I
Hej,

Har nylig sat en dør i kælderen, for at få den på plads var vi nødt til at slibe pudsen langs karmen med diamantslibeskive (vinkelsliber). Nu skal vi spartle den overflødige slibning:

CClh7JP.jpg
TcuDRkg.jpg
ycW3oI6.jpg
LqA8y8R.jpg

Som man kan se, er slibningen ikke jævn, det kan dreje sig om 2-5 cm samt op til 3 mm i dybden.

Min tanke er at trække en spartel langs den eksisterende puds og på den måde få en jævn spartling ind mod dørkarmen. Men spørgsmålet er, hvilken spartelmasse der skal bruges for at bevare strukturen?

Jeg mistænker, at puds ikke fungerer så godt her på grund af for store korn? Måske husfix? Eller endda almindelig spartelmasse som bruges til gips, hvor man med en våd pensel forsøger at få en lignende struktur?

Hvad er praksis?

C
I Ironside sagde:
Jeg mistænker, at puds ikke fungerer så godt her på grund af for store korn? Måske husfix?
Husfix bliver ret glat. Gipsputs har meget grovere korn og giver en mere pudslignende struktur. En professionel ville nok bare male, ville jeg tro ;)

• Synes
Staffans2000 og 1 anden
  • Laddar…
I
C cpalm sagde:
Husfix bliver ret glat. Gipsputs har en meget grovere korn og giver en mere pudslignende struktur. En professionel ville nok bare male, skulle jeg tro ;)
Spørgsmålet er da, hvad der virkelig adskiller Gipsputs fra almindelig puds i dette tilfælde? Er kornen stadig mindre? Ellers kan det blive svært at få det til at passe med den eksisterende puds på de rigtig tynde steder. Jeg vil jo gerne have en blød overgang, som mere eller mindre ikke ses.

Men så er det egentlig ikke noget problem at bruge "almindelig" spartel direkte på pudsen, mere end at det vil ånde dårligt lige på disse områder.

C
I Ironside sagde:
Spørgsmålet er så, hvad der virkelig adskiller Gipsputs fra almindelig puds i dette tilfælde? Er kornet stadig mindre?
Det er i princippet samme kornstørrelse, men overfladestrukturen kan blive lidt anderledes på grund af forskellige påføringsmetoder.
Jeg tænker, at det er nemmere at få en rimelig vedhæftning med gipsputs, når du pudser så tyndt. Almindelig puds skal slås på for god vedhæftning, og så kan det ikke blive så tyndt uden meget spild.

Almindelig spartelmasse er nok førstevalget for de fleste, men så bliver det jo ikke samme struktur, hvis man er nøjsom med det.

• Synes
Ironside
  • Laddar…
I
Værd at tænke på er, at dette er en kælder, og selvom døren går ud til en garage, kan her alligevel blive fugtigt. Dette burde betyde, at gips ikke er den bedste løsning? Måske er det husfix alligevel, der gælder? Jeg tror jo, at ny puds ikke vil blive så let at få en pæn overgang med, desværre.

Fordelen med husfix er, at det stort set er det samme som puds, hvis jeg har forstået det rigtigt, d.v.s. det tåler fugt og det ånder.

Pudsmørtel C eller B 0-1 mm bør fungere. Gipsmørtel er nemt at arbejde med, men udseendemæssigt vil det adskille sig fra pudsmørtel.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
C
I Ironside sagde:
Fordelen med husfix er, at det stort set er det samme som puds, hvis jeg har forstått det rigtigt, d.v.s det tåler fugt og det ånder.
Kør på med husfix hvis det føles godt, det kommer til at blive kanon. Men det kommer ikke til at blive samme struktur, hvilket var det oprindelige spørgsmål.

Fugt ville jeg ikke bekymre mig om i dit tilfælde. Men selv gipspudsen er mineralsk, "ånder" og tåler lidt fugt.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.