12,671 læst ·
20 svar
13k læst
20 svar
Sparspanel, hvordan fastgøre den i slutningen ?!
Så må jeg sænke loftet 41 mm (gles 28 plus gips13). Hvis jeg sømmer en 45x22 klods på spær, som glesen skal skrues i, så havner den nederste niveau af glesen kant i kant med hammarbandet. Hvis glesen er 22 mm. De gamle loftpaneler fortsatte ind over hammarbandet og blev sømmet der, nedefra.R RoBo sagde:
Jeg kan i øvrigt gøre det samme med glesen, så de går ind over hammarbandet og skrue dem nedad på bandet? Der er to problemer, 1: jeg når ikke ordentligt med skruemaskinen 2: så må jeg bruge 22x70 gles i stedet for 28x70, som jeg bedst kan lide.
Hvad synes du?
22 x 2=44 mm lavere end stolene. De gamle loftpaneler var 22mm, som var sømmet på stolene gennem lægtebiter, som var 45x22, den der er markeret med rød ring på billedet. Den blå viser søm, som de gamle paneler var fastgjort i. De var sømmet nedefra.R RoBo sagde:
View attachment 316088

Hvis jeg sætter gles som er 45x70 direkte på stolarna, så hviler den direkte på væggen. Mener du, at jeg skal spia den mod en regel, som jeg sætter imod? Eller skrue den oppefra ned på den regel, som el vp rørene går igennem?R RoBo sagde:
Som du kan se på billedet, ulempen med 45 an er, at VP rørene er i vejen. De kommer i klemme, hellere en 22mm klods og 22 gles.

Godt tip, kom i tanke om, at jeg har sådan en vinkelskruemaskine. Tror du, det bliver for svagt med gled 22mm, eller skal jeg flytte på VP rørene og få der 45x70 gles til enhver prisR RoBo sagde:
Der findes jo 12x50 lægter.
Så kan du sætte sådan en lægte først under tagspærene, derefter opsætte 28x70 spredt på tværs af tagspærene.
Og skubbe spredningspanelet ovenpå hammerbåndet ved væggene og fastgøre så godt det går.
Resultatet vil blive et lavere tag end tidligere, det bliver tagmaterialets tykkelse lavere.
Alternativt sætter du 12x50 ovenpå hammerbåndene, og gør så præcis det samme men skruer/sømmes spredningen direkte på tagspæret, så vinder du 12 mm lofthøjde i forhold til den tidligere variant.
Så kan du sætte sådan en lægte først under tagspærene, derefter opsætte 28x70 spredt på tværs af tagspærene.
Og skubbe spredningspanelet ovenpå hammerbåndet ved væggene og fastgøre så godt det går.
Resultatet vil blive et lavere tag end tidligere, det bliver tagmaterialets tykkelse lavere.
Alternativt sætter du 12x50 ovenpå hammerbåndene, og gør så præcis det samme men skruer/sømmes spredningen direkte på tagspæret, så vinder du 12 mm lofthøjde i forhold til den tidligere variant.
Senest redigeret:
Problemet er VP-rørene, der går på kryds og tværs under spær. De bygger ud ca. 22 mm. Jeg kan ikke sætte tætnet direkte på spær, ellers ville det have fungeret godt med 45x70 lige af.Mikael_L sagde:
Der findes jo 12x50 lægter.
Så kan du sætte sådan en lægte først under spær, så sætte op 28x70 tæt på tværs af spær.
Og skubbe tætpanelet ovenpå hammarbandet ved væggene og fæstne så godt det går.
Resultatet bliver et lavere loft end tidligere, det bliver loftmaterialets tykkelse lavere.
Alternativt sætter du 12x50 ovenpå hammarbandene, og så gør præcis det samme, men skruer/søger tætnet direkte mod spær, så vinder du 12 mm lofthøjde i forhold til den tidligere variant.
12x50 hjælper ikke, da VP-rørene vil være i vejen.
Jeg kan ikke sætte hele lægter på spær, fordi VP-rørene er i vejen uden 15 cm stykker. Jeg tror, 12x50 stykker vil gå i stykker, når jeg skruer i dem korte stykker.



