J
Hej
Har taget ned gamle loftpaneler og skal sætte gles 39cc op.
Problemet er, at ved den venstre væg er der intet at fæstne enden af gleslæggene til. Der kommer kun en enkelt tagstolpe ud.
Hvad gør man her?

Loft med isolering og synlige spær, hvor der er et problem med at fastgøre gles 39cc ved venstre væg. Et delvist nedtaget loft med isolering og en synlig loftbjælke. Manglende fastgørelsespunkt ved venstre væg. Loft med fjernet paneler, isolering synligt. Venstre væg mangler fastgørelse for nettet, kun en loftsbjælke stikker ud. Tag med isolering og en enkelt synlig spærrende ved venstre væg, hvor der ikke er noget at fastgøre gitter til, ifølge indlæggets problem.
 
Du får sætte et spikfæste ovenpå hammerbåndet. Fx en 45x120 halva udenfor som fæste for glesen.
 
J
R RoBo sagde:
Du får sätta ett spikfäste ovanpå hammarbandet. Ex en 45x120 halva utanför som fäste för glesen.
Så må jeg sænke loftet 41 mm (gles 28 plus gips13). Hvis jeg sømmer en 45x22 klods på spær, som glesen skal skrues i, så havner den nederste niveau af glesen kant i kant med hammarbandet. Hvis glesen er 22 mm. De gamle loftpaneler fortsatte ind over hammarbandet og blev sømmet der, nedefra.
Jeg kan i øvrigt gøre det samme med glesen, så de går ind over hammarbandet og skrue dem nedad på bandet? Der er to problemer, 1: jeg når ikke ordentligt med skruemaskinen 2: så må jeg bruge 22x70 gles i stedet for 28x70, som jeg bedst kan lide.
Hvad synes du?
 
Er væggen 22 lavere end stolene?
 
J
R RoBo sagde:
Er væggen 22 lavere end stolene?
22 x 2=44 mm lavere end stolene. De gamle loftpaneler var 22mm, som var sømmet på stolene gennem lægtebiter, som var 45x22, den der er markeret med rød ring på billedet. Den blå viser søm, som de gamle paneler var fastgjort i. De var sømmet nedefra.


View attachment 316088


Billede af et loft med isolering og træstrukturer. En rød cirkel markerer en lægte, og en blå cirkel viser hvor gamle spiger var placeret.
 
Så skal du jo enten hæve sømfæstet på væggen eller lægge på stolene. Måske bedst at lægge en 45a først på hammarbandet og derefter sømfæstet, så ender du jo på samme niveau som stolarna. 1 mm mærkes ikke.
 
J
R RoBo sagde:
Så skal du enten hæve sømfæstet på væggen eller lægge på stolarna. Måske bedst at lægge en 45a først på hammarbåndet og derefter sømfæstet, så ender du på samme niveau som stolarna. 1 mm mærkes ikke.
Hvis jeg sætter gles som er 45x70 direkte på stolarna, så hviler den direkte på væggen. Mener du, at jeg skal spia den mod en regel, som jeg sætter imod? Eller skrue den oppefra ned på den regel, som el vp rørene går igennem?
Som du kan se på billedet, ulempen med 45 an er, at VP rørene er i vejen. De kommer i klemme, hellere en 22mm klods og 22 gles.

Loftsisolering med synlige VP-rør, markeret med cirkler og linje for konstruktion og rørposition.
 
Skru ned oppefra. Med en vinkelboremaskine går det lettest. Ellers må du måske fjerne isoleringen, når du gør dette.
 
J
R RoBo sagde:
Skru oppefra. Med en vinkelskruemaskine går det lettest. Ellers må du måske fjerne isoleringen, når du gør dette.
Godt tip, kom i tanke om, at jeg har sådan en vinkelskruemaskine. Tror du, det bliver for svagt med gled 22mm, eller skal jeg flytte på VP rørene og få der 45x70 gles til enhver pris :-)
 
28x70 er vel det som normalt bruges til gles.
 
Mikael_L
Du krymper billederne unødvendigt meget, lettere hvis vi kan zoome ind lidt.

Og selvfølgelig mente du i det første indlæg, at glesen skal sidde med cc30?
 
Mikael_L
Der findes jo 12x50 lægter.

Så kan du sætte sådan en lægte først under tagspærene, derefter opsætte 28x70 spredt på tværs af tagspærene.
Og skubbe spredningspanelet ovenpå hammerbåndet ved væggene og fastgøre så godt det går.
Resultatet vil blive et lavere tag end tidligere, det bliver tagmaterialets tykkelse lavere.

Alternativt sætter du 12x50 ovenpå hammerbåndene, og gør så præcis det samme men skruer/sømmes spredningen direkte på tagspæret, så vinder du 12 mm lofthøjde i forhold til den tidligere variant.
 
Senest redigeret:
J
Mikael_L Mikael_L sagde:
Der findes jo 12x50 lægter.

Så kan du sætte sådan en lægte først under spær, så sætte op 28x70 tæt på tværs af spær.
Og skubbe tætpanelet ovenpå hammarbandet ved væggene og fæstne så godt det går.
Resultatet bliver et lavere loft end tidligere, det bliver loftmaterialets tykkelse lavere.

Alternativt sætter du 12x50 ovenpå hammarbandene, og så gør præcis det samme, men skruer/søger tætnet direkte mod spær, så vinder du 12 mm lofthøjde i forhold til den tidligere variant.
Problemet er VP-rørene, der går på kryds og tværs under spær. De bygger ud ca. 22 mm. Jeg kan ikke sætte tætnet direkte på spær, ellers ville det have fungeret godt med 45x70 lige af.
12x50 hjælper ikke, da VP-rørene vil være i vejen.
Jeg kan ikke sætte hele lægter på spær, fordi VP-rørene er i vejen uden 15 cm stykker. Jeg tror, 12x50 stykker vil gå i stykker, når jeg skruer i dem korte stykker.
 
Mikael_L
Selvfølgelig har du tænkt på at sætte glesen tværs over spær?
 
J
Mikael_L Mikael_L sagde:
Visst har du tänkt att sätta glesen tvärs takstolarna?
Ja, visst, tværs over cc30.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.