Jeg er en glad amatør på byggeområdet. Jeg arbejder på en mindre udvidelse, som vil være opvarmet lidt af og til i løbet af året. Væggene ser ud som følger (udefra og ind): Yderpanel-Luftspalte-Asfaboard-Celluloseisolering-Dampbremse-Glespanel-Innerpanel. Jeg har forsøgt at læse mig frem til en fornuftig konstruktion. Tidligere, da jeg vidste endnu mindre, anvendte jeg i den ældre del med almindelig isolering, typ Rockwool, uden nogen fugtspærrer overhovedet. Til udvidelsen rev jeg også en ca. 6 år gammel ydervæg, og den så helt sund ud indeni, kun isoleret med Rockwool og derefter vindpapp under yderpanelet. Jeg forstår selvfølgelig vitsen med dampspærre, når man bruger almindelig isolering, men det mærkelige er, at jeg aldrig har set nogle billeder af fugtskader, når man har udeladt fugtspærren. Er der nogen her, der har nogle billeder, som kan sprede mystikken?

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Jan Fahleson Jan Fahleson sagde:
Jeg er en glad amatør inden for byggeområdet. Jeg arbejder på en mindre udbygning, som vil blive opvarmet lidt nu og da i løbet af året. Væggene ser ud således (udefra og ind): Yderpanel-Luftspalte-Asfaboard-Celluloseisolering-Dampbremse-Spredtpanel-Innerpanel. Har forsøgt at læse mig til en fornuftig konstruktion. Tidligere, da jeg vidste endnu mindre, kørte jeg i den ældre del med almindelig isolering, typisk Rockwool, uden nogen fugtspærrer overhovedet. Til udbygningen rev jeg også en cirka 6 år gammel ydervæg, og den så helt frisk ud indeni, kun isoleret med Rockwool og derefter vindpapp under yderpanelet. Jeg forstår selvfølgelig meningen med dampspærre, når man bruger almindelig isolering, men det mærkelige er, at jeg aldrig har set nogen billeder af fugtskader, når man har udeladt fugtspærren. Er der nogen her, der har nogle billeder, der kan fjerne mystikken?
Det der er lidt af en jungle.
Kører du med cellulose, bør du jo ikke have dampspærre, men snarere dampbremse.