JohanLun sagde:
Når man begyndte med gips, plastfolie, gullfiber, tag uden råspont, indstøbte trykimprægnerede regler, plastmåtter, asbest her og der, så føles det som om det KAN være alvorlige problemer - samtidig virker det som om mange 70'er huse kan fungere rigtig godt. Men de, der HAR problemer, bør man nok undgå?
Præcis.
I dag er risikokonstruktionerne for 70'er huse velkendte, så det er ikke et problem, når man køber hus, hvis man bare sørger for at opfylde sin undersøgelsespligt. Et godt besigtigelsesfirma ved, hvad de skal lede efter, og at man f.eks. skal tage prøver fra syllen. Enten er huset sundt, og så er det ikke noget problem, eller også findes der problemer, og så må man vurdere dem.

Med det sagt er det værd at tilføje, at man skal lave sin egen besigtigelse og ikke stole på sælgers og at undgå Anticimex, hvis man vil have en besigtigelse, der er navnet værdig.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu er der mange bolde i luften. At rede forskellige trends ud hvad angår byggeteknik og byggekvalitet siden efterkrigstiden er ingen nem opgave. Det kræver både erfaring og belæsthed. Nogle forhold mener jeg dog man kan tage udgangspunkt i. Huse bygget før 1960 havde tømmer af meget højere kvalitet, f.eks. var kernetræ ikke usædvanligt i en regelstolpe. Dette kan have bidraget til, at skader pga. uhensigtsmæssig konstruktion alligevel ikke opstod. Mellem 1950 og 1975 gjaldt samme isoleringsstandard, dvs. ca. 10 cm i vægge og 15 cm i bjælkelag. Spild af energi, ja, men energilækagen holdt visse bygningsdele tørre. Når det drejer sig om det aktuelle problem, er en uisoleret plade på jord en risikokonstruktion. Det kan fungere godt, hvis man er bevidst om, hvorfor det er en risikokonstruktion. Er man i valget og kvalet forud for et huskøb, synes jeg, man skal vælge et 50'er-hus i stedet.

• Synes
ilafudi og 1 anden
  • Laddar…
justusandersson sagde:
Er man i valg og kval foran et huskøb, synes jeg, man skal vælge et 50'er-hus i stedet.
Ja, det er en god tanke. Men udbuddet af huse i størstedelen af landet er jo så lille, at det sandsynligvis er få forundt at kunne "sammenligne" på den måde. Det handler jo i sidste ende om en slags totalbedømmelse.

Jeg tror desuden, at de fleste 70'er-huse med problemer i dag er opdaget og udbedret, og som jeg skrev før, er risiciene i dag velkendte. Men selvfølgelig er det klogt at undgå en risiko, hvis man kan det, men ofte fremstilles 70'er-huse som "risikohuse", hvilket jeg synes er at overdrive. Sandsynligvis skyldes det, at der har været mange problemer, men selvom de fleste huse, der har haft problemer, i dag er udbedret, lever rygtet videre.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Tak for alle indlæg.
Har fået at vide af andre på samme gade, at de ikke har haft nogen problemer med fugt. (hvad de kender til)
Der er meget sand i jorden, hvilket jeg formoder gør, at det dræneres godt.

Skal bestemt tage en besigtigelsesmand med, hvis det bliver til, at vi vil købe det, dog kender vi kun til Anticimex. Når vi nu taler om dette, er der så nogle andre, man kunne henvende sig til? Hestra - 7 mil syd for Jkpg.
Undskyld, hvis man ikke må give tips om andre besigtigelsesfolk, så ignorer det spørgsmål i så fald!

Ville gerne have svar på:
Hvordan lægger man gulv på en uisoleret betonplade på jord? I hvilken rækkefølge skal alle lagene lægges?
Stemmer følgende rækkefølge?
1. Uisoleret grund/plade
2. Damspærre?
3. Platonmåtte med vent. op ovenover gulvlisten. Hvordan gør man her, når man har flydespartlet med el-gulvvarme?
4. Dæmpende måtte
?. (Ingen isolering?)
5. Gulvspånplade
6. "Gulvpap"
7. Gulv

Så et vigtigt spørgsmål! Hvad gør jeg, hvis syllen IKKE er fugtig, MEN ligger direkte mod betonen? Blinder jeg for dette, fordi det ikke er blevet fugtigt på 40 år? Eller gør jeg noget ved det?

Som bør have fremgået af tidligere indlæg, så er det ikke hensigtsmæssigt at anvende organiske materialer (træ, spånplade, pap osv.) på et uisoleret betonggulv. Det er muligt, at man kan gøre undtagelser afhængigt af omstændighederne i særlige tilfælde, men så skal man kende til disse for at kunne give råd. Teoretisk set kunne man måske støbe et isoleret overgulv over betonen, men det kan have konsekvenser for bl.a. omkringliggende vægge, som man så skal tage i betragtning. Klinker ovenpå varmeslanger fungerer godt, ligesom vinylgulv direkte på betonen og forskellige former for vinylgulve. Man bør ikke lægge isolering ovenpå gulvvarme, da dette vil sænke effektiviteten af denne.

Syld direkte på betonen er ikke så godt, men i dag kan den måske tørre ud via de tre andre sider?

Hej!

En god oplysning, det blev køb! :)
Vi hyrede inspektøren Joakim Becker, som gjorde et meget grundigt og godt arbejde.
Syllen langs ydervæggen har tjærepapir under sig. Inde i huset var der heller ingen som helst tendens til underlig lugt.

Vores plan er at renovere hele huset, og resultatet vil vise sig med åben planløsning, to badeværelser, Luft/vand-varmepumpe + el-gulvvarme, hvor der er klinker på førstesal. Liggende hvid panel og oprydning af haven :)
Men første prioritet er at få ordnet alt blikarbejde til taget, renovere og rette op på en mindre vandskade i badeværelset på førstesal. Samt et soveværelse, så vi kan bo der :)

Jeg tænker at starte en ny tråd, når vi kommer i gang med renoveringen, dels fordi jeg selv synes, det er sjovt at følge andre og se, hvordan de løser udfordringer. Men også en tråd, hvor jeg håber at få hjælp af alle jer mere erfarne end mig!

Glædelig jul og godt nytår! :)

• Synes
seijsing og 2 andre
  • Laddar…
Tillykke med huskøbet, og held og lykke.

• Synes
Bumba
  • Laddar…
Tillykke og velkommen til 70'erne! Håber I vil trives!

Projekttråde med mange billeder er altid værdsat :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.