2,295 læst ·
4 svar
2k læst
4 svar
Spartle revner på lidt ujævn fer og not plankevæg, for at sætte gips?
Hejsa
Vi har et gammelt træhus fra 30'erne, hvor næsten alle vægge består af 6-7 cm tykke fer og not brædder.
Tidligere har der siddet masonit over disse, men de er nu ujævne praktisk talt overalt, så der hvor vi skal renovere, tænkte vi at udskifte det med gips.
Brædderne er ret bølgede, med fordybninger i samlingerne. Bølgerne er omtrent som almindelige gipssamlinger i dybde og bredde, bare flere af dem.
Min tanke er blot at spartle disse med fx grovspartelmasse for derefter at sætte renoveringsgips over det hele, mest for at forhindre at gipsen bøjer eller går i stykker. Det behøver jo heller ikke blive superjævnt og pænt.
Lyder det som en fornuftig tanke? Eller er der en mere snedig løsning? 😶
Tak tak!
Vi har et gammelt træhus fra 30'erne, hvor næsten alle vægge består af 6-7 cm tykke fer og not brædder.
Tidligere har der siddet masonit over disse, men de er nu ujævne praktisk talt overalt, så der hvor vi skal renovere, tænkte vi at udskifte det med gips.
Brædderne er ret bølgede, med fordybninger i samlingerne. Bølgerne er omtrent som almindelige gipssamlinger i dybde og bredde, bare flere af dem.
Min tanke er blot at spartle disse med fx grovspartelmasse for derefter at sætte renoveringsgips over det hele, mest for at forhindre at gipsen bøjer eller går i stykker. Det behøver jo heller ikke blive superjævnt og pænt.
Lyder det som en fornuftig tanke? Eller er der en mere snedig løsning? 😶
Tak tak!
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 496 indlæg
Træet vil med tiden suge al fugt ud af spartelmassen, og væggen risikerer at bevæge sig meget. Jeg har gipsplade nogle vægge herhjemme, som er af samme kaliber, og har valgt at bruge tynd træpanel 11mm som skruelekt for gipsen. Ujævnheder rettede jeg op med strimler af masonit bag lektet. Når væggen er så lige som muligt, kan du gipsplade og skrue med længere gipsskruer for at gå igennem begge materialer.
Undskyld det sene svar!S Småbrukaren sagde:Træet vil med tiden suge al fugt ud af spartelmassen og væggen risikerer at bevæge sig meget. Jeg har gipspladeret nogle vægge herhjemme, der er af samme kaliber, og valgt at bruge tynd træpanel 11mm som skruelægte til gipsen. Ujævnheder rettede jeg med strimler af masonit bag lægterne. Når væggen er så ret som muligt, kan du gipspladere og skrue med længere gipsskruer for at gå igennem begge materialer.
Mener du, at fugten får træet til at bevæge sig? Findes der muligvis spartelmasse, der ikke er lige så våd? Jeg tænker, at spartlets eneste funktion ville være at udfylde mod gipspladen, så den ikke buer, hvis man skruer lige der.
Forhåbningen er vel at undgå at bygge ud meget mere end den gamle masonit, deraf tanken med renoveringsgips (ca. 6mm). 20-30mm med lægter og gipsplade bliver jo en del.
Væggen er relativt ret bortset fra "dalene" ved fer og not. Men tænker nu, at man måske bare skal hæfte lidt træfiberplader/strimler der, hvor der er brug for det, så der er lidt modhold, og sætte 12mm gipsplader direkte på i stedet. Og undgå at fastgøre i dalene.

Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 496 indlæg
Jeg ville nok i hvert fald male træet med en spærrende grundmaling, så du forsegler træet, men det er uklart, om du vil få spartelmassen til at fæstne/holde. Du kan selvfølgelig pudse væggen, men en eller anden form for primer er nok godt.
Der findes nok ellers bedre produkter end spartelmasse til at jævne netop træ.
Der findes nok ellers bedre produkter end spartelmasse til at jævne netop træ.
Klik her for at svare