Endnu et "Snikprojekt"

Planlægger nu en egtrappe i mit byggeri på Gotland. Jeg planlægger at købe egtrin fra USA. Ligeledes noget materiale til gelænder. Vangstykkerne skal være "åbne," da trappen er midt i stuen med en væg kun på en kort ende. Jeg har tænkt mig at lave vangstykkerne i limtræ 60 x 360 mm.

En grov specifikation:

Højde 270 cm (Gulv til gulv)
Bredde 98 cm + yderligere 6 cm på hver side uden for vangstykkerne
Ni lige trin + tre trin, der drejer trappen 90 grader + et afsluttende trin

Budget:
• Vangstykker af 2 limtræsbjælker 60 x 360 x 4000. I alt 1990 kr på ByggMax
• Ni trin i eg, $58 stykket
• Tre trin i eg, der vinkler trappen 90 grader, $300
• Et lige trin, $46
• 50 smedede metalstænger til gelænder, $450

I alt ca. 11,000 kr

Tilkommer: Fragt, egetræ til gelænder, stødtrin, der skal males hvide samt lidt regeltræ for at holde trappen oppe og plader for at bygge den ind med nedenunder. Desuden havde jeg tænkt mig at få hjælp af en med en god sav til at skære vangstykkerne til med god præcision.

Det ville være muligt at købe gelændere fra USA, men jeg tror, at fragten ville blive for dyr med en større pakke.

Varerne findes til faste priser på e-handelssites på nettet, men jeg vil have specialmål på trinene, så jeg har sendt en tilbudsforespørgsel via e-mail.

Faldgruber og synspunkter?

Link: http://www.stairsupplies.com/eng

• Plan over trætrappe med ni lige trin og tre der drejer 90 grader. Trappen har åbne vangstykker og er designet til at være midt i en stue.
Det kræves en erfaren indretningssnedker for at klare at tegne en trappe. Det er så avanceret, at man ofte i dag køber trappetegninger i skala 1:1, fordi det går hurtigere. At lave en ret trappe med tre trin for at dreje trappen 90 grader gør, at ganglinjen ikke bliver optimal. Det bliver ikke behageligt at gå i sådan en trappe. En "rigtig" L-trappe ser ikke sådan ud. Limtræsbjælke er vel af gran? Man plejer at have fyrretræ, og det behøves ikke 60 mm tykkelse, 40 mm er tilstrækkeligt. Hvad skal du fræse trinene med? Tænk over det, inden du starter projektet...

Tak for synspunkter!
Det skal tilføjes, at trappetrinene skal ligge ovenpå vangstykkene, altså ingen fræsning. At jeg vælger 60 mm tykke vangstykker skyldes, at jeg vil have 360 mm brede limtræsbjælker. Trappen skal være i et større fritidshus med to soveværelser på overetagen. At en 90-graders drejning gennem kun tre trin ikke bliver helt godt, er jeg enig i.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.