Jeg har rykket en betonvæg ned og er i gang med at reparere lidt vægsår efter dette. Jeg overvejer, hvilken type spartel/puds jeg bør bruge, og om der er noget forarbejde, der er nødvendigt, eller om det bare er at begynde at påføre.
Skal jeg bruge gipsmørtel eller den groveste spartelmasse, jeg kan finde? Det er cirka 3 cm dybt på det værste sted, men 1-2 cm generelt. Se billederne.
Jeg ville være yderst taknemmelig for lidt vejledning!
Men spørg efter en KC mørtel C og vælg en fin-kornet variant, dvs. med en lidt mindre størrelse på ballasten, så får du en finere overflade. Det går godt med hvilket som helst fabrikat, alle byggemarkeder har det hjemme.
Men gør rent for gammel mørtel først og forvand, da du har en gammel og tør væg som suger meget.
Har ordnet utallige lignende situationer og brugt primer fulgt af gipspuds. Let at blande, let at anvende og kan slibes ned, hvis det viser sig at være ujævnt. Afslut med klassisk sandspartel. Har aldrig overvejet at bruge andet end netop gipspuds...
Bør fungere fint - Har selv kun brugt Finjas produkter, men de burde være tilsvarende. Sørg for at kontrollere, at væggen er lige inden, det kan være, at du skal banke lidt mere ned rundt omkring for at få det jævnt.
Brug en retskive eller en lige planke til at trække mørtlen af over overfladen, alternativt en bred spartel.
Alright, så jeg har været ude og handle gipsputz og primer i stor stil!
Da jeg begyndte at løsne lidt løs ting nederst, kom der nogle store sten løs, så jeg pillede lidt mere, og nu er der en slags hulrum rundt om rørene (til radiatorerne), som går der.
Er det ok at bare forsøge at fylde gipsputzen rundt om dette så meget som muligt, eller bør jeg fylde ud med noget andet?