Jeg har brudt et spontgulv op nærmest en væg i forbindelse med et byggearbejde. Målet var at få plankerne løs hele, men resultatet blev snarere, at plankerne nu kun kan bruges som brænde... :(

Det opbrudte gulv er lagt engang i 50'erne og er 27 mm tykt. Dog er det slebet engang, så det var sandsynligvis tykkere fra begyndelsen.

Jeg undrer om spontgulvbrædder er i "standarddimensioner"? Kan jeg få fat i nogle nye planker, der passer i sponten mod det eksisterende gulv?

Jeg havde det samme problem om sommeren, jeg havde brug for ca. 3m2 gulvbrædder, fyrretræsgulv 28 x 120 fra slutningen af 70'erne. Jeg tog en prøve med og kørte rundt til forskellige byggemarkeder, der fandtes ikke et tilsvarende fyrretræsgulv at købe, men derimod gran. Det endte med, at jeg rev resten af gulvet op og lagde et nyt gulv fra den lokale leverandør. Så svaret på dit spørgsmål er, at måske hvis du er heldig.

Google rundt på massive gulve, f.eks. Siljan. Det findes i mange forskellige dimensioner, og kan variere nogle mm fra en producent til en anden. Ellers er det vel ikke hele verden at købe en nogle mm tykkere gulvplanke og høvle ned. Høvle lige meget på hver side så noten passer mod den gamle, og tjek dimensionen på den gamle not så den passer. Ellers kan man måske ligefrem undlade noten på en yderbræt. Afhænger lidt af gulvkonstruktion og/eller belastning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.