Jeg trækker nye rør til nye radiatorer i garagen. Stammen trækkes i loftet og derefter ned på væggen til elementerne. Det er pex-rør-i-rör, som jeg fræser ind i en LECA/lättklinkermur.

Hvordan plejer man at fastgøre rørene i sporet i væggen, inden man pudser? Søm, som man knækker til og slår i?

I næste fase tænker jeg, at jeg lægger et net over rørene og sporet, som rørene ligger i, og derefter pudses væggen på sædvanlig måde.

Når vi sporede til el, brugte vi søm præcis som du siger.
Derefter brugte jeg gips til at fylde sporet.
Billigt og enkelt

• Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
Når jeg arbejdede med letbeton (ytong), lavede jeg sporene præcis sådan, at røret kunne trykkes ind og holdes på plads ved friktion. Hvor det mislykkedes, satte jeg søm som holdt dem på plads. Så dækkede jeg over med reparationsmørtel, når det var tørt fjernede jeg sømmene (ville ikke have dem i væggen, ved at der er dem der lader dem sidde, men det ser ikke ud til at være noget større problem).

Edit, fandt endda et billede:
En træplade holder kabler på plads i en væg af letbeton, med reparationsmørtel som fyld omkring rørene for stabilitet.
Bag rørene (og dåsen) har jeg duttet i reparationsmørtel. Søm og bræt sidder der, indtil det er tørt, så fjernes det. Til sidst jævnede jeg af med mere reparationsmørtel. Vel er det vp-rør i dette tilfælde, men samme løsning fungerer for grovere RiR...

Senest redigeret:
  • Synes
Alexn72 og 1 anden
  • Laddar…
Tak for tipsene, nu fik jeg lidt nye idéer.

Givet at jeg kun skal spore to meter, og jeg gør det med multimaskinen, så er det jo nemt at lave sporet med sugpasning på rørene, så de sidder fast uden anden fastgørelse. Godt tip!

LK-spikklammern var nok præcis det produkt, jeg ledte efter, og det ser ud til, at jeg kan få fat i sådanne hurtigt via proffsmagasinet også.

Nu er det iofs kun 2m så multiværktøjet fungerer nok fint - Men der findes en Metabo MFE30 hos en nabo tæt på dig.... ;)

En Metabo MFE30 vægskæremaskine med håndtag og justerbar skæredybde, vist i nærbillede.

• Synes
MathiasS og 1 anden
  • Laddar…
richardtenggren
Jeg kørte med TCS-skruetvinge da jeg sporede i kælderen, forborrede og skruede derefter i. Fungerede fremragende i lecan, i hulbetonen måtte jeg nogle gange plugge.

Men klemmen fra LK ser jo strålende ud til dette, synd at jeg ikke tænkte på disse.

• Synes
MathiasS
  • Laddar…
slacker slacker sagde:
Nu är det iofs bara 2m så multiverktyget funkar nok prima - Men det finns en Metabo MFE30 hos en nabo nær dig.... ;)

[billede]
Tak for tilbuddet - jeg kan dog godt lide den blå multimaskine med "fugerensningsblad" - det skærer som smør i lecablokken og støver minimalt.... :)

• Synes
slacker
  • Laddar…
richardtenggren
Jeg lejede en hilti sporfres, det støvede ikke når jeg koblede den til CTL36’eren, det kostede 260 kr for en weekend.

Interessant at du har gode erfaringer med fein i leca, jeg testede en gang i tegl med et lignende blad og det var ingen succes hvad jeg husker.

Kom til at mangle nogle spor nu da jeg arbejdede i kælderen, så tog vinkelsliberen da jeg indså dette sent en søndag, og mureren skulle komme mandag morgen, det blev ligesom Lützendimma i kælderen! :D

• Haha
slacker
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Tak for tilbuddet - jeg kan dog godt lide den blå multimaskine med "fugerensningsblad" - det skærer som smør i lecablokken og støver minimalt.... :)
De der må jeg prøve, har en billig fræser ala jula. Støver delux og er ret svag.
Fungerer ovenstående metode i leca burde det fungere i letklinkerblok også.

B
Jeg plejer at sætte dem fast i sporet med f.eks. en lille sømplade midlertidigt. Så lægger jeg lidt mørtel, fix eller lignende (det der er hjemme) i sporet her og der langs flex røret. Dagen efter skruer jeg sømpladen af. Så holder mørtelen røret fast. Billigt og enkelt.

• Synes
MathiasS
  • Laddar…
T tobben87 sagde:
De der må jeg teste, har en billigheds fræser ala jula. Duster delux og er ret svag. Fungerer ovenstående metode i leca burde det virke i letklinkerblokke også.
Jeg kan jo aflægge en rapport, når jeg er færdig - nu har jeg kun taget mig diagonalt gennem væggen og op i loftet på den anden side af væggen - ved at bore - og derefter har jeg lavet plads til vægbeslagfixturerne 30cm ned på væggen. Jeg tænkte først at gå over til udenpåliggende rør ved loftet, men nu hvor det var så enkelt at fræse, bliver det skjult i stedet. Rørene får også plads uden for armeringen, som jeg lagde i væggen, ellers havde jeg nok skippet denne øvelse.

• Synes
JSten
  • Laddar…
Hurtigt eller langsomt, men efter 40min er sporet klar. Halvdelen af tiden til to spor 25mm dybe, anden halvdel til at banke det løs, der skal væk.

ikke superhurtigt må man vel sige og skal man lave mere end 2m må man nok bruge en rilleskærer. En fordel ved multiværktøjet er, at det stort set var støvfrit, klarede dette uden støvsuger uden problemer.

Væg med grå mursten og et nylavet spor i midten, omgivet af værktøjsholdere med orange skuffer og ophængt kabelrulle.
Multimaskine med blå handske på træbord, brugt til at lave støvfri snit i beton.

• Synes
Luddis_1 og 4 andre
  • Laddar…
Smutt!
40min er ikke så slemt med tanke på, at det tager cirka 2 år at fjerne alt støvet, når man kører med spårfræser. :D

• Synes
Dracula
  • Laddar…
Ok det gik en stund, før rørene var på plads. Tror det bliver godt. Et par af disse LK-holdere ville være fint som ekstra fixering, der hvor jeg gik bananas med maskinen, og det blev lidt bredt.

To hvide rør installeret i en grå murvæg ved hjælp af blå og metalfæstninger, med en blå beholder til venstre og en træplanke på jorden. To hvide rør monteret på en grå betonvæg ved siden af en vægmonteret opbevaringsenhed med plastikbakker.

• Synes
Luddis_1 og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.