen uanset hvad den er lavet af. Det kan være fordelagtigt med en dampspærre i visse tilfælde når man renoverer og det ikke er muligt at få en helt dækkende dampbarriere, men det er bestemt ikke det samme som at det er nogen fordel eller selvformål at tillade fugtvandring ind i isoleringen.

• Synes
Jakobk og 2 andre
  • Laddar…
Tror du ej har forstået produktet cellulosaisolering ;)
Den varmeisolerer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.