For et halvt år siden har jeg købt et hus med kælder. I kælderen har der tidligere været en garage, men en tidligere ejer har fjernet slagporten, bygget muren op med lecablokke og sat en almindelig dør i, se gerne vedlagte billede af hvordan det ser ud.

Da jeg er bilglad, skal dette naturligvis blive en garage igen, men det er mit første hus, så jeg er lidt usikker på, hvordan man skal gøre visse ting, håber derfor på lidt hjælp.

1: Når man åbner muren op, hvordan er det nemmest at gøre? Skaffe en bajonetsav, bore huller og derefter save? Leje passende maskine? Overlade arbejdet og ca. pris for det?

2: Det gamle hul er godt 260 cm bredt, rammen rundt om døren knap 250 cm, er det bedst at fjerne alle lecablokkene, der tidligere er blevet sat i, og have trærammer langs siderne, eller skal man save op, så hullet bliver et par cm bredere end rammen og fastgøre rammen direkte i muren?

3: Ifølge instruktionen skal man have en fugtspærre nederst, hvad mener I er passende at bruge til dette? Link gerne til sider, hvor man kan se, hvad det er for noget. Jeg ved ikke, om der er en stålprofil der nu, det kan ikke ses i øjeblikket. Hvis ikke, bør man støbe en, og den burde vel fungere som fugtspærre. Men hvis man skal have en midlertidig spærring (vil vente til foråret med at støbe ting), hvad anbefales?

4: Låsecylinder og håndtag er ikke til døren, er låsecylindre som regel ens til alle døre? Overvejer nemlig at udskifte de øvrige til huset, så man har én nøgle til det hele. Tips til hvor man kan købe låsecylindre med nøgler samt håndtag?

Døren der skal i er en slagport, model Diplomat Anna, mål 25x20. Tak på forhånd for hjælpen!

• Husfacade med källervägg byggt av lecablock, liten rektangulär fönster och omgiven av gräsmatta och träd.
Senest redigeret:
Grundlæggende spørgsmål, det er sandsynligvis derfor ingen svarer :). Tid til at du begynder at gå rundt i byggemarkedet i tide og utide.

1. Angående din væg, så er det nok bare at rive ned (hvis ingen andre ændringer er tilkommet, så den del af væggen har en bærende funktion, så tjek det). Hammer af større model og mejsel er velegnede værktøjer i dit tilfælde.

2. Når du fjerner Leca-blokkene, skal du nok fjerne alt, det bliver nok svært at skære, så den lille del bliver siddende. Bedre at fylde rummet op med en ekstra stolpe på hver side. Så får du desuden bedre underlag at montere karmen på.

3. Fugtspærre refererer nok til dørkarmen (nedadtil) - det er nok med et stykke tagpap mellem gulv og karm. Jeg gjorde sådan, at jeg skar karmen på vores port ca. en cm og satte 1 cm plastklodser der.

4. Låsecylindre er ret standardiserede, men det varierer fra dør til dør, så du har brug for en række monteringsdetaljer for at få det til at fungere :)

Tak for svaret! Jeg ved, at det er grundlæggende spørgsmål, men spørger man ikke, får man intet at vide:). Væggen er nu fjernet med mejsel og hammer, en vis hjælp fra vinkelsliber var også nødvendig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.