Hej forum

Gulvet i mit gamle hus har en fordybning pga gammel vandskade og sjusket udført gammel renovering. Dette har medført, at væggen er lidt "glad", da også overetagen har fulgt med ned så at sige. Den væg er i linje med tagryggen, jeg havde tænkt at forsøge at rette gulvet til sommer, men jeg vil ikke forsøge at løfte overetagen, da det bliver for meget arbejde. Dog skal jeg understøtte den væg, som nu er glad, med stolper og bjælker på hver side af væggen. For ikke at få stolperne i vejen for det nye gulvbjælkelag regner jeg med at have mindst 4 stolper under hver bjælke, hvor jeg kan sætte en ny femte stolpe ind og fjerne en gammel, mens jeg bygger gulvet. Til sidst skal der opføres en ny væg på gulvet, som skal overtage fra den gamle. Dog måske ikke på samme sted, men det kræver selvfølgelig, at mellem gulvbjælkerne ikke er generelt sammenslået over den eksisterende væg. Med mindst 4 stolper og på hver side af væggen undrer jeg mig nu over, hvor kraftige bjælker jeg har brug for. På billedet finder man alle mål; som højst bliver det 2m mellem stolperne. Og den totale længde af bjælkerne er 4,5 meter og 4,0, og det er væg B, der skal rives. Bjælkerne er kun tegnet på den øverste tegning.

Her kommer også skorstenen ind i "billedet" med sin "fløj", som jeg længe har spekuleret på formålet med. Den bærer bestemt en eller to gulvbjælker på overetagen, og deroppe stod der en brændeovn, muret direkte på gulvbelægningen, hvilket blev en betydelig vægt på mindre end en kvadratmeter, der behøvede en vis forstærkning fra undersiden. (Dette er dog en antagelse fra mig, jeg har haft spørgsmålet stillet i forumet en gang) Også en vis brandsikring var der på underetagen. (Ovnen på overetagen er fjernet)

Vaggritning2008128web.JPG

Skorstenens "fløjs" "antagne" bærende kraft tages ikke med, uden mine midlertidige bygningsbjælker går parallelt fra ydervæg til indvendig væg E og D.

Hvor kraftige bjælker behøves her?

Og hvor langt fra den eksisterende mellem væg kan jeg lægge dem?

Med venlig hilsen Hans O

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.