Hej,

Min partner og jeg skal til at rette op på bjælkelaget, vi er i gang med at skovle al den gamle savsmuld og pimpsten ud, som har ligget som isolering.

Nu hvor vi skal rette op på bjælkelaget, hvilke dimensioner på reglar skal vi bruge? Vi havde tænkt at skrue nye reglar fast på de eksisterende ved siden af. De nuværende reglar er 180x60mm. CC-afstanden mellem bjælkerne er 530mm.

Nogle af bjælkerne har slået sig, hvad gør vi med dem? Sætte kortlinger og spænde dem op, så de bliver lige? Eller købe helt nye?

Og til det sidste spørgsmål, vi skal have bærende gulvspånplader med fræsede spor til gulvvarme, derefter et plankegulv på 22mm. Men vi vil gerne lægge plankegulvet langs med gulvbjælkelaget (rummet vil føles større), er det i orden? Når nu spånpladerne er bærende?
Skal vi sætte ekstra kortlinger?

Sådan ser det ud lige nu:
Rum under renovering med synlige bjælker og gammel isolering af spån og pimpsten, set fra døren mod vinduerne.

Kan du få det lige med kottlingar er det tilstrækkeligt. Tjek dog om gulvet er jævnt. Max 5 mm på 2m er tilladt. Det kan være kedeligt at jævne gulvet ud efter spånpladerne er lagt. Bedre at rette reglerne. Tjek gulvpladernes lægningsanvisninger. Er de skruede og limede burde det holde for alle retninger på træet, men ved ikke.

R r91 sagde:
Nu når vi skal rette bjælkelaget op, hvilke dimensioner på reglar skal vi bruge?
45*170mm ser ud til at være det nemmeste, hvis det er tilstrækkeligt med den spændvidde, jeres bjælkelag har.

Hvis du bare skal rette, behøver du vel kun træ groft nok til at kunne skrue fast det, 45x95 burde vel række aldeles udmærket?
Og retning på det endelige gulv burde ikke spille nogen rolle.

• Synes
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Jeg skruede på 45x70, da jeg rettede op vores gulvbjælker.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Gulvniveauforskellen er som værst 45mm, så gætter jeg på, at jeg har brug for mindst 45x120mm regler for at rette op?
Eftersom de gamle regler er skruet, overvejer jeg at shimse reglerne, så det bliver horisontalt.

Er gulvet 45 mm forskelligt i højden, og du skal gøre det plant, kan du løsne de skruede lægter og sætte dem fast i den rigtige højde. Alternativt kan du sætte nye lægter parallelt og i kontakt med de eksisterende. Tænk bare på, hvad den nye højde gør ved døre og tærskler. At shimse er at lægge små skiver. Det bør du nok ikke gøre.

R r91 sagde:
Gulvniveauforskellen er som værst 45mm, så jeg gætter på, at jeg har brug for mindst 45x120mm reglar for at rette op?
Eftersom de gamle reglar er skruede, overvejer jeg at shimse reglarne på plads, så det bliver horisontalt.
45x95 skulle nok stadig være tilstrækkeligt, ville jeg gætte på, du kan jo også bruge forskellige afhængigt af, hvor meget den pågældende regel skal hæves. Er det meget højt på et enkelt sted, kan du overveje at høvle netop den regel lokalt for at undgå at hæve alt 45mm.

Jeg ville nok hellere have forsøgt at rette de gamle reglar op med kortlingar end at shimse de nye.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.