Skal til at hænge en lysstofarmatur op til mit akvarium, den vejer ca. 15kg.
Tør ikke rigtig hænge den i mollyplug i gipsen.
Troede at det tynde bræt sad langs med samlingerne i gipsloftet, men de ser ud til at sidde på tværs.
Har banket lidt og synes at dette passer, tog også en regeldetektor frem og den viser det samme.
Hvad jeg ved, burde det sidde i begge retninger?
Er det almindeligt? eller er jeg helt j*vla ude og cykle?
 
Tomture61
Hvilken etage taler vi om, eller er det et 1-etagers hus?
Glesen plejer at sidde på tværs af spær, glesen sidder ikke i begge retninger.
 
P
Normalt monteres gipsen langsmed glesen ja!
 
Tomture61
Handyman 1 sagde:
Normalt monteres gipsen langs med lægterne ja!
Afhænger af mange ting, er det f.eks. gipsplader 1200 x 2400 mm med spartelspor på langsiderne, så foretrækker jeg at sætte kortsiden på lægterne.
Dette fordi kortsiderne ikke kan forstærkes med remse.
 
Senest redigeret:
Tomture61 Tomture61 sagde:
Vilken våning pratar vi om , eller är det 1 våningshus ?
Glesen brukar sitta tvärs takstolarna , glesen sitter inte åt bägge håll .
1 1/2 plans. Nedanvåning.
Ja, förlåt. Otydligt skrivit, menar att glesen sitter på tvären, inte i båda ledderna.
Kan svagt tycka att det sitter i skarvna, även om jag vet att en regelsökare inte alltid är att lita på så tycker jag att den borde ge utslag...
 
Tomture61 Tomture61 sagde:
Afhænger af mange ting, er det fx gipsplader 1200 x 2400 mm med spartelrender på langsiderne, så foretrækker jeg at sætte kortsiden på spærene.
Uanset spartelrender bliver det stærkere på tværs af spærene.
 
Tomture61
B BjoLil sagde:
1 1/2 plans.
Ja, undskyld. Uklart skrevet, mener at glesen sidder på tværs, ikke i begge ledder.
Kan svagt synes at det sidder i samlingerne, selvom jeg ved at en regelsøger ikke altid er til at stole på, synes jeg at den burde reagere...
Antager da at vi taler om nederste etage, spær i dit hus fungerer som etageadskillelsens bærende regler (formentlig) så da sidder glesen tværs over disse bærende regler.
 
P
Hvorfor skulle det blive stærkere?
 
Tomture61
R RoBo sagde:
Uanset spartelrende bliver det stærkere tværs glaset.
Hvordan undgår du revner i spartelmassen på kortsiderne af gipspladerne ?
 
Tomture61 Tomture61 sagde:
Hvordan undgår du revner i spartelmassen på kortsiderne af gipspladerne?
Maleren jobber, de bruger også remse der og spartler ud. Tidligere fandtes der ikke plader med sænket kortende. Revnedannelsen bliver meget mindre ved denne montage. Har stor erfaring med begge montage.
 
Tomture61
Hos mig er det mig, der er maler (amatør)
Svært at spartle en strimmel ud uden spartelfordybning (synes jeg personligt)
 
P
Tomture61 Tomture61 sagde:
Afhænger af mange ting, er det f.eks. gipsplader 1200 x 2400 mm med spartelkanter på langsiderne, så foretrækker jeg at sætte kortsiden på glesen. Dette fordi kortsiderne ikke kan forstærkes med strimmel.
Sætter man pladen langs med, så har jo langsiden støtte hele vejen, kortsamlingen plejer vi at skrue løse kortlinger på, føles bedre at pladekanten har støtte rundt om:thinking: så afhænger det selvfølgelig af rummet i sig, hvilken vej der bliver bedst.:)
 
Tomture61
Handyman 1 sagde:
Sætter man pladen langs, så har jo langsiden støtte hele vejen, kortfugen plejer vi at skrue løse kortlægger på, føles bedre at pladekanten har støtte rundt om
Hvordan får du økonomi i dette? Lyder som et meget tidskrævende job at sætte kortlægger ved hver fuge.
Hvis jeg som amatør gør dette, så er det i min fritid (kan i øvrigt være værdifuld tid).

Forstår ikke resonementet, at det bliver stærkere, hvis du sætter pladerne langs med glesen?
Gipsplader er lige så stærke på alle sider, når man har remset og spartlet.
 
P
Så længe tager det nok ikke at skrue tre løse kortlingar per plade, har ikke sagt at gipspladen bliver stærkere, derimod synes jeg bare at samlingen mellem pladerne bliver stærkere, da de har støtte bagved i videst muligt omfang mod at være limet sammen med spartel.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.