Hej,

Jeg har rykket en betonvæg ned og er i gang med at reparere lidt vægsår efter dette. Jeg overvejer, hvilken type spartel/puds jeg bør bruge, og om der er noget forarbejde, der er nødvendigt, eller om det bare er at begynde at påføre.

Skal jeg bruge gipsmørtel eller den groveste spartelmasse, jeg kan finde? Det er cirka 3 cm dybt på det værste sted, men 1-2 cm generelt. Se billederne.

Jeg ville være yderst taknemmelig for lidt vejledning!

Med venlig hilsen,
Daniel

• Døråbning med revet betongvægssektion, viser ujævne kanter og eksponeret murværk, behov for reparation med gips eller grovspartel.
  • Revnet betonvæg med eksponeret mursten og beskadiget puds, delvis revet væk, viser behovet for reparation og passende spartelarbejde.
Vælg hellere en lidt svagere mørtel som denne (hvis du ikke gør det rigtig godt med en ren kalkmørtel, men den lille reparation betyder ikke så meget)

http://www.finja.se/kc-putsbruk-c-fin.5540505.produktinfo

Men spørg efter en KC mørtel C og vælg en fin-kornet variant, dvs. med en lidt mindre størrelse på ballasten, så får du en finere overflade. Det går godt med hvilket som helst fabrikat, alle byggemarkeder har det hjemme.

Men gør rent for gammel mørtel først og forvand, da du har en gammel og tør væg som suger meget.

Har ordnet utallige lignende situationer og brugt primer fulgt af gipspuds. Let at blande, let at anvende og kan slibes ned, hvis det viser sig at være ujævnt. Afslut med klassisk sandspartel. Har aldrig overvejet at bruge andet end netop gipspuds...

Bør fungere fint - Har selv kun brugt Finjas produkter, men de burde være tilsvarende. Sørg for at kontrollere, at væggen er lige inden, det kan være, at du skal banke lidt mere ned rundt omkring for at få det jævnt.
Brug en retskive eller en lige planke til at trække mørtlen af over overfladen, alternativt en bred spartel.

Børst rent, støvsug, blød op med vand i blomstersprøjte bare og gipsputs på vil fungere fint. Alle gipsputs er ligværdige ville jeg sige.

Alright, så jeg har været ude og handle gipsputz og primer i stor stil!

Da jeg begyndte at løsne lidt løs ting nederst, kom der nogle store sten løs, så jeg pillede lidt mere, og nu er der en slags hulrum rundt om rørene (til radiatorerne), som går der.

Er det ok at bare forsøge at fylde gipsputzen rundt om dette så meget som muligt, eller bør jeg fylde ud med noget andet?

Vægg beskadiget med synlige mursten og hulrum omkring rør. Gulvpanel og del af gulv synligt nederst i billedet.

Mvh,
Daniel

De forbindelser vil du måske have tilgængelige...
Ellers går det fint at bare proppe gipsputs i.

Tak, spændende dette!

Hvor vigtigt er det, at det er absolut klinisk rent fra løse sten og tørret puds?

Har indset, at jo mere jeg roder rundt, desto mere løsner det sig. Og kan sandsynligvis rive hele væggen ned, hvis jeg fortsætter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.