Hej!

Behøver lidt hjælp med diffusionsspærre...

Baggrundsfakta:
Er i gang med at skifte samtlige lofter i vores stenhus bygget 1960. "Overloftet" består af råspont, tagpap og derefter kutterspånisolering på loftet, og under dette skal vi sætte træpanel henholdsvis gips.

Spørgsmål:
1. Vi bør vel have en diffusionsspærre op mod loftet? Har tænkt at efterisolere senere på året, men må vente til radonsaneringen er gjort (mekanisk ventilation).
2. Nogle steder skal vi sænke loftet. På hvilken side af lægterne skal plasten da sidde? Mod loftet eller mod rummet?
3. Når man sætter plasten op, bliver der uundgåeligt huller i den af hæfteklammer eller skruer. Skal man tætne på nogen anden måde der?
4. Vi skal fælde spots ind i entreloftet og skære huller på loftet, så vi slipper for at sænke loftet så meget. Hvordan skal man gøre med plasten ved hullerne?

Taknemmelig for svar!

/Elin

Enkel grundregel. Varm luft bærer mere fugt end kold. Når varm luft møder kold luft, udfældes fugt fra den varme luft. Eksempel: Varm luft rejser i et metalrør udendørs, så får man kondens inde i røret (type udstødningsrør på bil, det er derfor, man kan se, at det drypper vand derfra nogle gange).

Tilsvarende får du kondens udenpå et glas med isvand. Fugten i det varme rum udfældes på det kolde glas.

1. Ja!
2. Plastikken skal sidde så tæt på underetagen som muligt, direkte ovenover tagbeklædningen altså.
3. Man behøver ikke være over-ivrig. Små huller er ikke noget problem i denne sammenhæng.
4. Tape plasten mod kopperne.
/CC

kloka_elin og chris47. Her kommer lidt kommentarer og flere svar.
1: Helt rigtigt at det skal være differentialsperre.
2: Og det er også helt rigtigt, at plastikken skal sidde så tæt på inderpanelet som muligt. Det går fint at sætte plastikken under en eventuel glespanel, så kan man trække elrør mm. uden at have huller i plastikken.
3: Her er jeg ikke helt enig. Man skal være meget omhyggelig med plastikken og sørge for, at samlingerne har en ordentlig overlap, og at samlingerne klemmes fast mellem spær og lægte. Der er ingen grund til at bruge tape, for der findes ingen tape, hvor klæbemidlet er aldersbestandigt, og så gør det ingen nytte efter et antal år alligevel.
4: Forsøg at få plastikken til at gå over kobberne, så der ikke bliver huller. Selv små huller gør, at varm fugtig indeluft slipper op på loftet og kan kondensere, og konstruktionen bliver en risikofaktor.
5: Dette spørgsmål har du ikke stillet, så derfor gør jeg det for dig. Hvordan skal ventilationen udføres? Når husets forudsætninger ændres og det efterisoleres mm., øges kravene til en fungerende ventilation. Enkelt sagt kan vi sige, at du skal have undertryk i boligens alle planer, og et meget lille overtryk på loftet. Hvordan dette opnås, er der flere forskellige aspekter at tage hensyn til, men med lidt mere fakta om huset hjælper jeg gerne til. Skriv her på forummet, så kommer svarene måske.

Jeg ville ønske en lille præcisering på spørgsmål 3!

Hvis man først har 95mm isolering i væggen, sætter plast op, og derefter sætter 45x45 mm regler vandret til isolering + mulighed for at trække el osv. Når 45x45-reglerne monteres, punkterer man jo plasten. Skal dette tætnes, eller kan man klare sig uden, da der er træ på begge sider og hullet, der bliver, når man sømmer?

//Klas

Tak for svarene!
Jeg forstår dog ikke helt, hvordan følgende skal foregå rent praktisk:

tartan sagde:
4: Forsøg at få plasten til at gå over kopperne, så der ikke bliver huller.
Jeg må vel
1 bore huller i råspåndstaket
2 fastgøre kopperne oppe på loftet
3 trække VP-rør og el (på rummets side af taget)
4 lægte
5 sætte diffusionsspærre
6 sætte gips og montere spots?

Hvordan skal jeg så kunne få plasten til at gå over kopperne??

Hvad angår ventilationen, vil det sandsynligvis blive et til- og fraluftssystem med indblæsning i nogle rum og udsug i køkken og badeværelse. Så en varmeveksler på loftet mellem systemerne. Installationsfyren sagde, at man tilstræber et lille undertryk i selve huset, men loftet sagde han ikke noget om.

/Elin

Er jeg blind/har dårlig skærmopløsning/blændes af solen på den kridhvide sne udenfor?? Alle alternativer er tænkelige, men jeg ser ingen plast over burkene. Har du tejpet den fast rundt om spandene?

/Elin

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.