Hej,

Det begynder at blive tid til at spartle køkkenet, som vi er i gang med at renovere. Indtil videre har vi brækket væggene ned, isoleret, sat OSB op og nu er vi ved at sætte gips op.

Jeg har kigget på lidt instruktioner og videoer, men der er et par uklarheder.

1. Hvordan gør man med hjørnerne i rummet? Vi har i dag en sprække i hjørnerne på ca. 1-10 mm, hvor vi sætter akustikfuge/latexfuge. Skal man sætte en form for vinkelskinne her i stedet for glasfibertape?

2. Hvad skal man bruge for tape i samlingerne? Gipspladerne er faset, men i visse tilfælde kan det være en faset kant mod en ikke-faset kant (gipsen skåret). Vi har kigget på selvklæbende glasfibertape hos Bygg Max, er dette det rigtige, eller skal man bruge papirtape? Vil gerne have selvklæbende tape for at lette arbejdet.

3. Spartelmasse synker ret meget, og den spartelmasse vi har derhjemme lige nu er Bygg Max finspartel. Jeg ved, at den synker en del; jeg var nødt til at spartle sikkert 5 lag i loftet visse steder. Er denne spartelmasse okay, eller bør vi købe en anden?

4. Hvilket værktøj har vi brug for? Kan vi køre uden girafsliber, eller bør vi leje en, når det er et rum på 18 kvm?

1. Papirstrimmel, intet andet. I hjørner kun blød fuge, strimler virker ikke på indre hjørner da kraften bliver i den forkerte retning, så strimlen slipper.
2. Har du sat plader med skåret kant mod forsænket? Hvorfor? Det er bare ekstra problemer.
3. Ikke finsparkel. Du skal bruge medium.
4. Jeg sliber ikke uden giraf, men jeg går jo bare ud i garagen og henter den, så jeg behøver ikke overveje at leje.

snowjim sagde:
Hej,

Det begynder at være tid til at spartle køkkenet vi er ved at renovere. Indtil videre har vi brudt væggene ned, isoleret, sat OSB op og nu er vi i gang med at sætte gips.

Har set lidt instruktioner og videoer, men der er et par uklarheder.

1. Hvordan gør man med hjørnerne i rummet? Vi har i dag en sprække i hjørnerne på ca. 1-10 mm, hvor vi sætter akustikfuge/latexfuge. Skal man sætte en type vinkelsikring her i stedet for glasfiberstrimler?

2. Hvad skal man bruge til strimlen i samlingerne. Gipspladerne er faset, men i nogle tilfælde kan det ligge en faset kant mod en ikke-faset kant (gipsen skåret). Vi har set på selvklæbende glasfiberstrimler hos Bygg Max, er dette det rigtige, eller skal man have papirsstrimler? Vil gerne have selvklæbende strimler for at lette arbejdet.

3. Spartel synker ret meget, og den spartel vi har hjemme lige nu er Bygg Max finspartel. Jeg ved, at den synker en hel del, måtte spartle sikkert 5 lag i loftet nogle steder. Er denne spartel okay, eller bør vi købe en anden?

4. Hvilke værktøjer har vi brug for? Kan vi klare os uden girafsliber, eller bør vi leje en, når det er et rum på 18 kvm?
1. Brug fugemasse, det er lettest.
Det er muligt at strimle et indvendigt hjørne med papirstrimmel, og det bliver siddende (i mit tilfælde ser det ud som det samme efter to år)
Problemet er, at det er meget svært at spartle dem ind, og du kan aldrig få et 90 graders hjørne ud.

2. Papirsstrimmel er meget bedre, på præcis alle måder. Læg glasfiberstrimlen på hylden.

3. Hvis man vil have så lidt spartelarbejde som muligt, kan man starte med grov og derefter gå over til medium, men jeg bruger kun medium igennem hele arbejdet.
Fint er kun nødvendigt, hvis du vil have vægge i pianolak finish, eller hedder anders malmgren.

4. Tricket er at spartle så tyndt som muligt for at undgå en masse kedelig slibning.
Jeg købte en giraf for nogle år siden, men har kun slebet lofter med den. Spartler man tyndt, behøves den ikke.

Tak, har nu spartlet væggene, sprang over der hvor indretningen skal stå ;)

Valgte papirstrimmel, ikke helt ligetil at sætte op, men nu sidder det. Ser at 2 mindre områder på 2 strimler har fået folder i midten ved samlingen, håber at det kan spartles væk.

Brugte bygg Max letspartel, hvilket fungerede over forventning. Sliber væggene i morgen tidlig med skaft og 120 papir, så bliver der et lag mere, hvilket forhåbentlig jævner det sidste.

Du beder om råd om spartling og bliver direkte frarådet at tage finsparkel og alligevel gør du det? Hvad er så meningen med at spørge, hvis du gør det modsatte?

• Synes
Joak
  • Laddar…
Jeg er enig, brug ikke finspartel, medium er bedre i dette tilfælde.

Et andet tip er at have 80 papir og slibe med, meget mere effektivt :)

Håbede på, at I ville sige, at bygg max letspartel var ok. Men når I sagde absolut ikke, så måtte jeg undersøge lidt mere, specielt hvilken spartel der lettede papirstrimmel direkte i spartel. Mange havde haft held med bygg max spartel, og det havde jeg jo allerede, så selvfølgelig prøvede jeg. Det fungerede tydeligvis godt! 2 lag var nok, og papirstrimmel fungerede fint.

Det kan ske, at letspartel ikke nødvendigvis er finsparkel.

Jeg er selvfølgelig glad for alle råd!

• Synes
jockeping
  • Laddar…
Byggmax ser ud til at have tre typer spartel - "grovspartel", "let håndspartel" og "fyldspartel". De to første er dem, der sælges i 10 liters spande, så man kan regne ud, hvordan de har tænkt. Jeg synes, at deres "let håndspartel" har fungeret fremragende på mine gipsvægge. Papirstrimler plejer jeg at lime med vådrumslim ifølge tips her på forummet.

snowjim sagde:
Håbede på at I ville sige, at Byggmax letspartel var ok. Men da I sagde absolut ikke, måtte jeg undersøge lidt mere, specielt hvilket spartelmasse der lettede papirstrimmel direkte i spartelmasse. Mange havde haft succes med Byggmax spartelmasse, og det havde jeg jo allerede, så selvfølgelig prøvede jeg det. Det fungerede åbenbart godt! 2 lag var nok, og papirstrimmel fungerede fint.

Det kan ske, at letspartel ikke nødvendigvis er finespartel.

Jeg er selvfølgelig glad for alle råd!
Jeg gætter på, at spartelmassen du købte er det samme som det grove, bare at det er vådere.

Jeg bruger altid "vådspartel", klistret og flydende, men det virker altid.
Man kan også grunde samlingerne med gipsbrug for at minimere folder og revner på strimlen.

Godt at det fungerer! =) Jeg har erfaringen med byggmaxspackel, at det fylder dårligt og er svært at arbejde med.

Kæmp videre!

Jeg antager, at grov/medium/fin i første omgang har med kornstørrelsen at gøre.

Byggmax grovspackel har max kornstørrelse 0,3 mm, og deres "lätt handspackel" max 0,1 mm.

Finder ikke så mange andre oplysninger, men Nordsjö "Original grovspackel" har max 0,4 mm og "Original Vägg & Takspackel Medium" har 0,16 mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.